Accu met te lage ah waarde

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
450
395
Hallo Luitjes,

Ik zit met een vraag over accu’s.. Voor mijn GSF1200 (carbs) is een 12v 10ah voorgeschreven. Ik had hier echter toevallig nog een 12v 8ah liggen. Ik heb deze erin gegooid en hij kan daarmee zonder problemen starten.

Nu twijfel ik een beetje of ik alsnog een nieuwe accu met 10ah zal aanschaffen.. Ik denk zelf dat het alleen impact kan hebben op het starten, en daar merk ik nu geen verschil. Kan het voor de motor enig kwaad om een lagere ah te gebruiken?

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Voor je motor kan het geen kwaad.
Een 8ah kan minder piekstroom leveren, dus zal deze een kortere levensduur hebben omdat deze tijdens het starten overbelast wordt bij een nieuwe geen probleem.
Bij koude omstandigheden wordt de capaciteit nog lager en kan het dus voorkomen dat je motor niet meer start.
 
het Ah getal zegt alleen iets over hoe groot de buffer is. zolang je voldoende CCA (Cold Cranking Amperes) hebt is het geen probleem zolang als je motor goed start en het niet te koud is (afname van capaciteit). gaat de motor slecht starten dan heb je een stuk minder pogingen of tijd om hem aan de gang te krijgen voordat de accu leeg is.
zolang de 8 Ah stevig op zijn plek gehouden wordt (goed vast zit) en de motor goed start kan je het rustig zo laten zolang je kan leven met de beperkingen van minder lang starten en een eventuele kortere levensduur door overbelasting (al zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken).
ga je naar duidelijk minder CCA en In dan kan je wel wat problemen verwachten als het echt koud wordt, maar zo koud wordt het hier niet zo veel meer, maar dan rijden de meeste motoren niet meer dus ik denk niet dat je tegen die problemen gaat aanlopen.
 
In mijn motor hoort een YTX20CHBS (18Ah) te zitten, maar toen ik de motor kreeg zat er een YTX16BS (14Ah) in.
Accu heeft dezelfde inbouwmaat, dus pastte prima, alleen wat minder vermogen.

Ging op zich prima, maar af en toe resette alle gegevens van het dashboard zich bij het starten.
Veel meer als een klok en dagteller zit er toch niet op, maar toch.

Inmiddels al een paar accu's, en een verse spanningsregelaar verder.... Blijft een Honda _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan