accu leeg

elbo

Rookie
14 apr 2004
7
0
Barneveld
Mijn accu is leeg (contact aan laten staan). Nu heb ik gezien dat je de motor weer aan de praat kan krijgen dmv startkabels voor de auto. Heb ik geprobeerd, alleen durf ik die startkabels er niet te lang op te laten zitten. Daarom slaat de motor telkens weer af. Kan ik de kabels er langer dan 1 minuut op laten zitten of heeft iemand een ander idee hoe ik zo snel mogelijk die accu weer op kan opladen. Ik heb geen acculader.
 
Waarom durf je de startkabels niet langer te laten zitten?
Je kan de accu zo nooit te snel laden want je autoaccu geeft maar iets van 13,5 volt. Als je je auto laat lopen dan heb je max. 14,5 volt. als je motor zelf de accu laad dan is de spanning hetzelfde.
 
Ok, ik was bang dat ik het een of ander zou opblazen of iets dergelijks. Had het idee dat de accu van een auto veel zwaarder is dan die van de motor. Maar dan kan ik het dus gerust proberen (met startkabels voor de auto). Bedankt!
 
Als het een "klassieke" accu is, EERST vloeistofniveau controleren/ herstellen (bijdruppelen gedistilleerd water of in noodgeval VERSE smelt van diepvriezer-condens-sneeuw-schraapsel) per iedere cel (12 Volt = 6 cellen) tot tussen 2 strepen max/min op doorzichtige buitenkant van accu-bak òf, indien geen strepen, tot iets van 0.5 cm boven de plaatkoppen.

Aansluiten met "minste fout-bewegingen-kans", laad- of startkabels, alle kanten: rood=plus EERST,
zwart = DAARNA,
evt lichtnet ALLERLAATST.

Losmaken precies andersom:
- evt lichtnet EERST los
- zwart los
- rood los

Nog: voor "samenwerking" tussen 2 accu's telt voornamelijk het nominaal voltage dat bij allebei hetzelfde moet zijn; 12 Volt =6 cellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan