Accu laadt niet genoeg op

psychotic38

Rookie
1 jun 2004
10
0
Hoi,

Net lid geworden op dit forum in de hoop dat iemand mij kan helpen :)

Het volgende;

Mijn vriendin heeft nu een Magna VF700C (import). Het probleem is dat als hij een paar keer gestart is, hij niet meer wil starten omdat de accu te weinig power meer heeft. Na het opladen, kan er vijf keer gestart worden en daarna is het op :( M.a.w. de accu wordt niet bijgeladen tijdens het lopen van de motor.

Ik heb de volt/spanningsregulator/gelijkrichter door gemeten en deze geeft een waarde van rond de 532. In eerste instantie dacht ik dat deze kapot was dus een andere erin maar dat is het niet. De andere geeft dezelfde readings (532, of dit goed is neem ik gewoon aan omdat beide spanningsregelaars een zelfde reading geven) en dit is al naar gelang de verschillende draden en volgens het boekje. Of maximale weerstand of enige weerstand.
De spanningsregelaar krijgt 3 gele draden van de dynamo in en er gaan 5 draden uit (2 groene en 2 rood/witte uit en nog een zwarte). Volgens het schema gaan de rood/witte draden naar het startrelais en daarna na de accu. De groen blijken gewoon aarde te zijn en lopen naar de verschillende onderdelen van de motor. De zwarte weet ik niet maar zal wel aarde zijn ofzo.

Dus zou je denken dat de dynamo niet goed is, ok, deze gemeten qua voltage; alle drie geven ze zo'n 13 volt stationair en dat loopt op naar boven de 40 volt bij hoger toerental. Het amperage kan ik niet goed meten omdat ik er te weinig van af weet, ik heb hem wel in serie er tussen gezet; zekering eruit en amp-meter er tussen. Hier zou hij 10 ampere moeten geven stationair tot zo'n 25 ampere bij 5000 toeren. Hier meet ik dus alleen maar iets van 1,6 ampere :? Het kan zijn dat mijn amperemeter hier niet voor geschikt is maar dat weet ik dus niet. Verder heb ik gemeten of de dynamo goed geisoleerd is en of de gele draden onderling geen weerstand hebben, dat klopt dus hij is niet beschadigd en lijkt verder goed.

Officieel zou de spanningsregelaar het voltage af moeten kappen bij 14 of 15 volt maar als ik de polen van de accu meet voor- en na het starten, blijkt het voltage af te lopen (ivm stroonverbruik tijdens het lopen) in plaats van naar de 14 a 15 volt te kruipen door de oplaad stroom...

Ik begin het hier een beetje te verliezen; aan de ene kant lijkt de regulator goed te werken na doormeting (losgekoppeld en volgens het werkplaatsboek van clymer) en aan de andere kant geeft de dynamo genoeg voltage (amperage lijkt niet echt goed te meten).


Opmerkingen:
- Als ik de stekker met de gele draden loskoppel, is de accu na een klein sukje rijden gelijk zo zwak dat de motor afslaat. Het lijkt er dus op dat er enigsinds stroom door de dynamo gegenereerd wordt want het licht gaat ook feller branden als je de stekker weer verbindt.

- Volgens het schema zou de weerstand van de gele draad van de dynamo naar de regulator en dan naar de rood/witte draad oneinige weerstand moeten hebben volgens het boekje, dat is ook zo. Dit lijkt mij nogal raar omdat ik verwacht dat hier een stroom zou moeten lopen om naar de accu te lopen en zo op te laden. Of is het zo dat stroom van - naar + stroomt?

- Verder heb ik de beschermkap van de dynamo losgehaald en daar kwam olie uit lopen. Is dit normaal?

- Als laatste is er nog een probleem met de fuelindicator, werkt niet. En de motor komt moeilijk in zijn vrij als hij warm is. Ik noem het maar hoewel ik er vanuit ga dat dit niet met het laadt probleem te maken heeft.

Het is een heel verhaal maar ik heb maar zoveel mogelijk info gegeven om het plaatje te kunnen schetsen.

Hopelijk is er emand die hier iets zinnigs over kan zeggen :}
 
Laatst bewerkt:
Het kan kloppen dat je je ampere niet goed kunt meten. Dit moet met een ampere tang die je om de laadstroomkabel doet. Als je je motor net start moet het voltage over de plus en min pool 14,4 zijn (ietsje gas geven). Dit betekent dat de accu oplaad en dus je dynamo waarschijnlijk goed is. Maar wat ik denk dat de accu gewoon versleten is of te weinig zuur inzit. Hoe oud is je accu eigenlijk. En heeft je motor een accu lampje op het dashbord. Deze moet aan zijn als je contact op aan staat en zodra je motor draait moet deze uitgaan.
 
heel verhaal, maar ik heb toch niets te doen.


Hoi,

Net lid geworden op dit forum in de hoop dat iemand mij kan helpen :)

Het volgende;

Mijn vriendin heeft nu een Magna VF700C (import). Het probleem is dat als hij een paar keer gestart is, hij niet meer wil starten omdat de accu te weinig power meer heeft. Na het opladen, kan er vijf keer gestart worden en daarna is het op :( M.a.w. de accu wordt niet bijgeladen tijdens het lopen van de motor.

Ik heb de volt/spanningsregulator/gelijkrichter door gemeten en deze geeft een waarde van rond de 532. In eerste instantie dacht ik dat deze kapot was dus een andere erin maar dat is het niet. De andere geeft dezelfde readings (532, of dit goed is neem ik gewoon aan omdat beide spanningsregelaars een zelfde reading geven) en dit is al naar gelang de verschillende draden en volgens het boekje. Of maximale weerstand of enige weerstand.

het is zinloos om met een weerstand meter de gelijkrichter door te meten, want dit is allemaal electronica, en je weet totaal niet wat je aan het meten bent, maar als je een andere hebt gebruikt, zal daar het probleem niet liggen, tenzij ze allebei kapot zijn.

De spanningsregelaar krijgt 3 gele draden van de dynamo in en er gaan 5 draden uit (2 groene en 2 rood/witte uit en nog een zwarte). Volgens het schema gaan de rood/witte draden naar het startrelais en daarna na de accu. De groen blijken gewoon aarde te zijn en lopen naar de verschillende onderdelen van de motor. De zwarte weet ik niet maar zal wel aarde zijn ofzo.

Dus zou je denken dat de dynamo niet goed is, ok, deze gemeten qua voltage; alle drie geven ze zo'n 13 volt stationair en dat loopt op naar boven de 40 volt bij hoger toerental.

dit ziet er reeel uit. 13 volt stationair lijkt me echter een beetje aan de lage kant. ik ga ervan uit dat je de meter op wisselspanning had staan


Het amperage kan ik niet goed meten omdat ik er te weinig van af weet, ik heb hem wel in serie er tussen gezet; zekering eruit en amp-meter er tussen. Hier zou hij 10 ampere moeten geven stationair tot zo'n 25 ampere bij 5000 toeren. Hier meet ik dus alleen maar iets van 1,6 ampere :? Het kan zijn dat mijn amperemeter hier niet voor geschikt is maar dat weet ik dus niet. Verder heb ik gemeten of de dynamo goed geisoleerd is en of de gele draden onderling geen weerstand hebben, dat klopt dus hij is niet beschadigd en lijkt verder goed.

dit verhaal strookt wel een beetje met dat hij toch iets oplaad. 25 ampere laadstroom bij een volle accu kun je echter vergeten, verder speelt er ook een factor tijd mee, hij begint niet gelijk met op vol vermogen op te laden. verder kan het zijn dat je meter de boel een beetje in de war gooit, zoals gezegd moet dit eigenlijk met een ampere tang gebeuren, doch echter ook niet zoveel dat het een onbetrouwbare meting wordt. alleen als er echt 25 ampere gaat lopen, zal je meetweerstand het bijzonder snel begeven.

verder vind ik 10 ampere een beetje veel als laadstroom, misschien dat hier ook de stroom door de lampen en ontsteking mee wordt bedoelt. dit kan inderdaad aardig oplopen( zorg er in elk geval voor dat alle verlichting ed uit staat )

Officieel zou de spanningsregelaar het voltage af moeten kappen bij 14 of 15 volt maar als ik de polen van de accu meet voor- en na het starten, blijkt het voltage af te lopen (ivm stroonverbruik tijdens het lopen) in plaats van naar de 14 a 15 volt te kruipen door de oplaad stroom...


ook hier zit een tijd verhaal bij, dit moet je eigenlijk gedurende zeker 5-10 minuten meten.


Ik begin het hier een beetje te verliezen; aan de ene kant lijkt de regulator goed te werken na doormeting (losgekoppeld en volgens het werkplaatsboek van clymer) en aan de andere kant geeft de dynamo genoeg voltage (amperage lijkt niet echt goed te meten).


Opmerkingen:
- Als ik de stekker met de gele draden loskoppel, is de accu na een klein sukje rijden gelijk zo zwak dat de motor afslaat. Het lijkt er dus op dat er enigsinds stroom door de dynamo gegenereerd wordt want het licht gaat ook feller branden als je de stekker weer verbindt.

- Volgens het schema zou de weerstand van de gele draad van de dynamo naar de regulator en dan naar de rood/witte draad oneinige weerstand moeten hebben volgens het boekje, dat is ook zo. Dit lijkt mij nogal raar omdat ik verwacht dat hier een stroom zou moeten lopen om naar de accu te lopen en zo op te laden. Of is het zo dat stroom van - naar + stroomt?

de dynamo is wisselspanning en de accu is gelijkspanning, het heet niet voor niets een gelijkrichter die ertussen zit, dus ik vraag me af wat je hiermee bedoelt. er zit echt wel een brok electronica in de gelijkrichter, die kun je niet zomaar nameten

- Verder heb ik de beschermkap van de dynamo losgehaald en daar kwam olie uit lopen. Is dit normaal?

Volstrekt normaal bij een oliegekoelde dynamo zoals in jouw motor. probeer het niet te starten, want de olie vliegt alle kanten uit.( wel geinig hoor, als je het niet zelf hoeft op te ruimen )


- Als laatste is er nog een probleem met de fuelindicator, werkt niet. En de motor komt moeilijk in zijn vrij als hij warm is. Ik noem het maar hoewel ik er vanuit ga dat dit niet met het laadt probleem te maken heeft.

vrijkomen bij warm worden lijkt mij inderdaad een losstaand probleem, op de gpz 500 hebben ze een speciaal iets ingebouwd om dat probleem op te lossen dus het is wel een veel voorkomend probleem.

zo hehe 10 minuten over gedaan maar allee
 
Even reageren op jullie gewaardeerde reacties:

Brutus/GT 750: volgens de vorige eigenaar is de accu nog geen jaar oud. Als we hem op de lader hebben gehad, geeft hij zo'n 14 volt en kan hij 5* starten. Er zit genoeg accuzuur in. Dit is volgens mij het probleem niet maar ik kan de accu uit mijn motor er is een tijdje ingooien als het past. Helaas geen accu indicatorlampje, wel olielampje.

Wuf, allereerst bedankt voor je uitvoerige reactie

- Had hem inderdaad op wisselspanning staan ;) De waardes 10 c.q. 25 ampere zijn uit het boekje, verder zit er bij het startrelais een weerstand van 30Amp.

- Heb helaas geen Amptang '( We hebben vaker langere stukken gereden maar uiteindelijk lijkt de accu steeds leger te worden omdat je hem dan misschien nog maar 3* kan starten. Klopt ook met verhaal omdat het voltage na het starten lager is dan wanneer de motor niet loopt. Tijdens het lopen verliest hij dus spanning.

- Door het circuit van gele draad uit dynamo --> voltregulator --> rood/witte draad --> startrelais --> + van accu kan geen stroom lopen omdat deze volgens het boekje (en ook volgens diode meting) een oneindige/maximale weerstand heeft. Dit vind ik raar omdat ik logischerwijs zou denken dat juist hier een stroom zou moeten kunnen lopen om de accu bij te laden :?

- Ik ben blij met je opmerking dat het hier een oliegekoelde dynamo betreft want ik was al bang dat er een oliekering of zo lek zou zijn.

Ik begin bijna te denken dat hij ergens kortsluiting maakt of spanning verliest omdat voltregulator en dynamo toch goed qua readings lijken te zijn volgens jullie opmerkingen.

The search go's on :r
 
Even reageren op jullie gewaardeerde reacties:

Brutus/GT 750: volgens de vorige eigenaar is de accu nog geen jaar oud. Als we hem op de lader hebben gehad, geeft hij zo'n 14 volt en kan hij 5* starten. Er zit genoeg accuzuur in. Dit is volgens mij het probleem niet maar ik kan de accu uit mijn motor er is een tijdje ingooien als het past....
...

Dat je accu dus maar één jaar oud is, zegt bijzonder weinig. Er zijn je mensen voorgegaan die korter met een nieuwe accu hebben gedaan. De werking van het laadcircuit doormeten met een kapotte accu kan een vertekend beeld geven.

Als ik zo je (uitvoerig geschreven :} ) verhaal lees, blijft toch mijn indruk bestaan dat je accu de boosdoener is.

[me]Xenon 's accu is nu dik 9 jaar oud! Yuasa rulezzzz :) ...samen met goed onderhoud.[/me]
 
Probeer nu eerst eens met een nieuwe accu............zucht, hoe vaak dat mensen eeuwen aan het meten zijn terwijl ze meestal niet weten wat ze meten(sorry niet persoonlijk bedoelt maar dat lees ik hier 3 keer per dag) en vervolgens is gewoon de accu kapot.
Iedereen roept altijd "ja maar, hij is pas een jaar oud" of "in mijn auto gaat ie al 6 jaar mee".............die doet het ok altijd goed bij me.
Een accu gaat kapot van het NIET GEBRUIKEN!!!!!!!!!!
Iedereen rijdt 25000 kilometer per jaar met zijn/haar auto en 10 mooie zondagen per jaar met zijn/haar motor..........daar zit het hem in.
Rijd iedere dag ........geen probleem of hang hem aan een druppellader als je weinig rijdt.
Wat je koppeling betreft.........werkt je hydraulische koppeling wel goed?.......geen lek onderin je werkcylinder?
Is heel simpel te zien (3 boutjes los en je kunt hem er in zijn geheel afpakken ter controle)
Benzine indicatie zal wel een los kontakt zijn ergens?
 
Jullie gaan er toch vanuit dat het de accu moet zijn. Ik zelf gelloof er niet in maar ga het wel testen. Ik probeer mijn accu (16Amp van Shadow 1100) in die Magna (14Amp) te zetten. Aan de andere kant zou toch het voltage op moeten lopen als de motor draait !?

JB37, maak je niet te druk hey :X
De koppeling heb ik al diverse malen ontlucht en die voelt een stuk 'directer' aan maar het probleem is gebleven. Ik zal hem is helemaal loshalen en bekijken, kan dat zonder de vloeistof af te tappen? Aan de andere kant doet hij het goed als de motor nog koud is...
Fuelindicator heeft vorige eigenaar al vervangen maar die kreeg hij ook niet aan de praat, wellicht kortsluiting ja. Moet ik ook nog checken, ben er maar druk mee :(
 
Laatst bewerkt:
Haha.....valt wel mee hoor met dat druk maken maar ik ben wel beniuwd wat ie doet met een nieuwe accu er in.
Je koppelingwerkcylinder kun je inderdaad gewoon losnemen van het blok zonder de vloeistof eraf te moeten halen.
Gewoon boutjes los en aan het cylindertje aan de leiding laten zitten (net als je een remklauw van een voorpoot afschroeft, is in wezen hetzelfde).
Je kunt dan wel zien of hij lekt (kan best dat ie warm slechter wordt........vloeistof wordt dunner etcetera)
Succes!
 
Jullie gaan er toch vanuit dat het de accu moet zijn. Ik zelf gelloof er niet in maar ga het wel testen. Ik probeer mijn accu (16Amp van Shadow 1100) in die Magna (14Amp) te zetten. Aan de andere kant zou toch het voltage op moeten lopen als de motor draait !?

Fuelindicator heeft vorige eigenaar al vervangen maar die kreeg hij ook niet aan de praat, wellicht kortsluiting ja. Moet ik ook nog checken, ben er maar druk mee :(

bij een kapotte accu kun je niet zeggen wat de stromen en spanningen doen, hiervoor heb je een geheugenscoop nodig en ik raad dat je die niet hebt.

en als je het hebt over kortsluiting, zou ik eerst eens alle zekeringen eruit halen behalve degene die je echt nodig hebt om te starten. misschien is het echt wel een kortsluiting. verder zul je vrij uitgebreid moeten testen met een andere accu, omdat deze nog lekker vers is, en dus nog goed vol, dus niet eventjes starten en gauw meten

ik ga een beetje mee met jb37, eerst goed testen met een andere accu, voordat je verder zoekt. ik heb eens een accu in 4 maanden gesloopt in de winter.
goed ziek van geweest, en nog nauwelijks van geleerd. kheb nog steeds geen goede conditioner gekocht, maar heel goedkoop zelf iets in elkaar gebakken. werkt wel perfect voor 5 euro
 
Nou, ik heb vanavond mijn 16Amp accu in de Magna gezet en opgemeten hoeveel volt hij aangaf. Dit bleek 12,7 volt te zijn.
Na het starten weer opgemeten en wat blijkt, hij is terugelopen naar 12,3 volt :( Ook gas geven maakt geen verschil, hij blijft op 12,3 volt staan.

Waar ik al bang voor was, blijkt helaas toch waar, het is niet de accu.

En dus blijft ik nog steeds met het probleem zitten. Ik denk dat het zo'n beetje tijd wordt om de motor eens weg te brengen naar de motor zaak om het te laten testen/doormeten want ik weet het zo langzamerhand niet meer.

Het lijkt er op dat er toch ergens stroom lekt ofzo...
 
In dit geval gaat het er idd op lijken dat je spanningsregelaar gestorven is, of dat je ergens een onbedoeld grote belasting hebt dat van opladen nix terecht komt...

Je hebt nu iig gedaan wat je kon doen !

Sucz.
 
kwil morgen wel effies langskomen na mijn werk, kunnen we er samen eens naar kijken.

That's een generous offer :} Ik ga graag in op je aanbod maar ik denk echter dat het alleen zit heeft als jij in het bezit bent van zo'n amperetang. Voor de rest heb ik alles al zo'n beetje doorgemeten wat er qua electricity door te meten viel B| Laat me anders weten of je zo'n instrument hebt en of je vanavond of dit weekend dan inderdaad nog ff tijd hebt. Ik heb je mijn telnr al gemaild.

Ik heb net nog ff Goedhartmotoren in Bodegraven gebeld en zij hadden het erover dat het toch naar de Dynamo klonk. Schijnt een bekend euvel te zijn bij dit type, de orginele wikkelingen zijn te 'licht' waardoor dit porbleem voorkomt. Ik vind het allemaal nogal onlogisch omdat de dynamo namelij wel goed voltage geeft wat ook oploopt met het toerental. Maar blijft het feit dat hij niet oplaadt en ook geen voltage toename geeft op de accu. Ik heb, zoals al eerder gezegd, wel gemeten met mijn gewone amperemeter (gaat tot 20 Amp) en die geeft in serie (geplaatst ipv zekering) maar 1,6 Amp. Maar goed, dat is geen Amperetang (whatever that my be :? ).
Al met al laat Goedhart zo'n wikkelingen spoel in Engeland 'maken' en komt deze op een bedrag van € 275,- deze heeft als voordeel dat het gebruikte koper van een dikkere kwaliteit is. De orginele Honda spoel komt volgens hen op zo'n € 600,- en dan heb je er weer eentje met relatief dunne wikkelingen...

Is jammer want de motor is voor mijn vriendin de eerste sinds ze haar rijbewijs heeft. We hebben hem op 1 januari gekocht en voor de rest is het een heerlijk ding voor haar want hij is zeer goed handelbaar met toch lekker wat vermogen. We hebben hem voor een relatief goeie prijs gekocht maar nu gaat hij waarschijnlijk dus wel wat minder goedkoop worden '(

{edit} heb inmiddels een motorboer in Garderen gevonden die een nieuwe stator heeft voor 149,- zou naamloos zijn, electrix ofzo. Dus dat begint er beter uit te zien :)
 
Laatst bewerkt:
Het zit hem waarschijnlijk echt in de dynamo. Als je dynamo goed werkt leverd hij altijd een spanning tussen de 13.5 en de 14.4 volt om de accu te kunnen laden. Bij jou kwam hij niet boven de 12.3 dus dat is veelste laag en zal de accu dus niet bijladen zoals je al omschreef.
Wat betreft de revisie van zo'n dynamo kan ook goed in nederland. Ik weet dat er bedrijven zijn die electromotoren opnieuw wikkelen. En dat lijkt me goedkoper dan in engeland. Als ze het daar kunnen moet het hier ook kunnen.
 
je kunt hem heel goed zelf wikkelen hoor, kost je misschien 2 rolletjes wikkeldraad a 5 euro + pakkingen enzo, kun je zelf bepalen welke dikte, uiteraard zou ik iets dikker pakken. voor de rest is het een hoop werk, alsmaar dezelfde handeling. (tneminste bij de mijne), maar het resultaat mag er wel zijn. je kunt dan ook 1 of 2 extra wikkelingen doen, zodat de uitgangsspanning iets hoger is (mits dat een probleem is)
heel belangrijk is dat je netjes kunt werken, anders kan het ook fout gaan
 
Update; van wie we een andere voltregulator hebben gekocht, heeft ook nog een stator liggen welke werkt. Voor € 30,- is ie van ons. Deze wordt dit weekend opgestuurd :}

Ik laat nog weten hoe dit afloopt O-)
 
Nou, stator van de dynamo vervangen en raad is...... Nopes, nada, nieente, NIKS :( :(

Ik wordt gek, klere ding heeft nog steeds hetzelfde probleem.

Voltregulator vervangen door een andere, stator vervangen, andere accu getest en nog steeds loopt het voltage van de accu terug als de motor gestart is. Het voltage zou moeten oplopen en de accu zou daarmaa opgeladen moeten worden. Maar als ik hem start loppt hij gewoon terug van 13,3 naar 12,8 volt ofzo. MIjn klopm is inmiddels gebroken en ik hou er mee op.

Het enige waar ik nog aan kan denken is dat de motor gewoon ergens spanning/stroom verliest als gevolg van kortsluiting ergens ofzo. Maar goed, ik heb er genoeg tijd ingestoken en wordt er alleen maar gefrustreerder van. Dus gaat hij binnenkort naar de motorzaak en dan mogen zij gaan kijken wat het probleem is :P

Ik hoop dat het allemaal meevalt maar durf er verder nog weinig van te zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan