Accu leeg? Kortsluiting? Help!

bertje-r1150r

Die hard MF'er
14 feb 2002
465
1
Moordrecht
Balen :(
Wilde net een stuk gaan rijden, start de ZZR600 niet!

Afgelopen maandag: geen probleem
Vandaag bij indrukken startknop: geluid alsof de accu leeg is.
Heb wel eens eerder een bijna lege accu gehad. Even goed schudden en er stond weer voldoende spanning op :? om te kunnen starten.
Nu dus ook geprobeerd. Kreeg wel weer spanning, maar startmotor draaide niet. Wel een raar knetterend geluid vanonder de buddy.
Buddy eraf gehaald en opsporen. Nu blijkt naast de accu een klein zwart kastje te zitten met een rood dekseltje met "fuse" erop. Lijkt zekering te zijn dus.

Als ik op de startknop druk, krijg ik dus een knetterend geluid, uit dat kastje. Tevens zie ik de toerenteller oplopen tot ong 4000 tpm.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Is dit een kortsluiting?
Is dit een lege accu? Lampen kunnen wel branden. Als ik met brandende lampen probeer te starten: zelfde resultaat, maar dan zachter.

Bij het proberen, sprong ineens het alarm erop. Dit begon 5 sec te piepen (ging niet af, maar zelfde geluid als bij aanzetten. Zachte piepjes dus). Na deze 5 sec stopte het, om na 5 sec weer te piepen.

:? ;(
Weet iemand wat dit is?

Alvast bedankt
 
Is dat zo? Zou best kunnen hoor. Ik had mijn eigen theorie er over, maar of die goed is?

De accu is leeg en kan dus niet veel vermogen leveren. Het relais schakeld aan, waardoor er een stroom gaat lopen naar de startmotor. De startmotor vraagt meer als de accu kan leveren en de spanning van de accu klapt in elkaar. Door de inklappende spanning schakeld het relais weer uit. De spanning van de accu hersteld zich, en de het relais trekt weer aan. En daar begint het hele verhaal weer overnieuw. Dit gaat allemaal zeer snel waardoor het relais gaat staan klapperen.

Klopt dat een beetje :? ??

Durf voor mijn stelling ook niet voor 100% me hand in het vuur te steken, is mij geleerd zo.
Iig bereik je hetzelfde effect.
 
Beetje late reactie, maar toch even een uitleg.

Het lawaai kwam van je relais, dat klopt ook, je relais gaat ratelen als de accuspannig te laag is om je startmotor te doen laten ronddraaien. Dit is express gedaan om je accu te beschermen, zou hij toch proberen je startmotor te late draaien, trekken meteen je platen in je accu krom en is je accu stuk.

OOk het feit dat je alarm geluid maakte heeft te maken met een te lage accuspanning.

Zoals je inidels wel begrepen heb, is relais geen zekering.
Een relais is een electrisch bediende schakelaar, waarom werkt dit zo, met een lage stroom bedien je een hoge stroom. Dit is gedaan om geen dikke draad naar de schakelaar op je stuur te laten gaan en terug en een zware schakelaar op je stuur te hoeven monteren. Kijk maar eens naar het verschil in draden naar je relais.
Om een relais te bedienen heb je maar een zeer lage stroom nodig, terwijl de draad naar je startmotor makkelijk 25 A kan zijn.

Dat het is gedaan om je accu te beschermen (krom trekkende platen :? ) is volgens mij onzin.
Wat betreft de rest: klopt allemaal :} :} :} .
 
hoi allemaal
ik heb een probleempje
ik heb een honda shadow vt 700 uit 85 met een splinter nieuwe accu gekocht
nou heeft de motor de hele winter buiten gestaan onder een motor zeil
ik heb wel zo nu en dan de motor gestart voor heel even te kijken of die het nog wel deed
nou met het mooie weer wat we af en toe hebben wil ik erop gaan rijden
dus op een mooie dag heb ik een paar kilometer (5) gereden de motor heeft toen ongeveer 15 minuten stil gestaan en daarna kon ik hem niet meer starten accu plat
toen heb ik de accu voor een uurtje opgeladen en ik kon weer verder
maar nu een paar dagen verder start ik de motor, hij loopt een paar minuutjes en valt dan uit ik probeer weer te starten accu plat
nu weet ik het niet meer
wie heeft er meer ideeen over wat het kan zijn
wie kan mijn probleem oplossen?

alvast bedankt
groetjes
s.m.
 
Je motor kan de dynamo wel eens kapot hebben of de spanningsregelaar of de zekering van de dynamo. De motor loopt eventjes, omdat je electronische ontsteking dus op de accu loopt totdat de accu leeg is en dan sta je weer stil.

Hij heeft dus de hele winter buiten gestaan, dan zouden ook de stekker aan het oxideren kunnen zijn, waardoor de dynamo de accu niet meer bijlaad.

Bij mij is onderweg eens een kabeltje beschadigd van de achterlamp, die kabel werd bloedheet, gevolg zekering van dynamo/spanningsregulator klapt eruit (is de enigste zekering in een GN250), motor liep nog wel (reed +/- 100 op de grote weg met alles via de accu) en bij de afrit dus richtingaanwijzer en remlicht aan, roffel roffel plof en daar sta je dan met je dooie zooi.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan