Accu laadt niet op (Honda Nighthawk CB650 SC uit 1982)

Sjrake

Rookie
27 apr 2012
4
0
Probleem met mijn Honda Nighthawk CB650 SC uit 1982 (met ketting). De accu laadt niet op tijdens het rijden. Alles doorgemeten en prima. Dynamo gewisseld (heb er nog een voor onderdelen) maar ook niet (koolborstels btw ook nog prima). Spaningsregelaar / gelijkrichter ook in orde. Verbindingen via startrelais werken. Accu is van vorig jaar.
En toen had ik geen opties meer. Iemand anders een idee?
 
Ga ik doen maar dan toch nog even een andere benadering om de zoektocht te vereenvoudigen. Wat zou ertoe kunnen leiden dat de laadspanning te laag is. Daar gaat het namelijk om. Als ik het toerental verhoog veranderd namelijk de laadspanning niet. Het gekke is dat dynamo en spanningsregelaar in orde zijn.
 
Als je dynamo en de spanningsregelaar in orde zijn kan alleen nog maar de bedrading kapot zijn.
Jou systeem werkt met koolborstels.
De rotor is niet magnetisch waardoor er geen spanning word opgewekt.
De spanningregelaar zet spanning op een spoel die er voor zorgt dat de rotor magnetisch word. Word de spanning te hoog dan regelt de regelaar de spanning op de spoel naar beneden zodat de rotor minder magnetisch word waardoor de laadspanning daalt.
De spanning word dus gestabiliseerd door de spanning op de magnetisatiespoel te wijzigen.
Omdat de spoel mee ronddraait op de rotor zitten er koolborstels in.
Dit systeem word ook gebruikt in auto's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan