Accu leeg of kapot?

Investig8or

MF veteraan
14 jan 2002
2.232
0
Delft
Er is iets nie goed met dat ding.
Terug van vakantie eerste wat ik doe is natuurlijk de motor starten. :)
Maar er zat niet genoeg stroom in om de startmotor aan te draaien.Ik had een alarm erop , maar die is er dus ook direct vanaf ,want die trok em leeg :( .
Ik heb de motor met startkabels vanaf een auto opgestart , dan blijft de motor het gewoon doen.Dus ik ben een stukje gaan rijden , om de accu weer op te laden.Ben ik naar een dealer gereden 15 min verder , om ff rond te kijken.Toen ik 15min later weer wilde starten wassie weer leeg....
Nu is het zo dat de motor na langere tijd stilstaan niet wil starten , maar als je hem uitzet en meteen weer aan doet ie het wel.De startknop laat de startmotor nu wel draaien , maar de motor slaat niet aan.2 meter duwen is genoeg om em alsnog aan te krijgen.

Wat is nu het probleem?
Is de accu kapot?Waarom draait ie de startmotor dan wel aan?
Is de startmotor kapot?Waarom start ie dan wel direct na het uitzetten?

Ik heb echt geen idee,misschien dat iemand weet wat er niet goed zit?
(schroefje los ofzo :? :P )
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je toch echt een nieuwe accu kunt gaan kopen. De startmotor draait nog rond omdat de accu nog niet helemaal kapot is. Iedere keer aanduwen lijkt me ook niet de bedoeling.
 
Als de startmotor de motor kan ronddraaien dan ligt het dus niet aan je accu en ook niet je startmotor. Beter maar even je onsteking & bougies checken.
Wat ook kan is dattie de accu ternauwernood rondkrijgt, maar dat er zoveel prik naar de startmotor wordt gevoerd dat de accu niet genoeg vermogen over heeft om de bougies te voeden met prik. *D



tot zover dit monoloog :+

ps. als ie na 2 meter duwen aanslaat zal 't wel meevallen met de bougies &ontsteking. ;)
 
Laatst bewerkt:
My mamma used to say :P
Bij het begin beginnen ;)
Hoe lang hattie stil gestaan?

Met of zonder alarm erop?



Hoe lang had je gereden toen ie de 2e keer niet startte?

3weken stilgestaan.
Dat alarm trok ook leeg als ie er niet op stond( |( )dus heb ik er een aan/uitknoppie tussen gezet.Die stond op uit.Maar je weet nooit.Dus hij is er nu echt af.
Ik heb misschien 15 min en 10 km gereden toen ie weer niet wilde.....

Op woensdag 12 februari 2003 14:56 schreef moturist het volgende:Da's waar.

Dus, Investig8or, we moeten nog wel even van je weten of die startmotor de boel een beetje lekker vlot ronddraaide :?
Das dus het rare: de startmotor draait volgens mij aardig rond , maar de motor slaat niet aan.Inderdaad ikdacht ook eraan dattie niet genoeg voor ontsteking heeft.Maar nogmaals:direct na het uitzetten starten was geen probleem.
De accu is btw nog geen 2 jaar oud .
Het langste wat ik heb gereden was 23 min , misschien aanstaande zondag 1 uur achter elkaar op de snelweg proberen.(maar hoe moet dat met tanken :? :P )

 
Zolang als ie makkelijk aanduwt geen probleem. Gewoon effe wat rijen & 't zal goed komen.


10a20 km rijen is niet genoeg om een leeggetrokken accu weer te vullen, vandaar.


Dat knopje is een goed idee & zal wel de oplossing zijn van je probleem. :}




Dattie wel startte, meteen na 't uitzetten is makkelijk te verklaren. De motor is dan heet, dus de olie dun & de verbrandingsomstandigheden in de cilinders optimaal. Ook de toevoer van benzine komt meteen weer op gang omdat alle kanaaltjes nog vol zitten. Een halve slag van de startmotor is dan al genoeg. ;)
 
Zolang als ie makkelijk aanduwt geen probleem. Gewoon effe wat rijen & 't zal goed komen.


10a20 km rijen is niet genoeg om een leeggetrokken accu weer te vullen, vandaar.


Dat knopje is een goed idee & zal wel de oplossing zijn van je probleem. :}




Dattie wel startte, meteen na 't uitzetten is makkelijk te verklaren. De motor is dan heet, dus de olie dun & de verbrandingsomstandigheden in de cilinders optimaal. Ook de toevoer van benzine komt meteen weer op gang omdat alle kanaaltjes nog vol zitten. Een halve slag van de startmotor is dan al genoeg. ;)
:} :}
Zondag proberen,100 km achter elkaar rijden :P
knoppie is wel leuk , maar volgens mij trekt ie em dan nog leeg....
Ga het knoppie voor iets anders gebruiken :P
 
Je schrijft dat de accu ongeveer twee jaar oud is.
Ik neem aan dat je al die tijd geen problemen hebt gehad. Daarom mijn vraag:
Heb je al die tijd regelmatig het niveau van het accuzuur gecontroleerd ? O-)
Als dat lager dan het minimum komt, gaat het "droge" gedeelte van de platen sulfateren, d.w.z. ook wanneer je het accuzuur weer aanvult, "werkt" dat gedeelte van je accu niet meer. |( Daarmee is de capaciteit drastisch gedaald, want het lijkt heel wat, maar eigenlijk is zo'n motoraccu'tje niet veel.
Dan LIJKT de accu opgeladen na een rit(je) maar door de lage capaciteit dondert je boordspanning al weer snel in elkaar '(
REMEDIE: Accu eventueel bijvullen met gedestilleerd water (NIET Spa Rood), dan 's nachts helemaal opladen. *D
Dan moet de accu na twee dagen stilstaan nog steeds "vlot" kunnen starten.
Zoniet: accu verrot. |(
Magnagroet !
 
Je schrijft dat de accu ongeveer twee jaar oud is.
Ik neem aan dat je al die tijd geen problemen hebt gehad. Daarom mijn vraag:
Heb je al die tijd regelmatig het niveau van het accuzuur gecontroleerd ? O-)
Als dat lager dan het minimum komt, gaat het "droge" gedeelte van de platen sulfateren, d.w.z. ook wanneer je het accuzuur weer aanvult, "werkt" dat gedeelte van je accu niet meer. |( Daarmee is de capaciteit drastisch gedaald, want het lijkt heel wat, maar eigenlijk is zo'n motoraccu'tje niet veel.
Dan LIJKT de accu opgeladen na een rit(je) maar door de lage capaciteit dondert je boordspanning al weer snel in elkaar '(
REMEDIE: Accu eventueel bijvullen met gedestilleerd water (NIET Spa Rood), dan 's nachts helemaal opladen. *D
Dan moet de accu na twee dagen stilstaan nog steeds "vlot" kunnen starten.
Zoniet: accu verrot. |(
Magnagroet !

euh ja probleem......Op de accu staat: DO NOT OPEN.
Ik heb me daaraan gehouden.Dat bijvullen was ik ook van plan , maar kan er niet inkomen.
Geen idee hoe dat zit :?
 
Je hebt dan waarschijnlijk een onderhoudsvrije accu. Daar kun je niet bij :X
Probeer de test met het helemaal opladen en twee dagen laten staan (helaas; :?
Het is mij ook overkomen: door een uitgestelde verhuizing moest mijn "Super" voor ruim drie maanden blijven staan achterin de opslag (te laat aan gedacht :( )
De accu, ook twee jaar oud, Kpot ! ;(

Helaas, pindakaas.
Gelukkig zijn ze niet zo duur; voor mijn V45 zo'n 55 Euro.

Magnagroet.
 
Het voornaamste argument waarom je motor nog steeds niet startte is genoemd. Die 15 minuten is te kort om fatsoenlijk op te laden. Maar heb je geen druppellader? Als je drie weken niet rijdt, is het met deze kou verstandig om je accu daar aan te hangen. Of desnoods de accu uit je motor halen en op een plaats in een verwarmde schuur of zoiets dergelijks te zetten.
 
Bij een auto mot je op z'n minst een uur rijden om de verbruikte spanning voor het starten weer bij te laden. Nu zal het bij een motor korter zijn (denk ik), maar een kwartiertje is denk ik te kort.

Koz
 
Zet 'em een tijdje aan een OptimateIII (druppellader), die kan schijnbaar kapotte accus toch weer vlot trekken. Zo'n duppellader kort een 60 euro, een accu bijna het dubbele.
Tevens voorkom je met die lader dat je hetzelfde volgende winter weer overkomt.....

...en een kwartiertje tuffen is nooit vodoende om een lege accu weer helemaal vol te rijden....
 
Nooit grappig: Loodaccu's die het loodje leggen... :+

Koz
LOL :+

De motor heef al die tijd binnen gestaan (lekker warm) dus kou heeft ie niet gehad.Een druppellader heb ik (nog) niet maar gaat er zeker wel komen.
En een nieuwe accu kost 65 euro.

Het eerste op de lijst is een end rijden , en dat gaat zondag gebeuren.Daarna haal ik zo snel mogelijk een druppellader.
 
geod idee, en als de druppellader continue blijft opladen, dan weet je ook genoeg...accu kadoek....

de druppellader moet na verloop vantijd overspringen van opladen naar 'bijladen' zogezegd druppelladen!!
 
Een optimate is wat mij betreft een prima druppellader. Maar wat je voor de zekerheid ook even kunt doen is naar een motorzaak, of automaterialenwinkel of accuwinkel gaan en die accu laten doormeten. Die hebben testapparatuur (dat zijn dus geen laders) die je kunt instellen op het vereiste vermogen/stroom van de desbetreffende accu. En dat is nog net iets geavanceerder als de optimate.
 
Een accu die zuur is, is nooit grappig.

Ik heb hetzelfde probleem, heb wel een druppellader en die laadt de accu ook gewoon goed op. Maar als ik ga rijden rij ik de accu weer leeg en wordt ie niet bijgeladen. Het zou ook de spanningsregelaar kunnen zijn die overleden is (€160). Zet eens een multimeter op je polen, dan kan je zien hoeveel volt je accu nog geeft. Onderhoudsvrije accu normaal 12.8 onder de 12.3 vervangen (volgens het boekje).
Ik ga vanmiddag maar ff naar de dealert, want van dat aanduwen wordt je ook niet blij. Succes iig.
 
Een accu die zuur is, is nooit grappig.

Ik heb hetzelfde probleem, heb wel een druppellader en die laadt de accu ook gewoon goed op. Maar als ik ga rijden rij ik de accu weer leeg en wordt ie niet bijgeladen. Het zou ook de spanningsregelaar kunnen zijn die overleden is (€160). Zet eens een multimeter op je polen, dan kan je zien hoeveel volt je accu nog geeft. Onderhoudsvrije accu normaal 12.8 onder de 12.3 vervangen (volgens het boekje).
Ik ga vanmiddag maar ff naar de dealert, want van dat aanduwen wordt je ook niet blij. Succes iig.
Oftewel je hebt een heel ander probleem. ;)


Je laadcircuit is kaduuk. Doe eens op de polen spanning meten met draaiende motor en dan effe ruim 3500toeren doen. Als 't goed is gaat de spanning dan omhoog naar bijvoorbeeld 13,7volt.

Kan ook dynamo of rotte stekker zijn ofzo. Suukses iig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan