Accu loopt leeg tijdens het rijden.....

Gixxer Fighter

MF veteraan
11 mrt 2003
14.253
0
Randje achterhoek - Zutphen
Ik kom er nu echt ff niet uit, het volgende is het geval:

Als de motor stil staat, en dus uit blijft de accu netjes vol zitten....

Zodra de motor loopt en er gereden word, word de accu in +/- 20 minuten leeg getrokken....

Hoe kan dit, en nog beter.......... HOE LOS IK HET OP |(
 
Ik ga morgen mijn XJ900F ophalen. Net gerepareerd met het zelfde probleem.

Zoek hier op het forum even de "HOW TO" op voor accuproblemen, daar staat alles netjes in.
Bedenk er dan bij dat het heel goed mogelijk is dat als je gaat meten met een koude motor, je wel goede waarden meet, maar met een warme motor niet.

Bij mij was het de dynamo, ben dus €190,- lichter.

[edit]
Hier dus: www.motor-forum.nl/forum/topic/35705
 
Laatst bewerkt:
Ik ga morgen mijn XJ900F ophalen. Net gerepareerd met het zelfde probleem.

Zoek hier op het forum even de "HOW TO" op voor accuproblemen, daar staat alles netjes in.
Bedenk er dan bij dat het heel goed mogelijk is dat als je gaat meten met een koude motor, je wel goede waarden meet, maar met een warme motor niet.

Bij mij was het de dynamo, ben dus €190,- lichter.


Hier dus: www.motor-forum.nl/forum/topic/35705

Dan knup ik er weer een kickstarter op... gaat om een CB550....
 
Daar los je je probleem niet mee op. In mijn geval liep de accu leeg tot... ja tot hij leeg was dus :? en dan was het einde feestje. Lopen dus en dan aan de lader.
Niet elektrisch starten (logisch) maar ook niet meer aan te duwen tot de accu een uur of wat de tijd had gekregen om bij kennis te komen. Of tot er een lader aan te pas was gekomen.
 
Daar los je je probleem niet mee op. In mijn geval liep de accu leeg tot... ja tot hij leeg was dus :? en dan was het einde feestje. Lopen dus en dan aan de lader.
Niet elektrisch starten (logisch) maar ook niet meer aan te duwen tot de accu een uur of wat de tijd had gekregen om bij kennis te komen. Of tot er een lader aan te pas was gekomen.

Owkee...

Dan word het dus zoeken naar een 2e hands dynamo....

Als het daar aan ligt... maar goed..
Hoe meet ik dat?
 
als je dynamo van je cb550 naar de knoppe is kun je beter de motor inruilen
want die kosten 750 euri met opzetten
m`n vader had een silverwing en die heeft hem maar bij motor eibergen laten staan
want dat was die hele motor niet meer waard

het kan ook de accu zijn
dat er misschien een los contactje in zit
dat heb ik ook gehad met m`n f2 uit 91

in ieder geval succes met het oplossen van je probleem
probeer anders eerst eens een accu te lenen van de motordealer
dan kun je kijken of het misschien daar aan ligt
dat heb ik toen ook gedaan
 
als je dynamo van je cb550 naar de knoppe is kun je beter de motor inruilen
want die kosten 750 euri met opzetten
m`n vader had een silverwing en die heeft hem maar bij motor eibergen laten staan
want dat was die hele motor niet meer waard

het kan ook de accu zijn
dat er misschien een los contactje in zit
dat heb ik ook gehad met m`n f2 uit 91

in ieder geval succes met het oplossen van je probleem
probeer anders eerst eens een accu te lenen van de motordealer
dan kun je kijken of het misschien daar aan ligt
dat heb ik toen ook gedaan



|( |( |( |(
750 euries voor het monteren en plaatsen van een dynamo.....

Is dat ding van goud ofzo??
 
Dat zeggen bedrijven die niet WILLEN repareren (of geen garantie durven geven op het gerepareerde).. "noem maar een belachelijk hoog bedrag, dan flikkert ie wel op met z'n motor". en met een beetje geluk koopt ie ook nog een 'nieuwe' bij ons, vangen we twee keer geld :Y
 
Hallo,

Als je dynamo kapot is moet je ff met www.sevior.nl contact opnemen die blazen je oude dynamo weer leven in door hem opnieuw te wikkelen kost stukken minder dan een nieuwe originele en minstens zo goed wel iets duurder dan een 2de handse (+- 150 euries)

Groet Theun

Ik heb inmiddels voor 75 euries en reserveblok gevonden, hierbij zitten ook nog:
kickstarter.
Dynamo.
Spanningsregelaar.
Gelijkichter.

Dus komt helemaal goed..
 
Voor je vanalles gaat slopen, begin eens te meten hoeveel volt hij laadt op het moment dat de motor loopt. +/- 13.5v - 14v Ook even het verschil meten wanneer je het licht uit zet. Mocht dit niet gaan dan ff het lampje in je koplamp eruit halen. Komt de spanning dan wel aan de 13.5v - 14v dan is mogelijk je dynamo kapot. (spanningsregelaar) Is de laadspanning het zelfde dan kan het dus zijn dat je accu gewoon op is. Tevens moet je eens kijken of je geen kortsluiting hebt als de motor loopt. Kan best zijn dat er ergens een draad tegen de massa aan komt.
Een goede accu leeg binnen 20 minuten vind ik wel heel snel.
 
Tussen twee draden moet je een spanning meten van ca 130 V wissel.
En dat 3 x
Onderlinge weerstand moet ca 0.3 to 0.5 Ohm bedragen.
Tussen de draden en massa oneindig.

Bij jouw is het volgende kapot.
Demonteer het deksel van de dyn. links op blok groot rond deksel.
In het deksel zit de stator. haal deze los.
Aan de achterkant zitten de drie uitgaande draden aan de stator draden geperst.
een van deze verbindingen is waarschijnlijk verbrand.
Maak het los en sloldeer elke verbinding. Doe dat bij elke drie aansluitingen.
Isoleer de zaak en monteer het geheel.

Let op de stator draden zijn gelakt die moet je eerst schoon krabben met een stanley mesje. Daarna solderen.

Kontroleer de spanning afzonderlijk na montage.
 
Tussen twee draden moet je een spanning meten van ca 130 V wissel.
En dat 3 x
Onderlinge weerstand moet ca 0.3 to 0.5 Ohm bedragen.
Tussen de draden en massa oneindig.

Bij jouw is het volgende kapot.
Demonteer het deksel van de dyn. links op blok groot rond deksel.
In het deksel zit de stator. haal deze los.
Aan de achterkant zitten de drie uitgaande draden aan de stator draden geperst.
een van deze verbindingen is waarschijnlijk verbrand.
Maak het los en sloldeer elke verbinding. Doe dat bij elke drie aansluitingen.
Isoleer de zaak en monteer het geheel.

Let op de stator draden zijn gelakt die moet je eerst schoon krabben met een stanley mesje. Daarna solderen.

Kontroleer de spanning afzonderlijk na montage.

:} :} :} :}

Ik ga het proberen....

Tnx..
 
vergeet niet dat het hier om een electromagneet gaat en niet om vaste magneten.

De electromagneet wordt aangestuurt door de regelaar. Dit is de witte draad.
Tussen de witte draad en massa (groen) zit de spoel van de magneet. De weerstand daartussen moet met losgekoppelde spanningsregelaar 4.9 Ohm +/- 10% zijn. Als die kortsluiting heeft (nul Ohm weerstand dus) wordt de elektromagneet niet bekrachtigt en werkt de dynamo niet. Bovendien gaat die veel stroom gebruiken, waardoor je accu zeer snel leeg is.
 
Weet niet waar je woont, maar in Beverwijk zit een bedrijfje dat dynamo's reviseerd. Heb er wel eens wat spul weg gehaald voor een mini (ja zo'n dopje met 4 wielen) was een startmoter en een dynamo en daar was ik 40 euro voor kwijt en dat was zonder spul in te ruilen. Er zullen gerust meer bedrijven zijn die dit doen.
Verder kan je voor een CB550 veel spul op inet vinden (ook hier op het forum, bv. Roger Remschijf die heeft veel spul)
Maar ik zou inderdaad eerst maar eens kijken wat je laadspanning is. Denk eerlijk gezegd aan je spanningsregelaar. geloof dat het schema van de 550 redelijk overeenkomt met die van de CB400F (en die staat dan weer op mijn site www.cb400f.nl) of je moet Hulzie ff mailen voor een WPB

Suc6
 
Weet niet waar je woont, maar in Beverwijk zit een bedrijfje dat dynamo's reviseerd. Heb er wel eens wat spul weg gehaald voor een mini (ja zo'n dopje met 4 wielen) was een startmoter en een dynamo en daar was ik 40 euro voor kwijt en dat was zonder spul in te ruilen. Er zullen gerust meer bedrijven zijn die dit doen.
Verder kan je voor een CB550 veel spul op inet vinden (ook hier op het forum, bv. Roger Remschijf die heeft veel spul)
Maar ik zou inderdaad eerst maar eens kijken wat je laadspanning is. Denk eerlijk gezegd aan je spanningsregelaar. geloof dat het schema van de 550 redelijk overeenkomt met die van de CB400F (en die staat dan weer op mijn site www.cb400f.nl) of je moet Hulzie ff mailen voor een WPB

Suc6

Tnx,
Draadboom is totaal verknipt :+
Gaat om een choppertje... dus met dat wPHB kom ik niet veel verder...

Ik ga gewoon verder zoeken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan