Accu misvormd?

Spykes

MF veteraan
9 feb 2003
7.706
86
Tilburg
Ik heb zojuist de accu uit mijn Hornet 900 gehaald om deze op te laden terwijl de motor in de stalling staan. Nu viel mij alleen op dat het 'deksel' (of hoe je het wilt noemen) van de accu wat golvend is ipv strak aangesloten.

Hij lekt volgens mij niet en werkte voordat hij er uit ging prima maar is dit een probleem?
 

Bijlagen

  • IMG_20191109_133006503.jpg
    IMG_20191109_133006503.jpg
    125,1 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20191109_133024436.jpg
    IMG_20191109_133024436.jpg
    119,3 KB · Weergaven: 11
Dit ziet er niet goed uit, ik heb dit in mijn 38 jaar dat ik motorrij nog nooit meegemaakt...
Het lijkt wel of dat ding te heet is geweest... en een accu zien branden wil je niet, zeker niet wanneer je er bovenop zit.
 
Lijkt mij ook dat hij te heet is geweest. Maar als dat zo is, dan is zeer waarschijnlijk er ook een probleem met de spanningsregelaar waardoor de accu overladen wordt.

Van het deksel er op drukken kun je wel iets vervorming krijgen, maar zo extreem heb ik het nooit gezien.
 
Heb bij mijn vorige motor wel een gekookte accu gehad door een kapotte spanningsregelaar. Dat stond naar rotte eieren. Heb deze motor nu 500 km en nog niks gemerkt eigenlijk. Het is ook alleen het deksel, de rest is gewoon recht.

Kun je spanningsregelaar nameten als je er een nieuwe accu in plaatst?
 

👍, Ik denk dat ik volgende week ff langs de dealer rijdt want ik heb geen multimeter. Ik vond net op internet wel afbeeldingen van een nieuwe Varta die ook al een beetje gewelfd was, dus misschien toch affabriek.
 
👍, Ik denk dat ik volgende week ff langs de dealer rijdt want ik heb geen multimeter. Ik vond net op internet wel afbeeldingen van een nieuwe Varta die ook al een beetje gewelfd was, dus misschien toch affabriek.
Dat komt niet alleen bij Varta voor ook bij de door jou al eerder genoemde Yuasa en andere merken,
accu,s worden afgedicht met een strip kunststof met voor iedere cel een afdichting dop en tussen die doppen in zit
alleen maar kunststof en dat kan wat vervormen,kan geen kwaad zolang de doppen maar goed afdichten.
Je hoeft je pas zorgen te maken als een accu gaat lekken of bol gaat staan.
 
Ik had die foto,s nog niet bekeken ,ik dacht dat je het deksel bovenop bedoelde,dit ziet er inderdaad niet fris uit,
lijkt er inderdaad op dat die een keer flink onder druk gestaan heeft,maar als hij nog goed werkt en niet lekt dan
is de accu gewoon te gebruiken.
Deze ziet er heel wat gezonder uit,
VARTA-AGM-YTX12-4-YTX12-BS-510012009.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lithium ion accu.....scholier kon op tijd afstappen....

Bekijk bijlage 1442303
Ja als die gaan kan dat aardig wat vuurwerk opleveren,kan me ook nog zoiets herinneren met mobieltjes batterijen
die ontploften.Ik heb zelf wel een keer meegemaakt dat mijn gewone accu was gaan koken en dat werd behoorlijk warm onder
mijn kont,ook was er accuzuur uit de accu gelekt die mijn frame aangetast had.
 
Trouwens best een dure accu geweest, en als je Varta mag geloven gaat deze ook niet lekken, ook al zoi die barsten


Lithium ion accu.....scholier kon op tijd afstappen....

Ja? Lithium Ion??? En dan? Dit is loodzuur, In Tsjernobyl ging het met kernenergie niet goed, heeft ook netgens mee te maken
 
Trouwens best een dure accu geweest, en als je Varta mag geloven gaat deze ook niet lekken, ook al zoi die barsten




Ja? Lithium Ion??? En dan? Dit is loodzuur, In Tsjernobyl ging het met kernenergie niet goed, heeft ook netgens mee te maken

Ik lees hierboven dat het een beetje kut kwaliteit is maar ik heb al jaaaaaren zo'n ding in m'n bike zitten en doet 't altijd.

En dan nog iets, beter je accu een beetje vervormd dan je gezicht.
 
Ik lees hierboven dat het een beetje kut kwaliteit is maar ik heb al jaaaaaren zo'n ding in m'n bike zitten en doet 't altijd.

En dan nog iets, beter je accu een beetje vervormd dan je gezicht.


Ik heb ook al jaren een Varta in mijn motor zitten, doet het nog steeds goed.
Zal eens kijken hoe hij eruit ziet.
Ligt op zijn kant.
 
Ik lees hierboven dat het een beetje kut kwaliteit is maar ik heb al jaaaaaren zo'n ding in m'n bike zitten en doet 't altijd.

En dan nog iets, beter je accu een beetje vervormd dan je gezicht.
Ik vind het niet netjes dat je hem daar mee plaagt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had die foto,s nog niet bekeken ,ik dacht dat je het deksel bovenop bedoelde,dit ziet er inderdaad niet fris uit,
lijkt er inderdaad op dat die een keer flink onder druk gestaan heeft,maar als hij nog goed werkt en niet lekt dan
is de accu gewoon te gebruiken.
Deze ziet er heel wat gezonder uit,
Bekijk bijlage 1442304

Het is ook alleen de deksel, wat je aan de zijkant ziet is puur de sticker die er niet goed opgeplakt zit.

De bak is gewoon helemaal strak, alleen de rand van de deksel is wat gewelfd.

Ik heb hem gisteren overigens aan de druppellader gehad, na een ruim uurtje was hij al vol. Accu wordt niet warm en geen stank. Hij lijkt gewoon helemaal in orde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan