accu/ laadprobleem xj600 93'

PSE

Rookie
20 mei 2011
4
0
goedemiddag,

ik heb een klein probleempje,

2 weken terug heb ik met mijn motor nog gewoon kunnen rijden, totdat ik hem zondagmorgen de 15de wou starten en hij het geluid liet horen van een lege accu. ik dacht dus accu (onderhoudsvrije) kapot (zit er zeker al 2 jaar in, en hiervoor weet ik niet), dus ik mijn motor aangeduwd en heb gewoon kunnen rijden. leuke ronde gereden, motor uitgezet en proberen te starten maar deed nog steeds niks. heeft dus niks bijgeladen. dus toen kreeg ik wat vraagtekens. thuis mijn accu door gemeten met multimeter. deze gaf aan 9,7 volt. heb hierna de motor nog wel gewoon gebruikt, doormiddel van aanduwen maar kreeg nu tijdens het rijden het probleem dat de motor uitvalt zodra ik stil wil gaan staan bij stoplichten en dergelijke. accu hierna maar aan de lader gezet voor een nacht en de volgende dag meet ik een spanning van 12,8 volt op de accu en deze spanning heeft die ook gehouden.
ben toen in de tussentijd wat aan het google gegaan en kwam op deze site terrecht met de how to, accu en laadstysteem controleren. heb al deze stappen hierna een paar keer uitgevoerd en heb deze resultaten gemeten;

dynamo; over alle 3 de spoelen meet ik een weerstand van 0,5 ohm.
start de motor en stationair meet ik een spanning van ongeveer 15,5 volt over alle spoelen. laat de toeren oplopen tot 3000 en meet hierbij een voltage van 31,3 volt over alle spoelen.

spanningsregelaar; hierop meet ik een spanning van 14,4 volt bij een koude motor en een stationair toerental (shoke 1800 toeren), ook met licht ingeschakeld. deze spanning meet ik ook op de accu die volgeladen is. tijdens het lopen van de motor laat ik de multimeter even zitten op de accu. als de motor/spanningsregelaar warmer wordt, neemt de spanning af die de spanningsregelaar levert. zakt van 14,4 binne enkele minuten naar een spanning van ongeveer 12,6 volt (heb de contacten al schoongeschuurd). heb nu ook de dynamo nog een keer gemeten nu de motor warm is maar de meetresultaten blijven hetzelfde.

wie zou hierbij weten wat het probleem mogelijk is? zelf begon ik aan de spanningsregelaar te denken, omdat deze bij toename van temperatuur minder spanning gaat leveren.

alvast bedankt!
 
heb ik ook al gedaan, en de spanning neemt niet toe bij het maken van meer toeren. blijft dus bij de 12,8 volt, de spanning die de dynamo levert neemt wel toe, zoals vermeld in mijn eerste bericht.
 
Beetje raar; bijna altijd geeft een defecte spanningsregelaar juist te hoog Voltage en molt daarmee de accu, doodkoken. Misschien bestaan er inmiddels andere typen die anders reageren.

Wordt die spanningsregelaar erg heet? Halfgeleiders hebben een hekel aan warmte. In andere draden las ik dat rijders soms de spanningsregelaar een andere, koeler blijvende plaats geven, vervangtype met koelribben aanschaffen en soms een computer-ventilator daar nog op monteren. Ook: montage op vlak metaal en koelpasta ertussen.

Zojuist ontdekt dat een accu defect kan raken op een manier die ik nog niet eerder had gezien: komt niet meer op goede spanning en pakt bij begin van het laden normale of zelfs kleinere laadstroom, even later echter overmatig veel zonder op spanning te komen, alsof er een kortsluiting vertraagd in optreedt en wegvalt als de laadstroom een poosje wordt gestopt. Dat zou kunnen betekenen dat de accu "zelfstandig" boosdoener is, maar dat zou je dan ook merken op de thuis-acculader, zwaar oplopende laadstroom zonder op spanning te komen (Optimate: alarmlichtje blijft branden).

Toevallig ben ik al een maand of 2 aan het klieren, proefjes aan de afgekeurde motor-accu van 1 van mijn kinderen, in de hoop een McGyver-maniertje te vinden tot "regeneratie" van halfsleetse, gesulfateerde accu's (maar ik begin te geloven dat het onderhanden exemplaar toch echt wel reddeloos is).
 
ik weet niet wat een normale temperatuur is voor een spanningsregelaar, deze koelribben zitten er niet voor niks op denk ik. maar ik hou mijn hand er liever niet te lang op. het is ook zo dat dit op 1 dag is gebeurt, natuurlijk heb ik bij de vorige rit dan wel op de accu gereden. klopt het ook dat je motor uitvalt als je de minpool van de accu loshaald? dat deze dus niet blijft lopen. ik heb helaas geen accu tester tot mijn beschikking. alleen een lader zonder verdere opties. dat er andere types bestaan weet ik niet? dit is toch gewoon een model uit 93 en weet niet of er al ooit een andere spanningsregelaar op is gekomen. zit nu gewoon de originele van yamaha op. met starten zakt de accu spanning ook niet onder de 11 volt. en lekstromen heb ik ook niet. is er nog een andere manier om mijn accu te testen?
 
Hoi, ik las het verhaal..

Een motor kan niet zonder accu lopen, het frame en blok hebben een massa nodig anders vonkt er niets...
Er valt niets te vonken dan .. :Y.

Een dynamo zorgt voor de wisselspanning, deze wordt omgezet door gelijkrichter in gelijkspanning, gaat daarna door de spanningsregelaar die ervoor zorgt dat de spanning naar de accu nooit hoger kan zijn dan 14;7 volt..

Wordt ie onverhoopt hoger dan word de spanning (laadproces ed) gestopt doordat ie hem spert.

Een accu is dus heel belangrijk in je stroomcircuit. En zorgt voor de stabilisatie van je boordspanning dmv de min direct van de gelijkrichter om te zetten in een massa op je frame.


Lang verhaaal :P. Maar een motor loopt mijn weten noooit zonder accu.. [dit ook ondervonden in de praktijk]
 
Laatst bewerkt:
O en nog iets... als je tijdens lopende motor je accupolen eraftrekt.. :X

Kan het zijn dat de diodes in je gelijkrichter [zit meestal op de dynamo] doorslaan... nooit doen dus met draaiende motor.

:W
 
.....

Een accu is dus heel belangrijk in je stroomcircuit. En zorgt voor de stabilisatie van je boordspanning dmv de min direct van de gelijkrichter om te zetten in een massa op je frame.


Lang verhaaal :P. Maar een motor loopt mijn weten noooit zonder accu.. [dit ook ondervonden in de praktijk]

Zélfs op een circuitfiets zónder enige stroom verbruiker (buiten je ECU/ECI) heb je een buffer nodig..... en da's je Accu, dus... :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan