Accu langzaam leeg / stroom lek?

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ha luitjes,

Tijdje geleden mijn accu laten vervangen want oud en kreeg kuren. Nieuwe AGM accu er in, opladen en rijden maar.

Maar een paar weekjes terug merkte ik dat hij steeds moeilijker begon te starten. Een paar dagen later durfde ik er niet meer op weg te rijden omdat ik bang was dat hij bij de supermarkt dan niet meer zou starten. Ik rijd regelmatig 30km+ ritjes (om de twee dagen zeker)

Nu heb ik een multimeter er tussen gehangen en zag dat hij 5mA trekt als alles uit staat. Ik gok dat dit het alarm is? Of is dit het alarm + nog iets anders? Heb ik een lekstroom? Kan mijn dynamo mogelijk klachten hebben?

Alvast bedankt!
 
Eerst test lijkt mij het uitschakelen van het alarm, als dat een beetje soepel gaat natuurlijk. Dan merk je snel genoeg of dat de boosdoener is.

Ik lees overigens zelden positieve verhalen over een alarm op een motor...
 
Ha luitjes,

Tijdje geleden mijn accu laten vervangen want oud en kreeg kuren. Nieuwe AGM accu er in, opladen en rijden maar.

Maar een paar weekjes terug merkte ik dat hij steeds moeilijker begon te starten. Een paar dagen later durfde ik er niet meer op weg te rijden omdat ik bang was dat hij bij de supermarkt dan niet meer zou starten. Ik rijd regelmatig 30km+ ritjes (om de twee dagen zeker)

Nu heb ik een multimeter er tussen gehangen en zag dat hij 5mA trekt als alles uit staat. Ik gok dat dit het alarm is? Of is dit het alarm + nog iets anders? Heb ik een lekstroom? Kan mijn dynamo mogelijk klachten hebben?

Alvast bedankt!

Hoe heb je die meting gedaan? Je moet bij jouw motor wel even een keer het contact aan en weer uit zetten als je een nauwkeurige meting wil verrichten. (met de multimeter er tussen)
 
Stel je hebt 10Ah aan capaciteit ter beschikking (vaak is de accu groter maar je hebt nog wat nodig om te starten), en je trekt er 0,005a (ofwel 5 milliampere) van, dan is je accu na 2000 uur 'leeg'.
In één maand zit 730 uur. Je lekstroom/alarmsysteem is het probleem dus niet. Misschien inderdaad even de meting herhalen.

Je laadsysteem kan de kluts kwijt zijn. Na een ritje moet met lopende motor de spanning op de accu idealiter 13,8v zijn. Hoger dan 14,4v betekent dat je accu overladen wordt en snel zal overlijden. In zulke gevallen beter een traditionele 'natte' accu gebruiken, waarbij je het water kan bijvullen - of een calcium-loodaccu die juist met hoge spanning geladen moet worden.

Vóór het starten, ook even de accuspanning meten. 12,6v is 100% opgeladen, 10,5v is 100% leeg. Na 2 dagen zal je accu eigenlijk tussen de 12 en 12,5v moeten zitten als er geen grote lekstroom is.
 
Stel je hebt 10Ah aan capaciteit ter beschikking (vaak is de accu groter maar je hebt nog wat nodig om te starten), en je trekt er 0,005a (ofwel 5 milliampere) van, dan is je accu na 2000 uur 'leeg'.
In één maand zit 730 uur. Je lekstroom/alarmsysteem is het probleem dus niet. Misschien inderdaad even de meting herhalen.

Je laadsysteem kan de kluts kwijt zijn. Na een ritje moet met lopende motor de spanning op de accu idealiter 13,8v zijn. Hoger dan 14,4v betekent dat je accu overladen wordt en snel zal overlijden. In zulke gevallen beter een traditionele 'natte' accu gebruiken, waarbij je het water kan bijvullen - of een calcium-loodaccu die juist met hoge spanning geladen moet worden.

Vóór het starten, ook even de accuspanning meten. 12,6v is 100% opgeladen, 10,5v is 100% leeg. Na 2 dagen zal je accu eigenlijk tussen de 12 en 12,5v moeten zitten als er geen grote lekstroom is.
Hoe kom je aan die waardes?
 
Ha luitjes,
Nu heb ik een multimeter er tussen gehangen en zag dat hij 5mA trekt als alles uit staat.
Alvast bedankt!
Veronderstellingen hierboven van 'een paar dagen' dat is natuurlijk gewoon een slag in de lucht.

Tel zelf eens even mee.......................
Ik ga even van uit dat jij een 8Ah-12V accu hebt. Nu trekt ie 5mA. (onbelast)
8/ (5/1000) = 1600h voordat de accu echt leeg is. 1600/24h= 65 dagen. Dus accu dood na 2 maanden!
(voor een 10Ah-accu geldt 83 dagen is 2.5 mnd)

Trouwens als je weer gaat rijden dan wordt de accu weer snel 'volgepompt'
Bijv een 300W dynamo levert 25A (oke, eraf de lampen die branden en andere stroomverbruikers)
Met 25 Amp is jouw accu weer in 1/3h is 20min opgeladen. Dus als je een uurtje rijdt zit accu echt wel weer vol!!

Mijn Blackbird staat ook wel eens langere tijd stil. (met stroomverbruik door alarm-systeem)
Ik ga erheen met het brommertje met jumpstarter. Vaak zit er nog wel iets rest-energie in de accu.
Met jumpstarter loopt ie met een paar tellen. Dan rijdt ik een paar km naar huis. Dan heeft accu al weer voldoende spirit voor gewone start.
 
Laatst bewerkt:
De 100% vol-spanning van een lood-accucel is 2,1 volt. Er zitten 6 cellen in een 12v loodaccu, je komt dan op 12,6v.

Direct na het laden/rijden zal je absoluut wat hogers meten! Als ik de lader afkoppel hangt ie nog effe rond de 13,5v.
Maar dat is een valse indicatie. Daar zit bijna geen energie in en zegt niets over de laadstatus of de kwaliteit van de accu. Een versleten of half lege accu laat vaak ook korte tijd zo'n hoge spanning zien.

Het grafiekje (beetje klein) toont dat bij lage belasting (360mA voor een 7Ah accu), in de eerste 2 minuten de spanning al van 13v naar 12,6v zakt.
Maargoed. Altijd even 5 minuten de stadslichten laten branden voordat je meet, dan kan je misleidende metingen voorkomen. 12,6-12,7v volt is gewoon 100% vol :)

1593731597323.png



Wat die 12v onderkant betreft, heb je wel gelijk, dat is inderdaad al 50% ontladen. My bad. Ik had het kunnen weten, ijn accuutjes voor elektronica-experimenten zitten na +- 2 maanden gebruik op 12,3v. Grotendeels zelfontlading.
1593730876326.png
 
Veronderstellingen hierboven van 'een paar dagen' dat is natuurlijk gewoon een slag in de lucht.

Tel zelf eens even mee.......................
Ik ga even van uit dat jij een 8Ah-12V accu hebt. Nu trekt ie 5mA. (onbelast)
8/ (5/1000) = 1600h voordat de accu echt leeg is. 1600/24h= 65 dagen. Dus accu dood na 2 maanden!
(voor een 10Ah-accu geldt 83 dagen is 2.5 mnd)

Trouwens als je weer gaat rijden dan wordt de accu weer snel 'volgepompt'
Bijv een 300W dynamo levert 25A (oke, eraf de lampen die branden en andere stroomverbruikers)
Met 25 Amp is jouw accu weer in 1/3h is 20min opgeladen. Dus als je een uurtje rijdt zit accu echt wel weer vol!!

Mijn Blackbird staat ook wel eens langere tijd stil. (met stroomverbruik door alarm-systeem)
Ik ga erheen met het brommertje met jumpstarter. Vaak zit er nog wel iets rest-energie in de accu.
Met jumpstarter loopt ie met een paar tellen. Dan rijdt ik een paar km naar huis. Dan heeft accu al weer voldoende spirit voor gewone start.
Dat gaat dus niet op.
Dat je dynamo zoveel kan leveren wil niet zeggen dat je accu dat opneemt. De stroom die de accu opneemt is afhankelijk van de laadspanning en hoe vol hij is.
Onder normale omstandigheden is de laadstroom ongeveer 3A en duurt het een aantal uren voordat hij 100% geladen is wanneer hij helemaal leeg zou zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan