goedemiddag,
ik heb een klein probleempje,
2 weken terug heb ik met mijn motor nog gewoon kunnen rijden, totdat ik hem zondagmorgen de 15de wou starten en hij het geluid liet horen van een lege accu. ik dacht dus accu (onderhoudsvrije) kapot (zit er zeker al 2 jaar in, en hiervoor weet ik niet), dus ik mijn motor aangeduwd en heb gewoon kunnen rijden. leuke ronde gereden, motor uitgezet en proberen te starten maar deed nog steeds niks. heeft dus niks bijgeladen. dus toen kreeg ik wat vraagtekens. thuis mijn accu door gemeten met multimeter. deze gaf aan 9,7 volt. heb hierna de motor nog wel gewoon gebruikt, doormiddel van aanduwen maar kreeg nu tijdens het rijden het probleem dat de motor uitvalt zodra ik stil wil gaan staan bij stoplichten en dergelijke. accu hierna maar aan de lader gezet voor een nacht en de volgende dag meet ik een spanning van 12,8 volt op de accu en deze spanning heeft die ook gehouden.
ben toen in de tussentijd wat aan het google gegaan en kwam op deze site terrecht met de how to, accu en laadstysteem controleren. heb al deze stappen hierna een paar keer uitgevoerd en heb deze resultaten gemeten;
dynamo; over alle 3 de spoelen meet ik een weerstand van 0,5 ohm.
start de motor en stationair meet ik een spanning van ongeveer 15,5 volt over alle spoelen. laat de toeren oplopen tot 3000 en meet hierbij een voltage van 31,3 volt over alle spoelen.
spanningsregelaar; hierop meet ik een spanning van 14,4 volt bij een koude motor en een stationair toerental (shoke 1800 toeren), ook met licht ingeschakeld. deze spanning meet ik ook op de accu die volgeladen is. tijdens het lopen van de motor laat ik de multimeter even zitten op de accu. als de motor/spanningsregelaar warmer wordt, neemt de spanning af die de spanningsregelaar levert. zakt van 14,4 binne enkele minuten naar een spanning van ongeveer 12,6 volt (heb de contacten al schoongeschuurd). heb nu ook de dynamo nog een keer gemeten nu de motor warm is maar de meetresultaten blijven hetzelfde.
wie zou hierbij weten wat het probleem mogelijk is? zelf begon ik aan de spanningsregelaar te denken, omdat deze bij toename van temperatuur minder spanning gaat leveren.
alvast bedankt!
ik heb een klein probleempje,
2 weken terug heb ik met mijn motor nog gewoon kunnen rijden, totdat ik hem zondagmorgen de 15de wou starten en hij het geluid liet horen van een lege accu. ik dacht dus accu (onderhoudsvrije) kapot (zit er zeker al 2 jaar in, en hiervoor weet ik niet), dus ik mijn motor aangeduwd en heb gewoon kunnen rijden. leuke ronde gereden, motor uitgezet en proberen te starten maar deed nog steeds niks. heeft dus niks bijgeladen. dus toen kreeg ik wat vraagtekens. thuis mijn accu door gemeten met multimeter. deze gaf aan 9,7 volt. heb hierna de motor nog wel gewoon gebruikt, doormiddel van aanduwen maar kreeg nu tijdens het rijden het probleem dat de motor uitvalt zodra ik stil wil gaan staan bij stoplichten en dergelijke. accu hierna maar aan de lader gezet voor een nacht en de volgende dag meet ik een spanning van 12,8 volt op de accu en deze spanning heeft die ook gehouden.
ben toen in de tussentijd wat aan het google gegaan en kwam op deze site terrecht met de how to, accu en laadstysteem controleren. heb al deze stappen hierna een paar keer uitgevoerd en heb deze resultaten gemeten;
dynamo; over alle 3 de spoelen meet ik een weerstand van 0,5 ohm.
start de motor en stationair meet ik een spanning van ongeveer 15,5 volt over alle spoelen. laat de toeren oplopen tot 3000 en meet hierbij een voltage van 31,3 volt over alle spoelen.
spanningsregelaar; hierop meet ik een spanning van 14,4 volt bij een koude motor en een stationair toerental (shoke 1800 toeren), ook met licht ingeschakeld. deze spanning meet ik ook op de accu die volgeladen is. tijdens het lopen van de motor laat ik de multimeter even zitten op de accu. als de motor/spanningsregelaar warmer wordt, neemt de spanning af die de spanningsregelaar levert. zakt van 14,4 binne enkele minuten naar een spanning van ongeveer 12,6 volt (heb de contacten al schoongeschuurd). heb nu ook de dynamo nog een keer gemeten nu de motor warm is maar de meetresultaten blijven hetzelfde.
wie zou hierbij weten wat het probleem mogelijk is? zelf begon ik aan de spanningsregelaar te denken, omdat deze bij toename van temperatuur minder spanning gaat leveren.
alvast bedankt!