Accu lampje r1150gs

Mulderfm

Rookie
1 okt 2016
8
1
Goedemiddag,

Vraagje, afgelopen zaterdag was ik onderweg met mijn BMW R1150GS en na een koffiestop ging mijn accu lampje branden.

De motor starte gewoon en tijdens het rijden zag ik op mijn voltmeter de voltage lager worden. Van zo’n 13.7 naar 12. Toen een motorzaag gebeld en die zeiden kom maar langs.

Toen ik daar de straat in reed gaf de voltmeter 10. En beetje aan, maar toen ging het lampje tijdens het rijden ook uit en liep de voltmeter weer op naar normale waarde.

De motorzaak heeft alles doorgemeten en zei dat er niets te ontdekken was. Ga maar gewoon rijden, preventief vervangen is ook zo wat.

Nu ga ik komende donderdag naar Oostenrijk en twijfels aan de betrouwbaarheid, al heeft ie het daarna niet nog eens gebrand.

Wat is jullie mening/ervaring?

Kan de dynamo (althans ik denk dat het aan de dynamo ligt) een eenmalig foutje hebben?

Wat zouden jullie doen? Vervangen of zo laten?

Groet

Floris
 
als het een Honda was zou ik zeggen , neem een extra spanningsregelaar mee.
wat de motorzaak gemeten heeft weet ik niet, maar 'alles' lijkt me wat veel 'alles wat zo 1,2,3 gratis en gemakkelijk te doen en uit te sluiten is.
een slechter wordende accu lijkt me wat logischer , puur uit de info die je geeft.
waarom verdenk je de dynamo ?
 
Als je een multimeter hebt kan je kijken hoeveel volt de accu heeft, hoeveel er over blijft tijdens het indrukken van de startknop en daarna of hij geladen word , dan meet je iets van 13 of 14 volt . Als dat laatste gebeurt doet je spanningsregelaar het (nog ;) ) , misschien wat gas geven/ toeren maken .
als je accu ook echt onder de 12,8 volt is en blijft word hij niet geladen of houd hij zijn spanning niet vast (excuus als ik niet het juiste jargon gebruikt) . Ver onder de 10 volt komen tijdens het starten is ook niet goed, maar het zijn wel behoorlijk grote accu's in dit soort modellen.

terugkomend op je vraag zou ik dus meten, maar als je dat zelf niet ziet zitten zou je ook gewoon een echte afspraak voor diagnose stellen kunnen afspreken ? even uitgaande dat het ' alles doormeten' wat je benoemt op de bonnefooi was.

Ik zag dat zo'n dynamo veel weg heeft van een dynamo die doorgaans bij auto's worden gebruikt.
Als het er een is met een ingebouwde regelaar zou ik die verdenken, van die regelaars worden de koolborstels al korter, of ze blijven iets hangen zodat het contact, dus laadspanning, weg kan vallen.
niet zo een klein beetje ook : Dynamo BMW 50A 215.526.050.010 PlusLine | Winparts.nl - Dynamo
 
Hoi,
De motorzaak heeft de accuspanning gemeten tijdens het starten, stationair lopen en bij het gasgeven (4000toeren).
Dat was goed.
Tja, misschien even kijken naar de staat van de riem en de spanningsregelaar checken.
 
het kan ook gewoon een draadbreuk zijn of een verbinding die is losgekomen of een dynamo die aan revisie toe is. bij mijn auto een keer gehad (vergelijkbaar systeem) die gaf plotseling een lege accu geen lampje niks. WW er bij en die meet geen laadstroom dus accu opgeladen en rij maar naar je garage en gebruik zo min mogelijk verlichting tijdens het rijden en je haalt het wel. bij de garage zouden ze de dynamo opsturen voor revisie want niet op voorraad en bij het demonteren kwamen ze er achter dat er een draadbreuk vlak bij de dynamo zat.
maar als het lampje gaat branden zou ik het persoonlijk zoeken in de dynamo of de aandrijving er van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan