Accu leeg? Kortsluiting? Help!

bertje-r1150r

Die hard MF'er
14 feb 2002
465
1
Moordrecht
Balen :(
Wilde net een stuk gaan rijden, start de ZZR600 niet!

Afgelopen maandag: geen probleem
Vandaag bij indrukken startknop: geluid alsof de accu leeg is.
Heb wel eens eerder een bijna lege accu gehad. Even goed schudden en er stond weer voldoende spanning op :? om te kunnen starten.
Nu dus ook geprobeerd. Kreeg wel weer spanning, maar startmotor draaide niet. Wel een raar knetterend geluid vanonder de buddy.
Buddy eraf gehaald en opsporen. Nu blijkt naast de accu een klein zwart kastje te zitten met een rood dekseltje met "fuse" erop. Lijkt zekering te zijn dus.

Als ik op de startknop druk, krijg ik dus een knetterend geluid, uit dat kastje. Tevens zie ik de toerenteller oplopen tot ong 4000 tpm.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Is dit een kortsluiting?
Is dit een lege accu? Lampen kunnen wel branden. Als ik met brandende lampen probeer te starten: zelfde resultaat, maar dan zachter.

Bij het proberen, sprong ineens het alarm erop. Dit begon 5 sec te piepen (ging niet af, maar zelfde geluid als bij aanzetten. Zachte piepjes dus). Na deze 5 sec stopte het, om na 5 sec weer te piepen.

:? ;(
Weet iemand wat dit is?

Alvast bedankt
 
Zekering naar de klote denk ik...

Dat dacht ik ook... Kon alleen niet zo 1,2,3 bij dat boxje om te kijken of het inderdaad zo is ...

Wel het andere zekeringenboxje bekeken (claxon, lichten enz.) Die waren in orde. Alleen het boxje waar het omgaat (zekering startmotor) heb ik dus niet bekeken (domdomdom).

Misschien heeft iemand anders nog een idee? :}
 
Misschien roep ik wat doms hoor, maar is het niet de spanningsverdeler :?
Was ie heet? En zit er een scheurtje in...?

Lijkt een beetje op het verhaal van AJK namelijk
 
Ik weet het niet zeker hoor, maar dat doosje wat geluid begint te maken kan wel eens goed het relais van je startmotor zijn.

En dat geluid zou best wel eens het klapperen van het relais kunnen zijn. Schamperd had dat ook nadat hij gevallen was met zn motor. Volgens mij gebeurd dat als het relais aanslaat, maar er te veel of te weinig stroom door gaat lopen. Dus of de startmotor zit vast, of de accuspanning is te laag.

Maar dat alles weet ik niet zeker.

Succes er mee
 
Het doosje was niet heet (kan het topic van AJK ff niet vinden), maar ik had er ook geen meter mee gereden, dus daar kan 'ie niet warm van zijn.

enne: Relais=zekering... toch?
Als de startmotor vast zit, is het dan verstandig als ik hem probeer aan te duwen, of is dat nou net niet handig?

Thanx
 
Laatst bewerkt:
relais = elektromechanische schakelaar (stroom doet magnetisch veld ontstaan dewelke dan een metaal schakelt)

Da's dus geen zekering...
Klinkt misschien vreemd, maar het klonk dan wel als een relais.... (en een zekering zou doorslaan, lijkt me)

Dan is het idd mogelijk dat de startmotor blijft hangen ...
Al zou het ook kunnen zijn dat de accuspanning te laag is, want nog geen week geleden, liep de startmotor normaal

Hoe zou dat kunnen en voor mij belangrijker: hoe dit op te lossen. :?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het een los contact is en dat je daar door inductie pieken krijgt waar door je alarm en al dat soort dingen vaag begint te doen wat je eens moet proberen is het volgende , als je het start knopje in drukt moet het relais op komen ( klikken )
Waarschijnlijk kun je dat trouwens niet horen , maar dan is het de bedoeling , (als dat dus het geval is dat het relais wel op komt )dat je gewoon een tijdje Start ong. 30 se c of langer.
en dan is voelen of ie ergen warm wordt.
Daar zit dan waarschijnlijk de breuk .

Groeten Dimitri
p.s. zekering ook gewoon vervangen ding kost toch nie zo veel, zijn namelijk soms er veradelijk !
 
Ik denk dat het een los contact is en dat je daar door inductie pieken krijgt waar door je alarm en al dat soort dingen vaag begint te doen wat je eens moet proberen is het volgende , als je het start knopje in drukt moet het relais op komen ( klikken )
Waarschijnlijk kun je dat trouwens niet horen , maar dan is het de bedoeling , (als dat dus het geval is dat het relais wel op komt )dat je gewoon een tijdje Start ong. 30 se c of langer.
en dan is voelen of ie ergen warm wordt.
Daar zit dan waarschijnlijk de breuk .

Groeten Dimitri
p.s. zekering ook gewoon vervangen ding kost toch nie zo veel, zijn namelijk soms er veradelijk !

Ik hoor dat klikken dus juist wel... Erg duidelijk zelfs...
Klikken volgen erg snel op elkaar (als in: krrrrrrrrrrrrrrrrrr )

Johnv: ben al 2 jaar niet aan de accu geweest en loopt al 2jr zonder problemen
 
als je al 2 jaar niet aan je accu geweest bent zou het weleens kunnen dat er iets losgetrild is,
Of slecht contact maakt.

Waarom eerst moeilijke dingen zoeken zonder eerst het makkelijkste uit te sluiten :? :? :?
 
als je al 2 jaar niet aan je accu geweest bent zou het weleens kunnen dat er iets losgetrild is,
Of slecht contact maakt.

Waarom eerst moeilijke dingen zoeken zonder eerst het makkelijkste uit te sluiten :? :? :?

Heb je gelijk in, maar zouden de lichten het dan ook niet uit moeten zijn?
Neutraallampje brandt trouwens ook normaal(indien in neutraalstand natuurlijk). Net als klokje.
 
Laatst bewerkt:
Nee, de lichten kunnen het dan wel doen en alle lampjes, maar de startmotor vraagt wat meer power.

Dit is btw uit eigen ervaring, was dus ook aan het zoeken geslagen.

Je kan dus het beste maar bij de bron beginnen...
 
Hmmz, das dus voor zover ik kan bedenken (en dat is niet zo ver :+ ) hetzelfde probleem als Schamperd had. Hij had ook nog wel spanning, lichten deden het, en het relais maakte een krrrr krrr geluidje :) (stond te klapperen).
Ik ken me eigenlijk niet meer herinneren hoe dat opgelost is. Probeer die fiets eens aan te duwen, kijken of hij wil lopen. Zo ja, dan zit er gewoon iets niet helemaal fris in je startmotor. Die kan je eens losschroeven, en dan er iets mee doen (weet niet wat eigenlijk)
 
Waarschijnlijk de accu in slechte conditie.
Vloestof niveau telaag ?
Door het inschakelen vande startmotor zakt de accu spanning.Hierdoor valt het startrelais af en de accu spaning stijgt weer.Dit herhaalt zich heel snel.Vandaar dat geluid(krrrrrrrrrr).
 
Waarschijnlijk de accu in slechte conditie.
Vloestof niveau telaag ?
Door het inschakelen vande startmotor zakt de accu spanning.Hierdoor valt het startrelais af en de accu spaning stijgt weer.Dit herhaalt zich heel snel.Vandaar dat geluid(krrrrrrrrrr).

Ben bang dat je gelijk hebt....
Is in ieder geval goed mogelijk.... '(
Heb de accu een beetje verwaarloosd (stom natuurlijk)
'k ga d'r naar kijken!
 
Inderdaad warschijnlijk accuspanning te laag. Al geprobeerd de motor aan te duwen? Of in de versnelling een paar keer heen en weer schuiven, zodat de zuigers enzo iets verplaatsen; misschien staat alles niet niet helemaal lekker, in combi met die lage spanning --> accu krijgt startmotor niet meer rond.
2 jaar is volgens mij een redelijke levensduur voor een motoraccu. Rij je het heel jaar door, staat ie in de winter aan de druppellader etc.?

Edit: godver alweer te langzaam getypt... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan