accu leeg (onderhoudsvrij)

menner

Die hard MF'er
12 jan 2008
306
1
Hallo allen,

laatst was opeens mijn accu leeg (2 dagen ervoor nog prima mee gereden). Nou heb ik al wat topics gevonden maar die gingen over te weinig vloeistof als oorzaak. Ik heb mijn accu er net uitgehaald en het blijkt een onderhoudsvrije te zijn (helemaal ondoorzichtig zwart) type ytx9-bs. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb een acculader voor het stopcontact dus in principe kan ik hem opladen, maar ik had ook gelezen dat je hem moet door laten meten. Moet dit doormeten dan in deze staat (leeg) of moet ik hem daar juist voor opladen?
 
Een accu heeft een levensduur van enkele jaren.
Als hij al een paar jaar oud is en zijn lading niet vast houdt, is hij gewoon versleten.(gesulfateerd)
Als een nieuwe accu leeg raakt betekent het dat de accu niet wordt bijgeladen, hetgeen wijst op een defecte dynamo en/of spanningsregelaar.
 
hallo

ik heb ooit eens gehad met mijn moto dat ie stil viel
en niet meer te starten niks ook de lichten en zo gingen niet ik maar zoeken en zoeken de baterij gemeten en gaf 12 volt maar eens ik het contact aan zetten viel die naar -3
ik naar de winkel en uitgelegd wat er aan de hand was ze hebben de batterij ook gemeten en zagen ook het probleem mijn polen waren doorgesmolten dus nieuwe batterij!!
 
Een accu heeft een levensduur van enkele jaren.
Als hij al een paar jaar oud is en zijn lading niet vast houdt, is hij gewoon versleten.(gesulfateerd)
Je klinkt wel heel pessimistisch. Je geeft niet precies aan wat je met 'enkele jaren' bedoelt, maar bij een motor waar dagelijks op gereden wordt, kan een accu toch behoorlijk lang meegaan. Onze motoren hebben accu's van 16 en 12 jaar oud, en die doen het allebei nog uitstekend.

Als een nieuwe accu leeg raakt betekent het dat de accu niet wordt bijgeladen, hetgeen wijst op een defecte dynamo en/of spanningsregelaar.
Of de accu is defect. Ook een nieuwe accu is dood als je hem de hele winter in je motor laat zitten zonder erop te rijden en zonder lader. Een accu verliest tussen de 0.5 en 1% van zijn lading per dag. Ontladen onder de 30% ofzo is heel schadelijk. Na een maand of 4 en flinke kou kun je 'm weggooien.

Maar meten is weten. Alleen een lader eraan hangen is niet genoeg, je moet laadstromen en ontlaadstromen meten, en spanning bij verschillende stromen en verschillende belastingen. Dat kun je zelf doen (multimeter, een goede lader en wat belasten met startmotor en verlichting), laten doen door een apparaat (sommige laders kunnen echt alles), maar veel simpeler is het om gewoon even bij een accuboer of garage langs te gaan. Die kunnen je zo vertellen wat er aan de hand is.

Als 't de accu is: vervangen, als het de accu niet is: ofwel hij wordt niet geladen (dynamo, spanningsregelaar, bedrading), ofwel hij loopt leeg door een onbekende verbruiker of kortsluiting.
 
Laatst bewerkt:
Met een goede geregelde acculader een paar dagen laten laden (bv. c-tec), dan zien wat hij doet.
Gaat het nog niet dan is accu stuk.
Eerst opladen dan laten doormeten bij een goede accu handel.

Pieter
 
Je klinkt wel heel pessimistisch. Je geeft niet precies aan wat je met 'enkele jaren' bedoelt, maar bij een motor waar dagelijks op gereden wordt, kan een accu toch behoorlijk lang meegaan. Onze motoren hebben accu's van 16 en 12 jaar oud, en die doen het allebei nog uitstekend.Of de accu is defect. Ook een nieuwe accu is dood als je hem de hele winter in je motor laat zitten zonder erop te rijden en zonder lader. Een accu verliest tussen de 0.5 en 1% van zijn lading per dag. Ontladen onder de 30% ofzo is heel schadelijk. Na een maand of 4 en flinke kou kun je 'm weggooien.
Maar meten is weten. Alleen een lader eraan hangen is niet genoeg, je moet laadstromen en ontlaadstromen meten, en spanning bij verschillende stromen en verschillende belastingen. Dat kun je zelf doen (multimeter, een goede lader en wat belasten met startmotor en verlichting), laten doen door een apparaat (sommige laders kunnen echt alles), maar veel simpeler is het om gewoon even bij een accuboer of garage langs te gaan. Die kunnen je zo vertellen wat er aan de hand is.

Als 't de accu is: vervangen, als het de accu niet is: ofwel hij wordt niet geladen (dynamo, spanningsregelaar, bedrading), ofwel hij loopt leeg door een onbekende verbruiker of kortsluiting.

Met enkele jaren bedoel ik 1 jaar voor een goedkoop prul en 5 jaar voor een goede merkaccu.

Van een nog werkende accu van 12 of 16 jaar oud heb ik nog nooit gehoord, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit...

Met een nieuwe accu bedoel ik een nieuwe accu en niet een die een hele winter op een motor heeft gezeten.

Een in goede staat verkerende accu is na 4 maanden nog niet te ver ontladen, dat gebeurt pas na een maand of 6.
Kou heeft juist een gunstige invloed op de levensduur van de accu.
Zelfontlading en sulfateren zijn chemische reacties, en die verlopen trager naarmate de temperatuur lager is.
Dat een koude accu minder vermogen afgeeft heeft natuurlijk dezelfde oorzaak.
Daarom merkt men vaak pas in de winter dat de accu al langere tijd slecht was.
Bevriezen doet een accu pas bij temperaturen die voor mensen levensbedreigend zijn.
 
Bedankt voor jullie tips. Denk dat de accu minimaal wel 3 jaar oud is, mogelijk nog (veel?) meer. Motor staat altijd buiten en de vorige eigenaar had hem ook buiten staan, meestal rijdt ik in de winter +- 1 keer per week dus veel wordt ie ook niet gebruikt.

Ik zal in ieder geval beginnen met de accu weer even opladen :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie tips. Denk dat de accu minimaal wel 3 jaar oud is, mogelijk nog (veel?) meer. Motor staat altijd buiten en de vorige eigenaar had hem ook buiten staan, meestal rijdt ik in de winter +- 1 keer per week dus veel wordt ie ook niet gebruikt.

Ik zal in ieder geval beginnen met de accu weer even opladen :)

Het is inderdaad het beste om met het eenvoudigste en goedkoopste te beginnen.
 
Met enkele jaren bedoel ik 1 jaar voor een goedkoop prul en 5 jaar voor een goede merkaccu.

Van een nog werkende accu van 12 of 16 jaar oud heb ik nog nooit gehoord, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit...

Met een nieuwe accu bedoel ik een nieuwe accu en niet een die een hele winter op een motor heeft gezeten.

Een in goede staat verkerende accu is na 4 maanden nog niet te ver ontladen, dat gebeurt pas na een maand of 6.
Kou heeft juist een gunstige invloed op de levensduur van de accu.
Zelfontlading en sulfateren zijn chemische reacties, en die verlopen trager naarmate de temperatuur lager is.
Dat een koude accu minder vermogen afgeeft heeft natuurlijk dezelfde oorzaak.
Daarom merkt men vaak pas in de winter dat de accu al langere tijd slecht was.
Bevriezen doet een accu pas bij temperaturen die voor mensen levensbedreigend zijn.


Kou bevorderd nooit de gezondheid van een accu. Kou is funest en de capaciteit gaat hard achteruit als de accu niet tijdig wordt bijgeladen.

Als je een accu goed onderhoud dan kan die in principe wel 8-10 jaar mee.
En een onderhoudsvrije accu is ook na verloop van tijd kaduuk als die niet tijdig wordt opgeladen.
 
Nou, ik heb het e.e.a. geprobeerd en ik denk dat het de accu is. Ik heb de accu dus opgeladen en ben weer gaan proberen te starten (motor staat inmiddels bijna 3 weken stil). Eerst 5 keer geprobeerd te starten en de startmoter etc. liep goed, maar na die 5 keer (sloeg niet aan, kou, lang stilgestaan etc) kwam er bijna geen power meer uit. Even 15 seconden gewacht en weer opnieuw gaan starten en toen was er in een keer weer power, maar na 2 keer was dit ook weer weg. Daarna nog een keer even gewacht en toen kwam een laatste spurt van power waarna de motor half aansloeg (maar had ondertussen weer de choke dicht gedaan), waarna het niks meer was. Ik neem aan dat de accu gewoon half dood is? Vooral omdat er zo wisselvallig weer kracht uit komt?
 
Nou, ik heb het e.e.a. geprobeerd en ik denk dat het de accu is. Ik heb de accu dus opgeladen en ben weer gaan proberen te starten (motor staat inmiddels bijna 3 weken stil). Eerst 5 keer geprobeerd te starten en de startmoter etc. liep goed, maar na die 5 keer (sloeg niet aan, kou, lang stilgestaan etc) kwam er bijna geen power meer uit. Even 15 seconden gewacht en weer opnieuw gaan starten en toen was er in een keer weer power, maar na 2 keer was dit ook weer weg. Daarna nog een keer even gewacht en toen kwam een laatste spurt van power waarna de motor half aansloeg (maar had ondertussen weer de choke dicht gedaan), waarna het niks meer was. Ik neem aan dat de accu gewoon half dood is? Vooral omdat er zo wisselvallig weer kracht uit komt?
Klingt inderdaad als een dode accu... Feit is wel dat met koud weer een slechte accu sneller leeg is dan met warm weer.
 
Je denkt en neemt aan dat het probleem wel in de accu zelf schuilt. Daar kon je wel eens groot gelijk aan hebben. Maar als je het zeker wilt weten kun je toch maar beter naar de zaak gaan waar ze hem door kunnen meten. Persoonlijk heb ik nog nooit minder dan 5 jaar met een accu gedaan. (in de auto) En daar waren ook wel eens wat goedkopere types bij. Zuinig zijn met stroom verbruikers is mijn devies. Van de andere kant, op een motorfiets kun je daar niet veel mee wanneer het sterk aan te raden is om minimaal je hoofdverlichting aan te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan