Accu of oplader of motor probleem?

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Ik heb een 2019 accu. 2 mnd geleden ofzo erin gezet. Keer of 10 mee gestart afgelopen week, leeg. Ok dat is normaal. Heb ook een nieuwe Optimate 3 lader. Eraan gehangen. Uur of 6. Betreft kleine 9A accu. Laatste LED, de 4e brandde groen. Accu weer in de motor gezet, starter ging niet eens rond. Nogmaals Optimate eraan nu 9 uur. Zelfde procedure, nu na 1 x starten leeg😳 is dit accu of oplaad probleem? Moet hij nog langer aan de lader? Volgens boekje zou aantal uren in amperes voldoende moeten zijn. Had hiervoor een accu die ik al zéker 20 jr had en die werkte als een trein, na 4 uur ofzo kon je weer aardig starten. Kán zijn dat er ergens sluiting zit mn neutraal lampje doet het nl niet maar lijkt me sterk dattie daarop binnen 5 min een accu leegtrekt. Ander motor probleem? Regulator, dynamo heb ik al horen waaien..
 
@yana Als je in staat bent om een en ander te meten (stroomverbruik van je motor bij uitgeschakeld contact o.a.), dan weet je in ieder geval waar je het (niet) zoeken moet. Zonder meetgegevens lijkt het erop dat je accu toch niet helemaal lekker is, omdat hij zowel in je motor als met de externe lader niet goed lijkt te laden.

Ik neem aan dat je tussen die 10 starts van afgelopen week ook wel wat gereden hebt, zodat de accu weer geladen kon worden? Alleen starten totdat hij leeg is, daar knapt je accu niet van op.
 
Zonder meten valt daar niet veel over te zeggen.
Heb je een multimeter?? zo ja: meet eens de accuspanning onder belasting. en de accuspanning aan het einde van het laden. Als jij denkt dat 'ie vol zit dan moet hij aan de lader rond de 14 volt zitten. en zonder lader onder belasting boven de 12.
 
  • Wow
Waarderingen: Zot
Tnx. Nee geen meter gereden tussen die 10 starts. Dan zal hij toch eerst moeten lopen😂 dat is elk jaar moeilijk na de winterstop. 1 cil 2t carb.. kost me meestal 1 a 2 acculadingen eer die weer loopt. Ik snap dat de accu er niet blij van wordt maar het gaat al 10 jaar zo en nog nooit een accu gehad van 2 maanden oud die problemen gaf. Meestal gaan ze tussen de 3-5 jr mee hier. Dat gezegd hebbende, ik weet niet zeker of de accu zn initiele lading heeft gehad na het vullen. Heb hem er niet zelf ingezet dit keer. Kan dat nog wat uitmaken?
Heb de 2 accus ( had er nog 1 uit 2015 met zelfde issue) bij de onderdelenboer (ago) gebracht om door te meten. En alvast 1 nieuwe mee terug genomen.
 
1584537437657.png


Op zich heb je natuurlijk gelijk en is dit niet het juiste template, maar volgens mij is de bedoeling van die template om er voor te zorgen dat de kans op helpen toeneemt dmv het beschikbaar krijgen van de juiste informatie. die is er. Of de TS haar eigen onderschrift daarbij nog eens overtikt lijkt me niet zo relevant.

Nu maar weer even verder met het accuprobleem lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 2019 accu. 2 mnd geleden ofzo erin gezet. Keer of 10 mee gestart afgelopen week, leeg. Ok dat is normaal.

Het is ook normaal dat een accu die diep ontladen raakt, daar een tik van over houdt. Accu's houden niet van helemaal leegstarten. Ook een nieuwe accu kun je zo kapot maken.

Meten = weten.
Je accu (laten) testen lijkt me de makkelijkste manier.
 
:^

Ik heb ook wel eens een nieuwe accu gekocht, paar maanden laten liggen voor het eerste gebruik zonder op te laden.
Dan is hij inmiddels wel over datum. :+
 
Bekijk bijlage 1475135

Op zich heb je natuurlijk gelijk en is dit niet het juiste template, maar volgens mij is de bedoeling van die template om er voor te zorgen dat de kans op helpen toeneemt dmv het beschikbaar krijgen van de juiste informatie. die is er. Of de TS haar eigen onderschrift daarbij nog eens overtikt lijkt me niet zo relevant.

Nu maar weer even verder met het accuprobleem lijkt me.

Op de telefoon niet zichtbaar dus.
En als we hier wat nieuws invoeren is het wel handig om daar vanaf het begin consequent in te zijn. Anders is het niet geloofwaardig
 
Weet niet waar jij dat leest?
In de op staat daar niets van vermeld.
En is tegenwoordig verplicht hier in techniek om in te vullen

De crew ziet het als hulpmiddel voor de topicstarter, de kans op adequate antwoorden word dan hoger.
Maar de crew verplicht het invullen van de template niet.
Als je als lezer niet wil reageren als de template niet gebruikt is, dan is dat (zonder waardeoordeel ) jouw keuze, ook dat laat de crew helemaal vrij :)
 
Tnx. Nee geen meter gereden tussen die 10 starts. Dan zal hij toch eerst moeten lopen😂 dat is elk jaar moeilijk na de winterstop. 1 cil 2t carb.. kost me meestal 1 a 2 acculadingen eer die weer loopt. Ik snap dat de accu er niet blij van wordt maar het gaat al 10 jaar zo en nog nooit een accu gehad van 2 maanden oud die problemen gaf. Meestal gaan ze tussen de 3-5 jr mee hier. Dat gezegd hebbende, ik weet niet zeker of de accu zn initiele lading heeft gehad na het vullen. Heb hem er niet zelf ingezet dit keer. Kan dat nog wat uitmaken?
Heb de 2 accus ( had er nog 1 uit 2015 met zelfde issue) bij de onderdelenboer (ago) gebracht om door te meten. En alvast 1 nieuwe mee terug genomen.
Als je een accu uit 2015 hebt, dan zal daar nu weinig meer mee te beginnen zijn als hij toen al slecht was. Zeker als hij niet tussentijds opgeladen is, dan is het gewoon een blokje chemisch afval geworden. Doormeten is een werkje van 2 minuten of zo... mag je daar niet op wachten?

Een Mito... die heb ik lang geleden ook gehad. 3 Maanden maar of zo, herinner me dat het starten altijd weer spannend was. Was altijd blij dat er na enige pogingen een enorme berg witte rook in de straat hing :)
 
Was idd bedoeling er binnenkort mee te gaan rijden. Ik start ze altijd 1x ervoor als check. Heb geen zin me voor janlul al aangekleed te hebben en hij vervolgens niet start😂 betreft idd een Mito. Dus navigatie alarm etc zit er niet op.
Die 2015 accu vind ik niet erg die is “ aan zn leeftijd” maar een accu van 2 mnd!?
Let wel deze heeft idd paar maanden gelegen maar LEEG ( niet afgevuld). Kan dus geen kwaad. Pas met in gebruik name is deze gevuld.
Ik laad de accus meestal paar keer op in de winter. Ze hebben nu bij de motorzaak gestaan en hebben gelopen/ gereden vd winter dus was nu minder relevant.
Heb geen template gezien, sorry.
Ja starten kán een dingetje zijn idd met de mito 😂 maar mijn klx650 , , katana en gsxr1100 waren geen haar beter na de winter. 😎 Het is altijd fijn om het geruststellende slaphangen vd omliggende bomen te zien; teken dattie loopt😎👍
Verder zijn de dellorto mitos een stuk nukkiger met starten dan de mikunis is mijn ervaring. SP is ook nog eens Euro3 kwa ontwerp dat maakt het denk ik alleen maar erger.
Nee ze hadden niet gelijk tijd voor doormeten. Ook omdat de 2019 accu leeg was en ik vergeten was deze weer op de laden. De andere accu uit 2015 was wel vol. Althans, opgeladen
 
Laatst bewerkt:
Keer of 10 mee gestart afgelopen week, leeg. Ok dat is normaal.

+

Die 2015 accu vind ik niet erg die is “ aan zn leeftijd” maar een accu van 2 mnd!?
Let wel deze heeft idd paar maanden gelegen maar LEEG ( niet afgevuld). Kan dus geen kwaad. Pas met in gebruik name is deze gevuld.

Ook omdat de 2019 accu leeg was en ik vergeten was deze weer op de laden. De andere accu uit 2015 was wel vol. Althans, opgeladen

Je verteld twee keer dat die 2019 accu al wat keren gebruikt is om te starten, een keer of 10.
En dat hij daarbij leeg is gegaan.

Accu's houden er niet van om helemaal leeg te gaan, genoeg accus die dat niet overleven en permanent defect zijn. Ook als een accu brandnieuw is, kun je m op die manier in 1 x kapot maken.

Het is echt het meest logische om dat eerst te testen (= meten) voor je andere dingen gaat doen die meer moeite kosten.
 
Wat kan helpen na een langere tijd stilstaan is de oude benzine uit de vlotterkamer aftappen en deze vervolgens weer vullen met verse benzine uit de tank. Beste daar ook eerst de benzine van aftappen en vervolgens weer vullen met verse benzine.
Heeft deze een vacuüm bediende benzinekraan?
 
Ik snap dat accus leegstarten niet leuk vinden maar het gaat al 12 jaar zo zonder enig probleem. Ook met accus van enkele jaren oud. Wel raar dat een nieuwe accu dat dan niet trekt. Hij was trouwens ook niet helemaal leeg. Verlichting ed werkte gewoon nog, alleen starten niet. Afijn hij wórdt doorgemeten, resultaten hoor ik vanzelf.
Carb zal vacuum zijn dénk ik maar kraan vlg mij niet. Hij heeft een maand-2 mnd geleden nog gereden dus zo erg kan het niet zijn met de benzine lijkt me. Tis gewoon altijd een lastpost _O-
 
Accus zijn doorgemeten. Die van 2015 idd overleden nog maar 20% startvermogen. Die van 2019 had echter startvermogen van boven de 80% en zou het moeten doen aldus de ago. Gek. Die accu uit 2015 had nl zelfde symptomen ( kon niet 1x starten na opladen). En dat was in een andere motor.
Ga nu toch twijfelen aan de oplader. Misschien moet ik mn gouwe ouwe tóch maar weer van stal halen, die gaf na uur of 4 alweer prima bruikbare accus. Anders weet ik het ook niet meer..
 
Terug
Bovenaan Onderaan