psychotic38
Rookie
- 1 jun 2004
- 10
- 0
Hoi,
Net lid geworden op dit forum in de hoop dat iemand mij kan helpen
Het volgende;
Mijn vriendin heeft nu een Magna VF700C (import). Het probleem is dat als hij een paar keer gestart is, hij niet meer wil starten omdat de accu te weinig power meer heeft. Na het opladen, kan er vijf keer gestart worden en daarna is het op M.a.w. de accu wordt niet bijgeladen tijdens het lopen van de motor.
Ik heb de volt/spanningsregulator/gelijkrichter door gemeten en deze geeft een waarde van rond de 532. In eerste instantie dacht ik dat deze kapot was dus een andere erin maar dat is het niet. De andere geeft dezelfde readings (532, of dit goed is neem ik gewoon aan omdat beide spanningsregelaars een zelfde reading geven) en dit is al naar gelang de verschillende draden en volgens het boekje. Of maximale weerstand of enige weerstand.
De spanningsregelaar krijgt 3 gele draden van de dynamo in en er gaan 5 draden uit (2 groene en 2 rood/witte uit en nog een zwarte). Volgens het schema gaan de rood/witte draden naar het startrelais en daarna na de accu. De groen blijken gewoon aarde te zijn en lopen naar de verschillende onderdelen van de motor. De zwarte weet ik niet maar zal wel aarde zijn ofzo.
Dus zou je denken dat de dynamo niet goed is, ok, deze gemeten qua voltage; alle drie geven ze zo'n 13 volt stationair en dat loopt op naar boven de 40 volt bij hoger toerental. Het amperage kan ik niet goed meten omdat ik er te weinig van af weet, ik heb hem wel in serie er tussen gezet; zekering eruit en amp-meter er tussen. Hier zou hij 10 ampere moeten geven stationair tot zo'n 25 ampere bij 5000 toeren. Hier meet ik dus alleen maar iets van 1,6 ampere Het kan zijn dat mijn amperemeter hier niet voor geschikt is maar dat weet ik dus niet. Verder heb ik gemeten of de dynamo goed geisoleerd is en of de gele draden onderling geen weerstand hebben, dat klopt dus hij is niet beschadigd en lijkt verder goed.
Officieel zou de spanningsregelaar het voltage af moeten kappen bij 14 of 15 volt maar als ik de polen van de accu meet voor- en na het starten, blijkt het voltage af te lopen (ivm stroonverbruik tijdens het lopen) in plaats van naar de 14 a 15 volt te kruipen door de oplaad stroom...
Ik begin het hier een beetje te verliezen; aan de ene kant lijkt de regulator goed te werken na doormeting (losgekoppeld en volgens het werkplaatsboek van clymer) en aan de andere kant geeft de dynamo genoeg voltage (amperage lijkt niet echt goed te meten).
Opmerkingen:
- Als ik de stekker met de gele draden loskoppel, is de accu na een klein sukje rijden gelijk zo zwak dat de motor afslaat. Het lijkt er dus op dat er enigsinds stroom door de dynamo gegenereerd wordt want het licht gaat ook feller branden als je de stekker weer verbindt.
- Volgens het schema zou de weerstand van de gele draad van de dynamo naar de regulator en dan naar de rood/witte draad oneinige weerstand moeten hebben volgens het boekje, dat is ook zo. Dit lijkt mij nogal raar omdat ik verwacht dat hier een stroom zou moeten lopen om naar de accu te lopen en zo op te laden. Of is het zo dat stroom van - naar + stroomt?
- Verder heb ik de beschermkap van de dynamo losgehaald en daar kwam olie uit lopen. Is dit normaal?
- Als laatste is er nog een probleem met de fuelindicator, werkt niet. En de motor komt moeilijk in zijn vrij als hij warm is. Ik noem het maar hoewel ik er vanuit ga dat dit niet met het laadt probleem te maken heeft.
Het is een heel verhaal maar ik heb maar zoveel mogelijk info gegeven om het plaatje te kunnen schetsen.
Hopelijk is er emand die hier iets zinnigs over kan zeggen
Net lid geworden op dit forum in de hoop dat iemand mij kan helpen
Het volgende;
Mijn vriendin heeft nu een Magna VF700C (import). Het probleem is dat als hij een paar keer gestart is, hij niet meer wil starten omdat de accu te weinig power meer heeft. Na het opladen, kan er vijf keer gestart worden en daarna is het op M.a.w. de accu wordt niet bijgeladen tijdens het lopen van de motor.
Ik heb de volt/spanningsregulator/gelijkrichter door gemeten en deze geeft een waarde van rond de 532. In eerste instantie dacht ik dat deze kapot was dus een andere erin maar dat is het niet. De andere geeft dezelfde readings (532, of dit goed is neem ik gewoon aan omdat beide spanningsregelaars een zelfde reading geven) en dit is al naar gelang de verschillende draden en volgens het boekje. Of maximale weerstand of enige weerstand.
De spanningsregelaar krijgt 3 gele draden van de dynamo in en er gaan 5 draden uit (2 groene en 2 rood/witte uit en nog een zwarte). Volgens het schema gaan de rood/witte draden naar het startrelais en daarna na de accu. De groen blijken gewoon aarde te zijn en lopen naar de verschillende onderdelen van de motor. De zwarte weet ik niet maar zal wel aarde zijn ofzo.
Dus zou je denken dat de dynamo niet goed is, ok, deze gemeten qua voltage; alle drie geven ze zo'n 13 volt stationair en dat loopt op naar boven de 40 volt bij hoger toerental. Het amperage kan ik niet goed meten omdat ik er te weinig van af weet, ik heb hem wel in serie er tussen gezet; zekering eruit en amp-meter er tussen. Hier zou hij 10 ampere moeten geven stationair tot zo'n 25 ampere bij 5000 toeren. Hier meet ik dus alleen maar iets van 1,6 ampere Het kan zijn dat mijn amperemeter hier niet voor geschikt is maar dat weet ik dus niet. Verder heb ik gemeten of de dynamo goed geisoleerd is en of de gele draden onderling geen weerstand hebben, dat klopt dus hij is niet beschadigd en lijkt verder goed.
Officieel zou de spanningsregelaar het voltage af moeten kappen bij 14 of 15 volt maar als ik de polen van de accu meet voor- en na het starten, blijkt het voltage af te lopen (ivm stroonverbruik tijdens het lopen) in plaats van naar de 14 a 15 volt te kruipen door de oplaad stroom...
Ik begin het hier een beetje te verliezen; aan de ene kant lijkt de regulator goed te werken na doormeting (losgekoppeld en volgens het werkplaatsboek van clymer) en aan de andere kant geeft de dynamo genoeg voltage (amperage lijkt niet echt goed te meten).
Opmerkingen:
- Als ik de stekker met de gele draden loskoppel, is de accu na een klein sukje rijden gelijk zo zwak dat de motor afslaat. Het lijkt er dus op dat er enigsinds stroom door de dynamo gegenereerd wordt want het licht gaat ook feller branden als je de stekker weer verbindt.
- Volgens het schema zou de weerstand van de gele draad van de dynamo naar de regulator en dan naar de rood/witte draad oneinige weerstand moeten hebben volgens het boekje, dat is ook zo. Dit lijkt mij nogal raar omdat ik verwacht dat hier een stroom zou moeten lopen om naar de accu te lopen en zo op te laden. Of is het zo dat stroom van - naar + stroomt?
- Verder heb ik de beschermkap van de dynamo losgehaald en daar kwam olie uit lopen. Is dit normaal?
- Als laatste is er nog een probleem met de fuelindicator, werkt niet. En de motor komt moeilijk in zijn vrij als hij warm is. Ik noem het maar hoewel ik er vanuit ga dat dit niet met het laadt probleem te maken heeft.
Het is een heel verhaal maar ik heb maar zoveel mogelijk info gegeven om het plaatje te kunnen schetsen.
Hopelijk is er emand die hier iets zinnigs over kan zeggen
Laatst bewerkt: