Accu laden

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.806
10.945
Andere kant van de evenaar
Ik had altijd een hele simpele acculader, ding deed wat ie moet doen, tot ie stuk ging..
Nu heb ik dus een andere gekocht, een die 6 en 12 Volt en LiPo kan laden, ding geeft ook aan hoe ver de accu geladen is.

Maar nu heb ik een paar keer gehad dat ik een accu helemaal leeg had getrokken, motor niet van contact, auto licht aan laten staan, maar deze lader wil dus niet laden vanaf een leeg getrokken accu. Ik moet eerst een beetje stroom in de accu hebben voor dat de lader wil gaan laden. Dus eerst het voertuig even een paar minuten laten draaien, en dan laadt ie wel.

Is dit normaal? Valt dit te omzeilen?

Dank u

Zijn al die "gewone" acculaderfabrikanten dan wel verantwoordelijk voor al die (nooit) ontstane branden? Een gezonde accu geeft knalgas af, ook op een goede accu. Een drooggekookte accu heeft geen vloeistof meer en zal dus ook geen knalgas afgeven
Ik ben niet zo bang als jij denkt hoor (ik denk zelfs het tegendeel, ik heb nog wel wat 'verhalen van vroeger', zitten best wat leuke tussen) maar ik ben ook machinebouwer en één van de belangrijkste dingen tegenwoordig is de handleiding. Die staan helemaal vol met veiligheidsvoorschriften, die van ons ook. Dat heeft ons al eens gered, iemand draaide een hydraulisch onderdeel los waar druk achter stond, stond er met zijn hoofd voor en heeft een stuk van zijn kaak verloren. Dat zou een rechtszaak worden (in het buitenland!) maar goddank stond ergens dat alleen getraind personeel dit soort handelingen mocht doen. Vooraf vindt men alles onzin, achteraf gaat men kijken wie ze de schuld kunnen geven.
Jullie zijn vaak véél te bang.
Wees gerust, mijn eigen LiFePo4 accu heb ik gewoon met een 12V/3A geladen toen die te leeg was. Gewoon twee meetsnoeren gepakt en een beetje bij de polen geprutst en niet meer aankomen totdat er weer wat leven in zat. Niet in de cellen zelf natuurlijk want daar is niet zoveel mis mee maar de BMS moest het weer even snappen.
Een dingetje van mijn werk is dat ik met UPSsen werk, klein maar ook groot. Ik kom dus 24 volt accus tegen waavan één van de twee batterijen laagohmig is en dus de goede batterij van 12 volt de volle spanning van 28 volt krijgt. goed, die wordt ook vermoord, maar knallen of branden, nee. :N
Dat het bij jou kan wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is. Ik snap de fabrikant wel, ik zou het ook doen. Prima als iemand loopt te kloten maar dan ook op eigen risico. Er is vaak teveel veiligheid waardoor er te weinig kleine dingen fout gaan zodat velen niet meer beseffen wanneer iets echt gevaarlijk is, 'het gaat toch nooit fout".
Dus mijn advies: klooi lekker aan, begin klein en krijg gevoel voor wanneer het echt te gek wordt maar ga niet anderen de schuld geven als er iets ergs gebeurt.

Het is wel een veiligheidsverhaal, maar niet voor de redenen hier opgegeven.
een moderne lader springt pas op als hij een hoog genoege spanning op de batterij ziet die hoort bij het type accu dat hij moet opladen. een 6/12V lader zal een 12V accu pas beginnen laden als hij iets van een 8V ziet. bij minder denkt hij dat er een 6V accu aanhangt, om te voorkomen dat je een 6V accu gaat laden met 12V. ook een slimme lader van enkel 12V zal dit doen.
het heeft zijn voordelen, maar dus ook nadelen.
Wat is dan wel de reden, ik zie in jouw verhaal geen gevaar genoemd.

Ploffende vrachtwagen accu heeft me toch bijna de nek gekost toen ;p

Al had dat er geen fuck mee van doen dat de accu slecht was, maar omdat ie erg nieuw was.

Bleek een brug-kabel doorgesleten / kapot getrild te zijn , op het moment dat ik de accu-cover er af trok
om te kijken waarom dat klotending niet wou starten ondanks de nieuwe accu's maakte dat kabeltje vol sluiting
tussen 2 nieuwe accu's .

* BOEM ! * ,

De aansluit-polen ( die ronde dingen waar je de klem op zet ) , waren inclusief een stuk van de kabelboom er uit geploft.

Ik had mazzel dat het de achterste accu was, dus de voorste accu en de oplegger die er boven hing ving het meeste schroot en
zuur op , en niet m'n gezicht.

Ouwe lipo accu's probeerde we vroeger zo veel mogelijk nog op te laden , tot ze bol stonden..
En schoten ze dan lek met een buks :)

Dat is meer Anekdotisch bewijs dan
haha, best hoor, ik ga er geen wedstrijd van maken ofzo.
Ik heb er zo'n 1000 in onderhoud.
Allemaal hetzelfde type misschien? Als fabrikant zou ik er rekening mee houden dat er mensen zijn die op allerlei manieren voor allerlei accu's de lader gaan inzetten. Tegenwoordig dom om als fabrikant niet van alles uit te sluiten en te verplichten.

ps Nog een anekdote dan, we hebben een veegmachientje met een 12V loodaccu. Deze werd verkeerd geladen (stonk naar rotte eieren) en bij het lostrekken van de laadklemmen is de deksel er af geklapt en vloog het accuzuur in het rond. De mensen die er bij stonden hebben er niets aan overgehouden gelukkig.

Laatst bewerkt:
Dat de fabrikant zich kan verschuilen achter allemaal Pasops, gevaar, levensgevaar en Let Op waarschuwingen
Wat zit daar voor gevaar in, welk risico voor goederen en personen? Het is gewoon dom om dat er allemaal niet in te zetten. Een van de eerste dingen waar een Arbeidsinspectie om vraagt bij een onderzoek naar ongeval waar ze bij betrokken raken is de handleiding, dat weet ik uit ervaring. Daar wordt je niet vrolijk van en kan het bedrijf de kop kosten als dat allemaal niet in orde is. Het is tegenwoordig niet zo gemakkelijk meer, de tijden zijn veranderd en vasthouden aan het verleden is niet verstandig voor een fabrikant.

Overgewaaid uit Amerika , met die claims van ze.

" er stond niet dat ik niet met de kettingzaag m'n nagels mocht bijwerken , nu heb ik geen tenen meer.. " .. ik wil 20 miljoen dollar . "

Alleen zijn - we - nu zo gewend geraakt aan beveiligingen en rubber tegels, dat je voor t gros van de dombo's daadwerkelijk
moet opletten dat ze zichzelf niet uit de voortplanting cyclus halen door het ontbreken van gezond verstand .

Wat staat daar over in de veiligheidsvoorschriften??? :+
Weet ik veel, ik ben niet de fabrikant van de lader.

En het is maar net welke je bedoelt. Mijn opmerking voor Janbros kwam dan ook het feit dat hij zei dat 'het niet de hiergenoemde redenen' waren, terwijl het gevaar van overladen er wel bij stond.

Tijdens het schrijven van een reactie dacht ik dat het beter was om er niet op door te gaan aangezien het dan drammen / nog meer off topic wordt en heb daarom alleen nog maar laten staan dat ik het zeker een risico vind. PM verder discussiëren vind ik prima.

Terug
Bovenaan Onderaan