accu laadt niet bij na vervangen spanningsregelaar

patje1967

MF'er
14 okt 2013
87
0
beste leden ,
heb een baotian , BT 49 QT-12 waarvan de accu niet bij laadt het is allemaal begonnen met een defecte cdi & onstekingsspoel heb dit ondertussen vervangen om even duidelijk te zijn ik heb cdi , onstekingspoel , bobine & spanningsregelaar vervangen maar de accu wordt nu nog niet bij geladen , ben einde raad weet eventueel iemand wat ik nog zou kunnen doen of wat ik mis doe om de accu te doen bij laden .alvast dank
 
ja heb ik al gedaan maar vindt maar 1 zekering en dit is aan de accu en deze is nog goed ,weet niet als dit normaal is als er daar maar 1 zekering opzit.
 
Is je batterij zelf nog wel goed ? Wat is de spanning tussen de + en - polen, met de kabels met de polen vrij van kabels. Is het een onderhoudsvrije batterij, of zijn de cellen toegankelijk, want dan kan je de zuurtegraad ook even meten of al je cellen nog goed zijn.
Best volledige foutanalyse doen, stap per stap, vertrekkende vanaf de batterij, meet de exacte spanning en meet ook de laadstroom even.
 
Laatst bewerkt:
je accu word bijgeladen door je dynamo, die zie ik in het rijtje niet staan, of is er sprake van andere benaming van onderdelen ?
 
LePensZeur , onder de dynamo is te verstaan onder de onstekingsspoelen daar zitten ook spoelen bij die er voor zorgen voor de laadstroom .
 
Als hij wel wil starten,
dan kunt je het beste van af de dynamo beginnen met metingen verrichten.

Dus eerst doormeten of er wisselspanning vanaf de dynamo komt.
Als daar wisselspanning vanaf komt ga je de spanningregelaar/gelijkrichter doormeten op gelijkspanning 14 á max. 15 Volt. (motor moet hier voor aanstaan)
Als je dan gelijkspanning met het juiste voltage aan de uitgang stekker van de spanningregelaar/gelijkrichter hebt maar je accu laad nog niet op dan zijn bedrading/stekkers ergens in de brommer slecht.
Rood=Plus en Groen of massa =Min aan uitgang spanningregelaar
Is dat een 50cc ?
 
Laatst bewerkt:
starten doet hij das geen probleem en ja het is een 50 cc ,dus als ik gelijkspanning meet aan de dynamo hoeveel zou dat ongeveer moeten zijn ? en voor de spanningsregelaar moet ik meten tussen de rode en de groene draad daar moet ik dan +/- 14 Volt meten of heb ik het mis , alvast dank voor de tips .
 
Lees goed wat ik hier boven heb opgeschreven!

Op dynamo meet je Wisselspanning ik denk ergens rond de 30 tot 50Volt, hoeveel weet ik niet want ik heb geen 'wphb' maar maakt ook niet zoveel uit als er maar een voltje of 30 wisselspanning opstaat dan is het wel Ok.

Op uitgang spanningregelaar/gelijkrichter meet je gelijkspanning

Met draaiende motor moet je aan de uitgang stekker van de spanningregelaar/gelijkrichter het voltage opmeten tussen R en G
Waarschijnlijke situatie aan stekker is: Rood Plus en Groenedraad of Massa is Min.
Meet je daar netjes 14 á 15 Volt, en je meet daarna direct over de accuklemmen niet het zelfde voltage dan is je bedrading/stekkers ergens in de brommer slecht
 
Laatst bewerkt:
beste WebEngine , dank je voor de uitgebreide uitleg ga dit eens nakijken en hou jullie op de hoogte
grtj
 
beste WebEngine , weet je eventueel de kleuren niet van de draden van de ingangspanning op de spanningsregelaar daar moet toch wisselspanning ( 30 a 50 V ) ingaan vanuit de dynamo om dan de 14 volt gelijkspanning te meten op de draden rood & groen of ben ik mis bezig ?
er zijn 5 draden aan de spanningsregelaar met als kleuren : geel , groen , zwart , roze & rood .
heb ook geen 'wphb' vandaar de lastige vragen , hopelijk weet iemand dit alvast dank .
 
heb juist eens de waarden gemeten juist aan de spanningsregelaar aan rood & groen en zonder gas geeft hij 11.40 V aan en bij gas geven gaat hij naar zijn 14 V ,
en aan de accu zelf heb ik deze waarden niet daar blijft de spanning op +/- 12 V ( was wel opgeladen met druppellader de accu ) dus denk ik dat je wel gelijk zult hebben dat er ergens een kabelbreuk zal zitten .
VRAAG 1 : zou dit mogen als ik 2 nieuwe kabels trek rechtstreeks van rood & groen
( spanningsregelaar ) rechtsreeks naar de accu ?
VRAAG 2 : gaarne zou ik eens weten indien mogelijk de kleuren van de wisselspanning aan de spanningsregelaar de vraag dat ik namelijk hiervoor gesteld heb .aub
alvast dank
 
heb juist eens de waarden gemeten juist aan de spanningsregelaar aan rood & groen en zonder gas geeft hij 11.40 V aan en bij gas geven gaat hij naar zijn 14 V ,

14Volt met gasgeven is ongeveer goed, bedankt voor het uitvoeren van de opdracht.
En zoals ik al in mijn eerste bericht reeds aangaf: Is dus nu je bedrading/stekkers in de brommer na de spanningregelaar/gelijkrichter dus defect, of heeft slecht contact of massa.
Die Chinese brommers staan er volgens mij om bekend dat ze electra bedrading slecht zijn dus opzich niet zo vreemd dat het na verloop van tijd niet lekker gaat met de draadjes.


ik zal vanavond eens kijken of ik misschien een schema kan vinden, zodat je een paar nieuwe draden kan trekken of in iedergeval het lijntje kan volgen zodat je weet wat waar naar toe gaat.

Er zit denk ik overigens maar 1 zekering in jou brommer dus daar hoef je voor de rest niet meer over na te denken.

Mvg. Jan

b.t.w.
Omdat je spanningregelaar/gelijkrichter goed lijkt te werken is het niet meer relevant voor mij om te gaan beantwoorden welke kleuren draden er uit de dynamo komen ;)
 
Laatst bewerkt:
Is het deze ?

Op pdf pagina 17 staat het elektrisch schema.
Als dit hem is zal ik vanavond wat kleurtjes voor je invullen.
 
Laatst bewerkt:
beste WebEngine , alvast dank voor de gedane moeite al heb gekeken naar de link maar bij mij is het den rocky i.p.v. de rebel grtj,
pat
 
Oh ha ha rocky rebel yeah :+

Ik had gezocht op "BT49QT-12"
ik denk dat het onderhuids mogelijk de zelfde brommer is?

Kijk anders even op pdf pagina 17 daar staat het schema met de draadkleurtjes,
mijn vermoeden is dat ondanks dat ik niets weet van een rocky rebel yeah, de draadjes mogelijk de zelfde kleuren hebben als bij jou.
In het schema staat ook een alarm, heb jij dat er ook op?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
nee er staat geen alarm op , maar zou dit niet te doen zijn als ik rechtsreeks 2 kabels ( rood & groen )leg van de spanningsregelaar naar de accu ??
 
image378.jpg
http://www.scooterhandleidingen.com/baotian scooter handleiding deel 3_bestanden/image378.jpg

Deze scooters gebruiken allemaal dezelfde techniek.
of je nou een agm iva btc baotian znen of benzhou hebt
 
Laatst bewerkt:
dank je voor de afeelding zo te zien zou ik het wel aandurven om 2 rechtsreekse kabels te leggen , maar ga eerst eens kijken naar de massa als daar mischien de fout niet ligt heb ik wel al gedaan maar mischien iets over het hoofd gezien . alvast dank iedereen voor de tips
 
.....maar zou dit niet te doen zijn als ik rechtsreeks 2 kabels ( rood & groen )leg van de spanningsregelaar naar de accu ??

Ja dat kan, kijk maar naar het schema, waarvan ik haast zeker weet dat dit zonder het alarm dan voor de rest ongeveer gelijk is aan jou brommer schema.
Vergelijk zelf de kleurtjes maar eens met jou brommert ;)

Ik heb hem even uit de pdf opgeslagen als Jpeg en o.a. het 'laad circuit' vanaf spanningsregelaar/gelijkrichter in het 2e screenshot gemarkeerd/ingekleurd.


image.php


A gaat regelrecht naar D = 10 ampère zekering naast en aan accu.
image.php


image.php


image.php



Met contactslot uit spanning opmeten aan de accu klemmen, die is b.v. 12 Volt.

A = Spanningsregelaar/gelijkrichter
Op Rood is plus, en Groen is min meet je aan +/- 4500tpm. 14 Volt.

B = Contactslot
Hier meet je aan +/-4500tpm. op Rood is plus, en Groen is min 14 Volt.

C= optioneel alarm.
Hier meet je aan +/- 4500tpm. op Rood is plus, en Groen is min 14 Volt

D = 10 ampère zekering naast en gaat naar de accu.
Aan beide zijden van zekeringhouder rode draad testen dan meet je met +/- 4500tpm. op de rode Plus draad en Min pool accu of Massa 14 Volt.

E = Dodemansknop of op stuur of zo?
Controleer met motor uit op goede geleiding/continuïteit tussen Groene draad en Massa

Zo kun je dus b.v. stap voor stap elk stukje van het oplaad circuit tot aan accu controleren, en slechte bedrading/stekkers/massa opsporen of uitsluiten.
Als je het goed bekijkt zie je ook dat Rood vanaf 'A' eigenlijk direct naar 'D' de 10 ampère zekering toe loopt, en die zekering zit vervolgens rechtstreeks op de accu aangesloten.

Leg als test ook een flinke massa draad van je motorblok naar Min pool accu
en kijk of de laadspanning op de accu polen dan wel richting 14 Volt gaat.
Groene min draad moet op de brommer ook overal gelijk zijn aan Massa & Min- pool accu !!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan