Accu leeg! Startkabels of een lader eraan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FaToPi

Definitief Motorloos
29 jan 2006
3.989
77
Dit topic zal de komende weken nog al veel keer voorbij komen. Motoren staan allemaal in de stalling en aangezien de winter langer duurt dan normaal staat ie ook langer stil dan normaal.

Mijn situatie dan..

Een Yamaha FZ1 staat stil sinds 11 december vorig jaar. In de stalling onder een dekentje. De stalling is vorstvrij. Ik heb geen mogelijkheid voor een druppellader. In de motor zit o.a. een Spyball alarm en een Rapidbike 3 module.
De accu levert nog wel vermogen maar starten gaat niet meer lukken. Na 2 keer rond gaan wordt alles donker. Strartknop los en ik heb weer genoeg prik voor mijn instrumenten en stadsverlichting.

Nu kan ik op twee manieren mijn motor aan de praat krijgen.
1) Accu uitbouwen, Mee nemen en een op de druppellader zetten
2) Met startkabels de motor starten en de accu weer bijladen.

Bij 1.
Is iets meer werk. Ik ben alleen bang dat als ik de accu er langere tijd uit haal, en laat ik als voorbeeld een week nemen, mijn spyball alarm en mijn rapikbike"leeg" zijn omdat ze te lang zonder spanning hebben gestaan en dat ik daar weer ellende mee krijg om dat op te lossen.

Bij 2

Buiten het feit dat het wat moeilijk is om de klemmen op de accu te krijgen ( maar daar verzin ik wel wat op) zie ik geen nadelige gevolgen.

Ik sta open voor onderbouwde meningen/ adviezen.
 
Laatst bewerkt:
Startkabels moet je mee oppassen, aangezien het wel eens net teveel kan zijn.
Uitbouwen van je accu moet volgens mij altijd kunnen. Je Spyball zal niet meer functioneren, maar bij aansluiten zou dat toch weer zo aan de gang moeten zijn. Je rapidbike slaat zijn gegevens op, dus je zal je programmering niet kwijt zijn.
Ik zie weinig problemen om je accu even op te laden. :)

Aanduwen en een flink eind gaan rijden?

:^

Even de startknop indrukken als je de koppeling op laat komen en dan wil hij meestal wel. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg opladen die accu.

Lekker rustig de accu weer op peil brengen en lekker aan de druppelaar laten staan.
Als je weer gaat rijden pas de accu weer terug plaatsen.

Jumpstart kan natuurlijk ook, (automotor niet laten draaien) maar geeft altijd een risico.
Eigenlijk moet je daarna een lekker stuk gaan rijden om je accu weer op peil te brengen.

Misschien voor volgende winter: stopcontactje aanleggen voor een druppellader.
Als je accu diep ontlaadt kunnen je platen krom trekken en dat betekend inwendig kortsluiting en dus een nieuwe accu.
 
Zet er gewoon een druppellader op.

Zo heel erg moeilijk is het toch niet?

Oh, sorry.

Je hebt dus geen mogelijkheid om op te laden met de accu in de motor.

Dan mag je gewoon zelf kiezen: starten met de startkabels en rijden, of uitbouwen en opladen.

Ik zou voor optie 1 gaan. :)
 
Heerlijk dat MF. Lekker snel een reactie :}

Fully.. Aanduwen? Een duizend cc :?

Kanarie.. Waarom oppassen met startkabels?

Ootje.. Jumpstart heb ik tot mijn beschikking. WCD aanleggen t.b.v druppellader is geen optie.

Wpee.. De verlengkabel moet 10 kilometer zijn . Lijkt mij niet praktisch. ;)

Martell.. Opladen is misschien wel het mooiste maar in dit geval niet praktisch. En vergeet niet de eventuele ellende met het alarm

Zoals gemeld is de accu niet leeg omdat alles nog werkt. Sterker nog. het alarm ging gewoon af toen ik de brommert aanraakte. Als ik wil starten is na 1 seconde alles weg uit de accu. Laat ik hem dan staan dan blijft alles gewoon werken . Dus de accu is nog niet leeg..
 
Laatst bewerkt:
Accu is dus behoorlijk leeg en je alarm is ook niet dood......na een paar maand stilstand normaal lijkt mij.

Kortom, jumpstarten en een stukje rijden......
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk dat MF. Lekker snel een reactie :}

Fully.. Aanduwen? Een duizend cc :?

Kanarie.. Waarom oppassen met startkabels?

Ootje.. Jumpstart heb ik tot mijn beschikking. WCD aanleggen t.b.v druppellader is geen optie.

Wpee.. De verlengkabel moet 10 kilometer zijn . Lijkt mij niet praktisch. ;)

Martell.. Opladen is misschien wel het mooiste maar in dit geval niet praktisch. En vergeet niet de eventuele ellende met het alarm

Zoals gemeld is de accu niet leeg omdat alles nog werkt. Sterker nog. het alarm ging gewoon af toen ik de brommert aanraakte. Als ik wil starten is na 1 seconde alles weg uit de accu. Laat ik hem dan staan dan blijft alles gewoon werken . Dus de accu is nog niet leeg..

Dat is dus wel een 'lege' accu, want je kunt niet meer normaal starten.

Jumpstart er aan, of andere extra accu, en rijden maar :]
 
aanduwen, ook een 1000, mischien met een xtra mannetje en zoals gezegd: op het moment dat je de koppeling laat opkomen ff de startknop indrukken, das net een beetje extra

oppassen met startkabels: de accu in een auto is opzich geen probleem, kun je perfect mee overstarten, je moet dan niet de auto laten lopen, de laadstroom van een accu zou de motor wel eens teveel kunnen worden

10km, waar heb je de motor staan? de mojave desert, er zal vast in de buurt wel een beetje stroom zijn wat jij mag gebruiken. het kan al zo zijn dat je na een uur genoeg sap hebt om de motor te starten :)

en gewoon vanaf nu wat vaker rijden :)
 
aanduwen, ook een 1000, mischien met een xtra mannetje en zoals gezegd: op het moment dat je de koppeling laat opkomen ff de startknop indrukken, das net een beetje extra

oppassen met startkabels: de accu in een auto is opzich geen probleem, kun je perfect mee overstarten, je moet dan niet de auto laten lopen, de laadstroom van een accu zou de motor wel eens teveel kunnen worden

10km, waar heb je de motor staan? de mojave desert, er zal vast in de buurt wel een beetje stroom zijn wat jij mag gebruiken. het kan al zo zijn dat je na een uur genoeg sap hebt om de motor te starten :)

en gewoon vanaf nu wat vaker rijden :)

Ik zou niet weten waarom je een auto niet moet laten draaien bij het overstarten naar een motor

het is beide een 12V systeem
dus om hem even kort over te starten kan je de auto motor best laten draaien ;)
Vaak genoeg gedaan en de accu is in uitstekende staat :}
 
sommige autos schijnen een te hoog voltage af te geven (heb ik ook maar van horen zeggen)

en ach, ff de motor overstarten met de auto zonder dat die draait is voor de gemiddelde auto ook geen probleem (zeker een diesel niet).
 
sommige autos schijnen een te hoog voltage af te geven (heb ik ook maar van horen zeggen)

en ach, ff de motor overstarten met de auto zonder dat die draait is voor de gemiddelde auto ook geen probleem (zeker een diesel niet).

een auto heeft 12V systeem
als de motor draait levert hij net zo als een motor ongeveer een 14V

Is het zelfde als wat een motor doet dus kan geen kwaad

Ik laat liever de motor van de auto wel even draaien want een accu vind het prettiger en het voorkomt dat je straks je auto niet meer aan krijgt ;)
 
Niet echt een oplossing voor nu, denk ik. Maar voor volgend jaar:

Bij de Action verkopen ze voor €10,- een zonnepaneeltje dat als druppellader dienstdoet. Ik heb er ook zo een. Ik heb geen idee of het ding echt werkt, heb hem nog niet zo lang. Maar voor een tientje is het het proberen wat mij betreft waard! En het lijkt me dat zo'n ding eigenlijk weinig fout kan doen. Alleen zal het niet bruikbaar zijn om je accu mee op te laden, alleen geladen houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan