Accu op of iets anders aan de hand??

Rori

MF veteraan
9 mrt 2005
2.113
0
Eindhoven (Noord Brabant)
Yo allemaal,

Een tijdje terug ging mijn benzinelampje aan van m'n R6, terwijl ik net getankt had dus dat kon niet waar zijn. Nu doet ie het gewoon de hele tijd. Af en toe gaat de km teller ook vanzelf van trip 1 naar trip 2 overschakelen.

Vanaf vorige week kreeg ik problemen met de display: als ik stilsta met het contact aan of met lopende motor geeft mijn display af en toe allemaal achten, olielampje komt aan, lijkt er dus op alsof ie niet genoeg spanning krijgt of zo.

Heb afgelopen week ook wat problemen met het starten van de motor, hoor dan een te zwak opstartgeluid van de accu, maar moest 'm gister al aanlopen en na 110 km gereden te hebben was de accu niet eens opgeladen.

Zit ik nu met een kapotte accu of een kapotte zekering of iets anders???
 
Gewoon een dikke kortsluiting naar mijn idee. Wat heeft een lampje van je tank nou met je dynamo te maken? Dat je allemaal 8en op het display ziet is gewoon een reset, zelfde met van trip 1 naar 2. Heeft echt niks met een te lage spanning te maken naar mijn inziens, maar ook ik maak fouten. :P Als je echt een te lage spanning zou hebben zou namelijk je display in sterkte afnemen, net als je koplamp.

Spanningsregelaar zou ik nog wel een gokje op durven wagen.
Ik zou zeggen, trek even de zekering van je boordcomputer en benzinelampje eruit en kijk of, als je dan met je motor rijdt, je accu niet leeg komt te staan. Zo niet, dan weet je dat het daarin zit, zo wel...dan is het iets anders. :P

In ieder geval succes. ;)
 
Ik denk dat je daar heel dicht mee in de buurt kan zitten. Ik zou zeggen, maak eerst die knipperlichten even af en kijk wat er gebeurt. Een goeie reden om ze nu af te maken zeg maar! :D

Mocht je niet uit je weerstanden komen:
Weerstand = Spanning / Stroom (R=U/I)
Vermogen = Spanning x stroom (P=U*I)
 
Hallo Rori,

Een kortsluiting kan hele geke dingen teweeg brengen. Als je spanningsregelaar er de brui aan gegeven zou hebben kom je op een gegeven moment gewoon stil te staan. Enige kenmerken: verlichting brand zwak en op den duur niet meer. Computer valt uit en uiteindelijk sta je gewoon stil en doet je motor niets meer totdat je er weer een volle accu installeerd. Dit is hetzelfde als je dynamo het op geeft want dan krijg je spanningsregelaar geen spanning meer om je accu op te laden.

Dus ik vermoed dat je idd eerst maar eens je knippers moet afmaken of om te test je oude terug monteren en kijken of dan alles is opgelost. Laat maar iets weten of je hier iets aan gehad hebt.
 
Thanx voor je reactie Night Sea.

Ben naar de dealer geweest en die zei dat hij wel gewoon oplaad maar dat de accu kapot was.

Dus nieuwe accu erin gezet en hij zou het weer zonder problemen moeten doen.

Had voor de zekerheid wel de knippers gedemonteerd nu, dus die draadjes hangen er nu los in maar denk niet dat dat het verschil zal maken als het de accu is die kapot is.
 
Thanx voor je reactie Night Sea.

Ben naar de dealer geweest en die zei dat hij wel gewoon oplaad maar dat de accu kapot was.

Dus nieuwe accu erin gezet en hij zou het weer zonder problemen moeten doen.

Had voor de zekerheid wel de knippers gedemonteerd nu, dus die draadjes hangen er nu los in maar denk niet dat dat het verschil zal maken als het de accu is die kapot is.

Één woord: WINST! |(

Toch een paar extra woorden: Nu heb je een nieuwe accu, logisch dat ie het dan weer doet. Maar ga er nou niet van uit dat je probleem is verholpen, want het kan toch in je knipperlichten zitten. Dus zodra jij die weer aansluit....Bzzzz....bzzz....tjoeftjoef....paf.... :+
Ik zou juist de knipperlichten terug aansluiten nu! Je weet nu in ieder geval dat je accu goed is! Dat is uitgesloten. Nu kan je je knipperlichten testen. :Y
 
Daarbij zijn je knipperlichten heel snel getest. Multimeter in weerstand modus zetten en per knipperlicht aan de + en - hangen. Krijg je een hele hoge (oneindige waarde), is ie goed. Krijg je hele kleine waarde, Ohmpje of 2 hooguit, dan heb je sluiting.
 
Thanx voor je reactie, zal dat zeker gaan doen SageCloud.

Vind het wel vreemd dat hij dan nu pas sluiting zou geven na zoveel maanden zonder problemen. De accu kan natuurlijk ook erg oud zijn geweest, die was in ieder geval kapot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan