Accu laad niet op

Malentor

Rookie
23 jul 2018
11
0
Goedemiddag.

Ik heb een Yamaha XV1000 uit 1985 gekocht van iemand die deze motorfiets had verkregen via inruil. Nou op weg naar huis (ruim een uur) kwam ik thuis aan en was de accu leeg. Ik als niets vermoedende gewoon weer de accu opgeladen en verder gaan rijden. Ik reed weer een stukje met een maatje van me en bij het benzinestation was mijn accu weer leeg.

Ik ben bij de kabels gaan kijken en was tot de conclusie dat mijn spanningsregelaar 'ontploft' was. ( scheurtjes in, doorgefikt waarschijnlijk ). Ik heb dus een nieuwe spanningsregelaar besteld, deze in mijn motor gedaan en een klein stukje gereden. Toen ik terug kwam van het motor rijden even gekeken hoe het bij de spanningsregelaar was en deze was echt warm. ( niet kunnen vasthouden zo warm )

Probleem: Accu laad niet op
Wat heb ik allemaal geprobeerd:
* Spanningsregelaar vervangen
* Dynamo doorgemeten ( deze is goed begint vanaf 25V (ligt eraan hoe hoog het toerental is))

Ik heb dus de spanning gemeten van de dynamo naar de spanningswisselaar. (3 kabels in, 1 rode kabel uit) De rode kabel heb ik gemeten waar gelijkspanning uit zou moeten komen alleen geeft deze daar dus 0V aan.

Ik ben het einde zoek en hoop hier mijn antwoord te vinden. Zou hem niet willen wegbrengen naar een winkel aangezien mij dat gewoon flink geld gaat kosten en ik zelf opzich best handig ben. Alleen kom ik hier dus niet aan uit.

Accu spanning contact aan: 12,3-12,5 V
Accu spanning stationair ( 1000 toeren) : 12,1 V
Accu spanning 3000 toeren: 11,7 V
Spanning dynamo: ~25 volt ( bij 1000 toeren )

Ik heb ook de weerstand over de kabels gemeten maar kan hier niet echt wijsheid uit halen.

TLDR: Accu laad niet op, dynamo goed. Spanningsregelaar vervangen maar geeft geen gelijkspanning.
 
Laatst bewerkt:
25 volt is te weinig.

EA7C13B2-A660-4298-89F1-69D18FC2E5F9.png


Bronvermelding,

https://www.motor-forum.nl/threads/35705/
 
Alle drie draden gemeten bij het zelfde toerental en was dit over alledrie dan ook gelijk?
Ja ze waren over alle drie gelijk, alleen als ik dan mijn spanningsregelaar er op aansluit en ik meet spanning over de rooie kabel (+ op rood - op - van accu) dan meet ik 0 volt?

Sp wordt ook erg warm
 
Dus er gaat drie maal XX in en er komt 0 uit en hij word heet. Dan word alles afgefakkeld wat op de regelaar aangeboden word. Kun je draadbreuk uitsluiten?
Ik meet 0 weerstand, maar vanuit de dynamo naar spanningsregelaar kan ik geen draadbreuk uitsluiten toch ? Ja de kabel van de SP is nog heel maar verder kan ik het niet zien toch ?

Zo lang als je de weerstand meting niet en/of niet goed doet, weet je feitelijk nog niets.
Ik heb goed gemeten.
 
Ja ze waren over alle drie gelijk, alleen als ik dan mijn spanningsregelaar er op aansluit en ik meet spanning over de rooie kabel (+ op rood - op - van accu) dan meet ik 0 volt?

Sp wordt ook erg warm
Dat kan niet kloppen. Je meet minstens de accuspanning. heb je hem wel weer op dc gezet?
 
En als die heet word word de opbrengst uit de dynamo dus omgezet, maar de accu word niet bijgeladen (11,7volt). Dan lijkt deze ook overleden?

Een regelaar wordt heel snel heel heet, het is niet echt een goede indicatie wat er gebeurt. Wat wel een goede indicatie is is meten. Bij een probleem met de regelaar, dynamo of accu is het altijd raadzaam om alle drie te controleren, en hoe langer er wordt doorgereden als een van de drie de geest begint te geven hoe groter de kans dat de andere twee er ook mee ophouden.
 
Een regelaar wordt heel snel heel heet, het is niet echt een goede indicatie wat er gebeurt. Wat wel een goede indicatie is is meten. Bij een probleem met de regelaar, dynamo of accu is het altijd raadzaam om alle drie te controleren, en hoe langer er wordt doorgereden als een van de drie de geest begint te geven hoe groter de kans dat de andere twee er ook mee ophouden.
Schijnbaar komt er meer dan die 30v uit en zijn de drie fases gelijk. Er komt alleen niks uit de regelaar behalve dan die warmte. Wat kan er aan de hand zijn? Regelaar is nieuw.
 
Heb je de plus en min uit de regelaar gemeten met de stekker naar de accu aangesloten of losgekoppeld?
Accu aangesloten.
Hoe kan je dan niks meten op de accu?
Dat vroeg ik mij dus ook af
Een regelaar wordt heel snel heel heet, het is niet echt een goede indicatie wat er gebeurt. Wat wel een goede indicatie is is meten. Bij een probleem met de regelaar, dynamo of accu is het altijd raadzaam om alle drie te controleren, en hoe langer er wordt doorgereden als een van de drie de geest begint te geven hoe groter de kans dat de andere twee er ook mee ophouden.
De dynamo is 100% goed, blijven de accu en SP over toch? Verder als de accu aan de lader heeft gezeten is deze na het opladen 12,6 dus dat is ook wel goed.

Zou het niet iets van lekspanning kunnen zijn? Geen idee waar die op zou moeten lekken dan

En de sp wordt zo warm dat deze een stukje plastic verbrand.
 
De dynamo is niet gegarandeerd goed want je weet niet hoe je de weerstand door moet meten.
Een digitale multimeter kan wel 30+volt aan geven maar zo gauw er iets van stroom gaat lopen kan 1 van de spoelen van de dynamo het opgeven en geen spanning en stroom meer leveren.
 
De dynamo is niet gegarandeerd goed want je weet niet hoe je de weerstand door moet meten.
Een digitale multimeter kan wel 30+volt aan geven maar zo gauw er iets van stroom gaat lopen kan 1 van de spoelen van de dynamo het opgeven en geen spanning en stroom meer leveren.
Weerstand heb ik er ook over gemeten, over de dynamo.

Maar wat geeftie aan als je start?
Moment van starten 9V uit mn hoofd
 
Terug
Bovenaan Onderaan