Accu laad niet op

Malentor

Rookie
23 jul 2018
11
0
Goedemiddag.

Ik heb een Yamaha XV1000 uit 1985 gekocht van iemand die deze motorfiets had verkregen via inruil. Nou op weg naar huis (ruim een uur) kwam ik thuis aan en was de accu leeg. Ik als niets vermoedende gewoon weer de accu opgeladen en verder gaan rijden. Ik reed weer een stukje met een maatje van me en bij het benzinestation was mijn accu weer leeg.

Ik ben bij de kabels gaan kijken en was tot de conclusie dat mijn spanningsregelaar 'ontploft' was. ( scheurtjes in, doorgefikt waarschijnlijk ). Ik heb dus een nieuwe spanningsregelaar besteld, deze in mijn motor gedaan en een klein stukje gereden. Toen ik terug kwam van het motor rijden even gekeken hoe het bij de spanningsregelaar was en deze was echt warm. ( niet kunnen vasthouden zo warm )

Probleem: Accu laad niet op
Wat heb ik allemaal geprobeerd:
* Spanningsregelaar vervangen
* Dynamo doorgemeten ( deze is goed begint vanaf 25V (ligt eraan hoe hoog het toerental is))

Ik heb dus de spanning gemeten van de dynamo naar de spanningswisselaar. (3 kabels in, 1 rode kabel uit) De rode kabel heb ik gemeten waar gelijkspanning uit zou moeten komen alleen geeft deze daar dus 0V aan.

Ik ben het einde zoek en hoop hier mijn antwoord te vinden. Zou hem niet willen wegbrengen naar een winkel aangezien mij dat gewoon flink geld gaat kosten en ik zelf opzich best handig ben. Alleen kom ik hier dus niet aan uit.

Accu spanning contact aan: 12,3-12,5 V
Accu spanning stationair ( 1000 toeren) : 12,1 V
Accu spanning 3000 toeren: 11,7 V
Spanning dynamo: ~25 volt ( bij 1000 toeren )

Ik heb ook de weerstand over de kabels gemeten maar kan hier niet echt wijsheid uit halen.

TLDR: Accu laad niet op, dynamo goed. Spanningsregelaar vervangen maar geeft geen gelijkspanning.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan