Accu laadt niet genoeg op (2)

psychotic38

Rookie
1 jun 2004
10
0
Hoi,

Ik heb al eerder een topic gestart over dit onderwerp
Accu laadt niet genoeg op
maar ben er helaas nog steeds niet uit ;(

Dus hierbij in het kort het probleem met de laatste testen die ik in de afgelopen periode heb gedaan op de Magna.

Probleem: Accu van motor laadt niet genoeg op, hierdoor is het mogelijk 5* te starten en daarna (ook al heb je bv de hele dag gereden) is de accu te leeg om nog genoeg power te leveren om te starten. Het rijden met de motor zorgt er dus niet voor dat hij opgeladen wordt.

Als je het voltage meet als de motor niet loopt, geeft hij bv 12,9 volt. Als je hem start en hij loopt stationair, is het gemeten voltage nog maar zo'n 12,6 volt en naar mate je meer gas geeft, loopt hij nog iets meer terug naar bv 12,4 volt :? Dit zou eigenlijk met het toerental op moeten lopen naar zo'n 14 a 15 volt waarna de voltregulator het afkapt.


Dingen die ik heb vervangen/uitgeprobeerd:

- Dynamo doorgemeten, deze geeft per gele draad zo'n 20 volt wat bij gasgeven snel naar de 40 volt oploopt per draad. De orginele stator vervangen maar de 2e lost het probleem niet op.

- Voltregulator/gelijkrichter vervangen voor een andere ; ook geen oplossing. Een zeker te weten werkende regulator/gelijkrichter van mijn eigen motor (VT1100C Shadow) uitgeprobeerd; nog steeds hetzelfde probleem.

- Accu voor een andere (zeker goede) vervangen; ook geen oplossing. Ook hier loopt de spanning terug met gasgeven :?

- Stekker losgehaald van de regulator/gelijkrichter en de 2 groene (aarde) en 2 rode (spanning) gemeten met een multimeter. Het gekke is (althans dat vind ik) dat het voltage wat dan uit de regulator/gelijkrichter komt, zo'n 17 volt is. Dit is dan wel zonder dat de rest van het electriciteitscircuit van de motor betrokken is. Ik zou denken dat het voltage dan ook niet meer dan 14 a 15 volt zou mogen zijn...

- De 30 Amp zekering bij het startrelais eruit gehaald en daar de multimeter (gaat tot max 20 Amp) in serie tussen gezet. Hierbij krijg ik allerlei rare readings waar ik niets mee kan; 1,6 tot 3 Amp enzo.

- startrelais van mijn VT1100C Shadow, werkt zeker te weten goed, op deze Magna getest; geen verschil.

- Zo'n beetje alle stekkers in het circuit nagelopen. Kabelboom een stukje afgepeld enz.

Kortom, ik heb zo'n beetje alles geprobeerd en getest maar kom er maar niet uit :(

Zelf denk ik dat de motor ergens kortsluiting maakt of stroom verliest maar ik kan het maar niet vinden.

Wie o wie, heeft nog nuttige tips/suggesties die mij zouden kunnen helpen :}
 
ik had ditzelfde met mn honda cb 750k,na eerst zelf speuren en meten,
leek alles in orde,maar probleem ontstond na een tijdje als de motor warm werd.
ik heb m naar de garage gebracht, na 3 week waren ze eruit,de spanningsregelaar kaduuk.kon kiezen tussen nieuw of imitatie, k denk doe gelijk goed en een nieuwe orginele erop a 302 euro ex montage.
afijn ik blut maar blij,tot volgende dag proefrijden,weer de accu leeg,
weer terug naar de garage. weer drie week later , ik zou een spookmotor hebben,ondertussen zijn ze gaan uitsluiten,dus eerst al een regelaar en nu zou het de rotor zijn die na warm worden kortsluiting maakt en daardoor niet genoeg volts levert om de accu op te laden.en het lijkt erop dat dit het euvel was,een nieuwe tweede hands rotor had de garage man geregeld voor 75 euro , nu hoefde ik geen montage te betalen wegens gederfde levensvreugde (6 week zonder motor)
afijn om kort te gaan, ACCU LAAD PROBLEMEN ZIJN KUT,
nu rij ik al een tijd met een voltmeter aangesloten op de accu,in mijn tanktas, maar nu lijkt het nog steeds goed te gaan.
iig sterkte
 
klinkt eenvoudig als een kapotte accu, of een paar wikkelingen van de stator slaan over bij wat meer stroomverbruik

als je 40 volt meet bij extra gas is goed,
17 volt als er niets is aangesloten is ook goed.

hij moet stationair eigenlijk al 13,8 volt aangeven, alles daarboven moet door de accu worden vertaalt naar een steeds grotere stroom

ik denk toch dat de dynamo niet in orde is. heb je de magneet al gecontroleerd( wufje zou niet weten hoe je dat moest doen )
 
Laadt je accu volledig op met eend ruppellader. Moto stil laten staan (in een garege bij stabiele temperatuur), niet starten, geen lichten aansteken, nix dat iets vervbruikt aan zetten. Meet het voltage (onbelast dus). noteer dat voltage. Meet om de zoveel uur ipnieuw je voltage. doe dit een dag of twee. Is het voltage uiteindelijk stabiel gebleven dan is er nerges een "valse" verbruiker (kortsluiting). blijft het voltage traag maar zeker zakken dan hebt je gegarandeerd erges een kortsluiting. In dat geval: maak de polen van je batterij los: en speel het voltage-meet-spelleke opnieuw (na heropladen). Is het opnieuw onstabiel: dan is je batterij om zeep (je zou de eerste niet zijn die een nieuwe batterij die je zelf met zuur moet vullen direkt al om zeep helpt), bij nieuwe batterijeen meestal te weinig zuurgehalte. Is het wel stabiel dan heb je zeker kortsluiting. In dat geval monteer je opnieuw de batterij polen, maar los je een aantal stekkers, en herhaal je het voltage meten. Door eliminatie kun je zo te weten komen in welk elektrisch circuit je kortsluiting zit. Het neemt wat tijd in beslag, maar het kost je geen cent.
Oja, kortsluitingen worden typisch veroorzaakt door stroomvoerende kabels van batterij naar verbruiker dus) die tegen een stuk frame schuren en gelijdelijk aan doorgevijld raken, of door corrosie in een stekker/verbinding die dan stroom lekt van de stroomanvoerende kabel naar stroom afvoerende kabel ...
 
Als eerste alvast bedankt voor jullie reacties.

@Wuf: Ik hem mijn bijna nieuwe accu van mijn eigen motor ook al geprobeerd; same problem. Verder is de stator ook al vervangen door een andere; same problem. Magneet zou nog is kunnen. Heb hem er al wel af gehad en hij leek goed magnetisch. De motor krijgt trouwens wel enigsinds wat stroom van de dynamo want als ik de stekker met drie gele darden vanaf de dynamo loskoppel, is de accu binnen no time leeg en begint de motor te sputteren en af te slaan. Dus hij krijgt wel stroom maar verbrijkt langzaam toch teveel en raakt leeg. Ik zou kunnen kijken of de magneet van mijn Shadow past en dan de boel opmeten. Is een optie die ik ga bekijken.

@Wullebolle: Is een optie die ik kan gaan nalopen. Inderdaad tijdrovend maar wel te doen. Ik zal dit gaan bekijken.

The seach continues...
 
Terug
Bovenaan Onderaan