Accu leeggezogen door druppellader?

Laurens1978

Rookie
29 dec 2019
18
6
Beste allemaal, ik heb mijn Honda Magna uit 1983 al een tijdje aan de druppellader staan zodat de accu netjes vol blijft. Nu heb ik vlak voor mijn vakantie de stekker uit de druppellader getrokken (vraag niet waarom....) en toen ik na 1,5 week terug kwam was de druppellader uit en mijn accu leeg. Nu hangt ie weer 4 dagen aan het stroom en ik hoor ook wat opladende geluidjes, maar er gebeurt 0,0. De druppellader geeft steeds iets van 6 volt aan maar geen een lampje gaat branden als ik de sleutel omdraai.

Dus ik denk dat de druppellader (klein lampje) de accu heeft leeggezogen, maar hij zou dan met bijlagen wel weer gewoon vol moeten lopen of heb ik het mis?

Alle tips zijn welkom!

Alvast dank en groet,

Laurens
 
@Laurens1978 Als er een lampje blijft branden op je lader bij afgeschakelde netspanning, dan lijkt het er inderdaad op dat je lader hem heeft leeggetrokken... Je zou verwachten dat een lader daar wel tegen beveiligd is. Redelijke kans dat je accu zover is ontladen, dat hij onherstelbaar stuk is. Laden helpt dan ook niet meer.
Uit nieuwsgierigheid: Wat voor merk/type lader is het?
 
@Laurens1978 Als er een lampje blijft branden op je lader bij afgeschakelde netspanning, dan lijkt het er inderdaad op dat je lader hem heeft leeggetrokken... Je zou verwachten dat een lader daar wel tegen beveiligd is. Redelijke kans dat je accu zover is ontladen, dat hij onherstelbaar stuk is. Laden helpt dan ook niet meer.
Uit nieuwsgierigheid: Wat voor merk/type lader is het?
Ha Rob, dank voor je reactie. Het is een Einhell acculader voor zowel 6 als 12 volt en dat werkte eigenlijk altijd goed. De accu was ook nog gewoon goed, want vorige winter had ik geen druppellader en na een paar maanden stilstaan leek ie nog wel helemaal vol.......maar nu had ik dus denk ik 2 weken de acculader erop maar zonder de stekker in het stopcontact.......
 
Doordat de accu helemaal leeg is ziet de intelligentie van de lader helemaal geen accu. Echt effe een hulpspanning erbij, alhoewel bij mij het vermoeden rijst dat de accu alleen nog maar de prijs van zijn gewicht in lood waard is...
 
Accu is overleden te lang leeg gestaan daar gaan ze kaput van

Maar lees mee of er een beter uitleg komt
Dat lees ik vaker, maar ik heb een Renault Megane gekocht in 2011 en daar zat al een niet nieuwe accu in en die zit er nu nog in. Er wordt zelden mee gereden en de accu is al een keer of vier compleet helemaal leeg geweest, nul volt. Zo ook vorige week, dus de lader er weer op gezet, twee dagen onder spanning gelaten en een paar dagen zonder spanning. Sleutel in het contact, starten en meteen lopen.

Het lijkt wel een bijzondere accu, maar hij is gewoon zwart en lijkt op elke andere accu. 😇
 
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn suzuki SV accu , was vorige jaar nieuw Yausa , heb hem vorig jaar nov. tot jan. eraan gehad (optimate 2)
heb hem er een 3 weken uit gehad ivm andere bezigheden in het hok , nu is de accu zo slecht geworden dat hij weer vervangen moet worden :(
voor mij geen goedkope Optimate meer .
 
Dan heb je een ouderwetse lader met trafo, net als ik. Dat werkt goed om een accu te laten weten dat het een accu is
Ik heb twee ouderwetse laders die gewoon 13+ volt geven aan de klemmen, ik heb drie druppelladers, twee van de Action die het prima doen en een dure die het ook prima doet en ik heb laatst bij de Lidl zo'n grote lader gekocht waarmee je kan druppelladen, normaal laden en snelladen en je kunt er zelfs een auto mee starten mits hij binnen vijf seconden loopt, anders moet je hem twee minuten laten koelen. Er zit ook een ventilator in en je kunt er ook je dynamo mee testen en de conditie van de accu. Kostte vier tientjes.
 
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn suzuki SV accu , was vorige jaar nieuw Yausa , heb hem vorig jaar nov. tot jan. eraan gehad (optimate 2)
heb hem er een 3 weken uit gehad ivm andere bezigheden in het hok , nu is de accu zo slecht geworden dat hij weer vervangen moet worden :(
voor mij geen goedkope Optimate meer .

jaren optimate gehad (en nog steeds)
probleemloos
 
Terug
Bovenaan Onderaan