psychotic38
Rookie
- 1 jun 2004
- 10
- 0
Hoi,
Ik heb al eerder een topic gestart over dit onderwerp
Accu laadt niet genoeg op
maar ben er helaas nog steeds niet uit
Dus hierbij in het kort het probleem met de laatste testen die ik in de afgelopen periode heb gedaan op de Magna.
Probleem: Accu van motor laadt niet genoeg op, hierdoor is het mogelijk 5* te starten en daarna (ook al heb je bv de hele dag gereden) is de accu te leeg om nog genoeg power te leveren om te starten. Het rijden met de motor zorgt er dus niet voor dat hij opgeladen wordt.
Als je het voltage meet als de motor niet loopt, geeft hij bv 12,9 volt. Als je hem start en hij loopt stationair, is het gemeten voltage nog maar zo'n 12,6 volt en naar mate je meer gas geeft, loopt hij nog iets meer terug naar bv 12,4 volt Dit zou eigenlijk met het toerental op moeten lopen naar zo'n 14 a 15 volt waarna de voltregulator het afkapt.
Dingen die ik heb vervangen/uitgeprobeerd:
- Dynamo doorgemeten, deze geeft per gele draad zo'n 20 volt wat bij gasgeven snel naar de 40 volt oploopt per draad. De orginele stator vervangen maar de 2e lost het probleem niet op.
- Voltregulator/gelijkrichter vervangen voor een andere ; ook geen oplossing. Een zeker te weten werkende regulator/gelijkrichter van mijn eigen motor (VT1100C Shadow) uitgeprobeerd; nog steeds hetzelfde probleem.
- Accu voor een andere (zeker goede) vervangen; ook geen oplossing. Ook hier loopt de spanning terug met gasgeven
- Stekker losgehaald van de regulator/gelijkrichter en de 2 groene (aarde) en 2 rode (spanning) gemeten met een multimeter. Het gekke is (althans dat vind ik) dat het voltage wat dan uit de regulator/gelijkrichter komt, zo'n 17 volt is. Dit is dan wel zonder dat de rest van het electriciteitscircuit van de motor betrokken is. Ik zou denken dat het voltage dan ook niet meer dan 14 a 15 volt zou mogen zijn...
- De 30 Amp zekering bij het startrelais eruit gehaald en daar de multimeter (gaat tot max 20 Amp) in serie tussen gezet. Hierbij krijg ik allerlei rare readings waar ik niets mee kan; 1,6 tot 3 Amp enzo.
- startrelais van mijn VT1100C Shadow, werkt zeker te weten goed, op deze Magna getest; geen verschil.
- Zo'n beetje alle stekkers in het circuit nagelopen. Kabelboom een stukje afgepeld enz.
Kortom, ik heb zo'n beetje alles geprobeerd en getest maar kom er maar niet uit
Zelf denk ik dat de motor ergens kortsluiting maakt of stroom verliest maar ik kan het maar niet vinden.
Wie o wie, heeft nog nuttige tips/suggesties die mij zouden kunnen helpen
Ik heb al eerder een topic gestart over dit onderwerp
Accu laadt niet genoeg op
maar ben er helaas nog steeds niet uit
Dus hierbij in het kort het probleem met de laatste testen die ik in de afgelopen periode heb gedaan op de Magna.
Probleem: Accu van motor laadt niet genoeg op, hierdoor is het mogelijk 5* te starten en daarna (ook al heb je bv de hele dag gereden) is de accu te leeg om nog genoeg power te leveren om te starten. Het rijden met de motor zorgt er dus niet voor dat hij opgeladen wordt.
Als je het voltage meet als de motor niet loopt, geeft hij bv 12,9 volt. Als je hem start en hij loopt stationair, is het gemeten voltage nog maar zo'n 12,6 volt en naar mate je meer gas geeft, loopt hij nog iets meer terug naar bv 12,4 volt Dit zou eigenlijk met het toerental op moeten lopen naar zo'n 14 a 15 volt waarna de voltregulator het afkapt.
Dingen die ik heb vervangen/uitgeprobeerd:
- Dynamo doorgemeten, deze geeft per gele draad zo'n 20 volt wat bij gasgeven snel naar de 40 volt oploopt per draad. De orginele stator vervangen maar de 2e lost het probleem niet op.
- Voltregulator/gelijkrichter vervangen voor een andere ; ook geen oplossing. Een zeker te weten werkende regulator/gelijkrichter van mijn eigen motor (VT1100C Shadow) uitgeprobeerd; nog steeds hetzelfde probleem.
- Accu voor een andere (zeker goede) vervangen; ook geen oplossing. Ook hier loopt de spanning terug met gasgeven
- Stekker losgehaald van de regulator/gelijkrichter en de 2 groene (aarde) en 2 rode (spanning) gemeten met een multimeter. Het gekke is (althans dat vind ik) dat het voltage wat dan uit de regulator/gelijkrichter komt, zo'n 17 volt is. Dit is dan wel zonder dat de rest van het electriciteitscircuit van de motor betrokken is. Ik zou denken dat het voltage dan ook niet meer dan 14 a 15 volt zou mogen zijn...
- De 30 Amp zekering bij het startrelais eruit gehaald en daar de multimeter (gaat tot max 20 Amp) in serie tussen gezet. Hierbij krijg ik allerlei rare readings waar ik niets mee kan; 1,6 tot 3 Amp enzo.
- startrelais van mijn VT1100C Shadow, werkt zeker te weten goed, op deze Magna getest; geen verschil.
- Zo'n beetje alle stekkers in het circuit nagelopen. Kabelboom een stukje afgepeld enz.
Kortom, ik heb zo'n beetje alles geprobeerd en getest maar kom er maar niet uit
Zelf denk ik dat de motor ergens kortsluiting maakt of stroom verliest maar ik kan het maar niet vinden.
Wie o wie, heeft nog nuttige tips/suggesties die mij zouden kunnen helpen