Accu laadt niet op

2 feb 2007
37
0
Den Haag
Hoi,

Ik heb eindelijk mijn motor weer startend gekregen. Tenminste, de originele accu is leeg. Maar met een noodstartaccu kan ik hem starten. Als ik dan de spanning meet MET lopende motor meet ik een schommeling rond de 12.30 volt. Zodra ik de motor dan uitzet, klimt hij langzaam naar 12.80 volt.

Haal ik nou ineens 1 pool van de noodstartaccu van de originele accu af, slaat de motor meteen uit.

Mijn conclusie is dus dat er iets met de dynamo is. Nu de vraag, waar zit de dynamo bij mijn Yamaha Virago XV700 uit '84?

Heeft iemand nog andere ideeen?
alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
hoi, allereerst bedankt voor je reactie.

voor zover ik kan zien zijn alle zekeringen in orde.

Welke kant "links" bedoel je precies :P

deze of deze?



op die tweede foto (dus als je erop zit links) kan ik nergens een plekje bedenken waar hij kan zitten...

Bedoel je op de eerste foto het rode gedeelte, zit ie daar achter?

En moet ik dan gewoon die carterplaat eraf halen, komt er dan olie uit?
 
Laatst bewerkt:
Het is waarschijnlijker dat je een slechte accu of een slechte spanningsregelaar hebt. Je kunt een heel eind komen met het doormeten van de spanningen van de dynamo (stator) en spanningsregelaar.

volgens mij staat er ergens een how-to op het forum hoe je de zaak systematisch doorloopt. Hierbij gebruik je dan je reserve accud, die is tenminste (een beetje) vol.

suc6!

\[TOPIC=35705/0/0/laadsysteemlaadsys...185/th_90475_21092007122_122_1185lo.jpg[/IMG]
 
Laatst bewerkt:
De linkerkant van een voertuig is altijd vanuit de bestuurderspositie gezien.
Dus inderdaad waar je linkerhand/arm is.

Het stekkerblok wat je hier in je hand hebt komt rechtstreeks van de dynamo.

Volg deze draden en je komt bij je dynamo uit.
Er is inderdaad een how-to te vinden op het motorforum.
Doe er je voordeel mee.

Een kapotte spanningsregelaar zorgt ervoor dat er veel te veel stroom naar de accu gaat.
In jouw geval komt er geen laadstroom bij de accu, of de dynamo is kapot of ergens word de laadstroom onderbroken.
 
Laatst bewerkt:
De linkerkant van een voertuig is altijd vanuit de bestuurderspositie gezien.
Dus inderdaad waar je linkerhand/arm is.

Het stekkerblok wat je hier in je hand hebt komt rechtstreeks van de dynamo.
[~[url="http://img187.imagevenue.com/loc441/th_90497_21092007126_122_441lo.jpg"]afbeelding~][/URL]
Volg deze draden en je komt bij je dynamo uit.
Er is inderdaad een how-to te vinden op het motorforum.
Doe er je voordeel mee.

Een kapotte spanningsregelaar zorgt ervoor dat er veel te veel stroom naar de accu gaat.
In jouw geval komt er geen laadstroom bij de accu, of de dynamo is kapot of ergens word de laadstroom onderbroken.

oke, bedankt...

nog 1 vraagje dan, moet ik bij die carterdeksel losschoeven rekening houden met olie? Of zit de olie daar achter in een eigen carter ofzo? Lijkt mij namelijk dat de dynamo gewoon droog hoort te zitten.. maar vanaf buiten lijkt het zo dat er allemaal olie uitkomt als ik hem openschoef...
 
Ik zou de olie er eerst even uit laten lopen.
De distributieketting zit achter de rotor van de dynamo dus ga er maar vanuit dat hij in de olie zit.

Maar geeft de dynamo helemaal geen stroom meer?
Je kan hem ook ergens opnieuw laten wikkelen, misschien dat je in een how-to meer info daarover kan vinden.

Succes
 
oke, dankje... olie aftappen gaat gewoon via die plug onder in het carter, neem ik aan?

Hier een stukje verderop zit een dynamo revisie bedrijfje dat eigenlijk allemaal auto elektronica doet. Misschien dat ze mij hiermee kunnen helpen.. ik hou je wel ff op de hoogte..
 
Dynamo japanse motor met vaste magneet controleren:
de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm meer dan 30 volt AC (wisselspanning) op staan. (het max. wat ik tot nu toe gemeten heb was iets van 70 volt AC) Bovendien moeten alle drie de waardes van de metingen dicht bij elkaar liggen.

oke, ik begrijp waar ik moet weten, bij mij zijn het drie witte draden. Maar de spanning op welke draden moet ik dan precies meten? Ja die drie begrijp ik, maar welke combinatie van die drie?



Welke combi ik ook gebruik van die drie draden (+ en - van de spanningsmeter), ik blijft telkens 0 volt meten.
 
Laatst bewerkt:
de weerstand? waar staat dan uitgelegd hoe je dat meet?

Ik heb wel het voltage over de drie draden gemeten die vanaf de dynamo komen. Bij draaiende motor waren die alle drie 0 volt.
Heb je A.C. of D.C. gemeten?

De weerstand meet je tussen de 3 draden onderling net zoals je wisselspanning.
De meter zet je op weerstand bereik tot 200 ohm.
Ik weet niet precies wat de weerstand moet zijn maar ik denk onder de 3 ohm.
Als hij zo defect is dat hij helemaal geen spanning geeft zou je oneindig hoog meten.
 
Hoi Easy rider....

Bij de Yamaha XV535 had ik een probleempje met de accu. Hoewel een nieuwe uit 2007 (staat in code op de accudeksel ingeslagen) wilde de accu niet opladen en gaf het te weinig stroom voor 2 a 3x starten....

Het euvel bleek de accu-ontluchtingslangetje. Hierin zaten enkele knikken waardoor de accu niet kon ontluchten... en hermetisch van de buitenlucht was afgesloten.

Het gevolg hiervan is dat er tussen de accu-platen grote gasbellen ontstaan en de capaciteit van de accu met 50 a 80% terug loopt.

Inmiddels heb ik een nieuw slangetje aangelegd en alle problemen zijn opgelost.... De accu kan nu weer "ademen".

Ik schrijf dit even omdat het een handige tip is voor motor-accu's met onluchtuingslangetjes.

Hear from you.....



Hoi,

Ik heb eindelijk mijn motor weer startend gekregen. Tenminste, de originele accu is leeg. Maar met een noodstartaccu kan ik hem starten. Als ik dan de spanning meet MET lopende motor meet ik een schommeling rond de 12.30 volt. Zodra ik de motor dan uitzet, klimt hij langzaam naar 12.80 volt.

Haal ik nou ineens 1 pool van de noodstartaccu van de originele accu af, slaat de motor meteen uit.

Mijn conclusie is dus dat er iets met de dynamo is. Nu de vraag, waar zit de dynamo bij mijn Yamaha Virago XV700 uit '84?

Heeft iemand nog andere ideeen?
alvast bedankt!
 
Een kapotte spanningsregelaar zorgt ervoor dat er veel te veel stroom naar de accu gaat.
In jouw geval komt er geen laadstroom bij de accu, of de dynamo is kapot of ergens word de laadstroom onderbroken.

Als je er geen verstand van hebt, zeg dan gewoon niks. En kapotte spanningsregelaar kan ook zorgen dat hij helemaal niet meer bijlaadt.

de weerstand? waar staat dan uitgelegd hoe je dat meet?

Ik heb wel het voltage over de drie draden gemeten die vanaf de dynamo komen. Bij draaiende motor waren die alle drie 0 volt.

Dan heb je niet goed gemeten. Als hij helemaal niks meer geeft is de dynamo zwaar verbrand en is dat direct zichtbaar aan de dynamo zelf. Die van jou ziet er prima uit.


Heb je A.C. of D.C. gemeten?

De weerstand meet je tussen de 3 draden onderling net zoals je wisselspanning.
De meter zet je op weerstand bereik tot 200 ohm.
Ik weet niet precies wat de weerstand moet zijn maar ik denk onder de 3 ohm.
Als hij zo defect is dat hij helemaal geen spanning geeft zou je oneindig hoog meten.

Zo'n 1,5 tot max 2 ohm is het maximale aan weerstand wat een gezonde dynamo heeft :Y
 
Steeds valt me weer op dat mensen op het MF soms zo onaardig tegen elkaar kunnen doen, maar dat schijnt normaal te zijn. Ik ga er steeds maar vanuit dat mensen het goed met elkaar menen.

Voor de TS. ik heb dezelfde problemen meerdere keren gehad en daar een paar jaar geleden een hele verhandeling van geschreven op MF onder het kopje dikke 13 volt. Ging over Suzuki maar alle japanners gebruikten een min of meer zelfde laadsysteem. Een 3 fasen dynamo (3 spoelen dus meestal 3 draden).

Normaal trek je voordat je ook maar iets verder los haalt of demonteerd, de draden van de dynamo los, in jouw geval de connector dus, en pak dan een multimeter en stel die in op AC volt bereik 200V. De rode meetpen zet je vervolgens op één van de 3 witte draden ongeacht welke en de zwarte op een andere. Je start de motor en geef gas tot ongeveer 5000 toeren. De voltmeter moet dan in het geval van suzuki meer dan 75 volt aflezen. Vervolgens laat je de rode draad zitten en zet de zwarte op een van de andere witte draden en herhaald dit. Daarna zet je de rode op een andere witte en de zwarte ook. De bedoeling is dat je op die manier in alle verschillende mogelijkheden de draden op Wisselspanning (AC) doormeet. Die moeten allemaal (dus alle 3 de spoelen van de dynamo) de zelfde waarde hebben. Indien één van de waardes afwijkt is die spoel defect en moet je de dynamo vervangen.

Ik verwijs je graag naar mijn duidelijker uitleg in het topic een dikke 13 volt.

Nu je dynamo al los ligt kun je de drie draden doormeten met de multimeter op OHM bereik zoals boven al door een mede MFer beschreven.

De regelaar kun je ook OHMs doormeter, maar dan moet je wel de waardes weten en heb je een werkplaatsboek nodig waar dat gewoon instaat.

Mijn advies,.......meestal gaat de ene stuk en direct daarna de andere. Vervang dus beide.Jouw dynamo ziet er prima uit dus ik twijfel of die defect is. Ik heb deze week bij siccama sales vervangings dynamo en regelaar/gelijkrichter gekocht voor 160 euro. carmo heeft dezelfde maar is iets duurder.

En nog twee dingen. laadstroom meet je met een perfecte VOL OPGELADEN, liefst nieuwe accu. Anders zijn de metingen onbetrouwbaar.
Ten Tweede, zorg voor een perfecte massa verbinding.

Als ik je verder kan helpen laat me even weten.
 
Laatst bewerkt:
hoi, allereerst bedankt voor je reactie.

voor zover ik kan zien zijn alle zekeringen in orde.

Welke kant "links" bedoel je precies :P

deze of deze?

[~[url="http://img101.imagevenue.com/loc1031/th_84856_RF212243_122_1031lo.JPG"]afbeelding~][/URL] [~[url="http://img102.imagevenue.com/loc1164/th_84859_RF212245_122_1164lo.JPG"]afbeelding~][/URL]

op die tweede foto (dus als je erop zit links) kan ik nergens een plekje bedenken waar hij kan zitten...

Bedoel je op de eerste foto het rode gedeelte, zit ie daar achter?

En moet ik dan gewoon die carterplaat eraf halen, komt er dan olie uit?

in de motorvoertuigen techniek is de standaard afspraak/wet dat alles gezien wordt vanuit de positie als je achter het voertuig staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan