Accu Laden

Bofkont

Rookie
25 okt 2006
10
0
Breezand
Ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe R1200RT opgehaald, mensen wat een fijne machine en ik was best wel wat gewend met mijn"oude R1100RT"in 1997 nieuw gekocht.Wat mij opviel is de goed werkende versnellingsbak de ergste klikken en klakken zijn nu toch verledentijd.Ik vind het een zeer soepel werkend motorblok.
Ook de windgevoeligheid vind ik alles behalve storend,want hier in Noord Holland kan het toch flink spoken he. Het afgelopen weekend de eerst 1000km er op gereden en toen was het toch ook verre van windstil.
Is er iemand van het Forum die ervaring heeft met het aansluiten van een acculader.In het instructie boekje staat,dat dit kan via de kontactdoos,door eerst het kontact aan te zettten dan de acculader aansluiten en het kontact weer uitschakelen. Is hiervoor een speciale lader nodig of kan ik mijn eigen druppellader ook rechtstreek op de aangesloten accu aansluiten.
Dit alles natuurlijk met de winter voor de deur.

:W :} :]
 
Via de contactdoos heb je de BMW lader nodig, dit ivm de Canbus (deze sluit de stroom af). Direct op de accu aansluiten kan wel met een voor gelaccu's geschikte lader (bv. Optimate III).
 
Ik heb ook zo'n Optimate III en daarvoor het achterste stopcontact rechtstreeks op de accu aangesloten. Voor mij dus geen gedoe met contact uit/aan enz. enz.

Maaarrrrr... het is mij nog nooit gelukt om de lader in het 'groen' te krijgen. Hij blijft (ook na drie weken achtereen laden) maar steeds op het tweede lampje van onderen staan, dus altijd op bijladen. Ik denk dat de Optimate III gewoon na nog geen jaar gebruik defect is. Als iemand een andere oorzaak weet mag hij het me vertellen...
 
Hanz,

Weet je zeker dat de Optimate niet toch oplaadt? Je zou 'm eens moeten doormeten. Mocht deze kapot blijken, dan zou ik terug gaan naar de winkel waar je 'm gekocht hebt.
 
Even een waarschuwing: voor de gelaccu's heb je een speciale acculader nodig. BMW levert die zelf. Kost rond 100. Gewoon in zijcontact steken. Je hoeft (bij mij) niets met het contact te doen. Als je een ongeschikte acculader gebruikt dan gaat de accu dood na een tijd, niet direct maar na enkele maanden is het gebeurt. Is mij overkomen omdat de dealer dat kennelijk aanvankelijk ook niet wist en ik was dus mijn gewone BMW lader van de vorige motor was blijven gebruiken- ik had bij ze nagevraagd of dat kon dus. Ik weet niet of de Optimate daarvoor geschikt is.
 
Optimate is ook geschikt voor gel-accu's. Dat staat tenminste op de doos en in de handleiding...
 
Effe een domme vraag 8-) : dat stekkertje heeft een dikke koperen punt en een koperen zijkant , wat is de plus en wat is de min ?
Dus waar moet het rode draad aan en waar het zwarte draadje ? '(
Ik wou de accu opladen maar het stekkertje heeft ergens tussen gezeten en is nu stuk . ;(
 
Effe een domme vraag 8-) : dat stekkertje heeft een dikke koperen punt en een koperen zijkant , wat is de plus en wat is de min ?
Dus waar moet het rode draad aan en waar het zwarte draadje ? '(
Ik wou de accu opladen maar het stekkertje heeft ergens tussen gezeten en is nu stuk . ;(
De middenpunt is de plus en de zijkant is de min.
 
Accu druppel laden? Is dat dan nodig bij een BMW?
Ik heb nog nooit een accu aan de druppellader (moeten) hangen. Kan het zijn dat de accu in een PAN een andere is dan in een BMW?
 
Accu van de BMW R1200RS kan je opladen met een Optimate 4 Canbus Dual (€75) Deze is al voorzien van een Din stekker die in je contactbus gaat, lekker makkelijk. Accu hoeft er niet uitgehaald te worden.
Hoorde zojuist dat je ff moet nadenken voor je de accu echt uit de motor haalt. Heb je de accu er een paar uur uit dan moet alle electronica weer ingeleerd worden bij de dealer.
Wil je je acculader gewoon op de accuklemmen aansluiten trek de accu dan naar je toe maar laat de bedrading van de motor gewoon aangesloten zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan