accu op?

Lady j

MF veteraan
29 aug 2002
2.390
0
omgeving den haag
Het volgende is het geval. Mijn gpz 500s heeft een jaar lang stil gestaan zonder druppel lader. Nu ik me rijbewijs heb rij ik er zo een beetje iedere dag op. Maar op het moment dat ik dat niet doe, start ie niet meer na een dagje stil staan.

Eerst dacht ik nog dat het er aan lag dat ik geen hele lange einden rij ( 40 kilometer per dag) Maar ik ben nu op vakantie geweest met de motor en heb gedurende een week ruim 1000 kilometer gereden. Nu had ik op zondag dus een dagje niet gereden en tadaaaaa hij wilde dus niet starten vanmorgen. Met behulp van startkabels uiteindelijk wel, maar dat is de bedoeling ook niet.

Kan het zo zijn dat mijn spanning langzaam wegvloeid, tot een punt dat er te weinig spanning is om te starten?? En kan dat liggen aan het feit dat mijn accu gewoon op is??
 
Haal de accupool eens los als je 'm een dagje wegzet. Als ie het dan de volgende dag nog doet (na weer aansluiten van de accupool, natuurlijk ;) ) zul je waarschijnlijk ergens lekkage hebben. Is ie dan toch weer leeg, dan zal ws. de accu gaar zijn.
 
Accu's gaan kapot door ze NIET te gebruiken.
Als je dopjes op je accu hebt zitten, zou je eens kunnen checken of je nog voldoende accuzuur erin hebt zitten. Het accuzuur moet iig boven de platen staan (iets van 1cm). Zoniet, dan bijvullen met gedistilleerd water.

Heb je dit hebt gedaan (of je hebt geen doppies?), dan blijft een behandeling met een Optimate III nog een optie. Anders ben je idd toch toe aan een nieuwe accu.

Succes.
 
aaah klinkt technisch, fer er maar een dagje mee laten stoeien? :P
nou een accu afkoppelen kan jij ook nog wel hoor ;)

Gewoon tank dr af. Motor op de bok voor en achterwiel demonteren, voorvoork dr af, kuipen dr af. Kettingen tantwielen dr af, achterbrug dr af, motorblok uit je frame halen en dan blijft als het goed is je accu over.
Eitje
 
nou een accu afkoppelen kan jij ook nog wel hoor ;)

Gewoon tank dr af. Motor op de bok voor en achterwiel demonteren, voorvoork dr af, kuipen dr af. Kettingen tantwielen dr af, achterbrug dr af, motorblok uit je frame halen en dan blijft als het goed is je accu over.
Eitje
KOPLAMP, je vergeet de koplamp |(
Die moet je eerst demonteren anders kan je je kuipdelen niet demonteren :(

Verder: :^ :)
 
optimate.jpg
 
Ongezien durf ik te zeggen die accu is naar de bliksum
Door stilstaan verlies je 1% cap. per 24 uur
Door stilstaan krijg je sulfide aanslag en doet na 1 winter je accu al naar zun grootje helpen.
Daarom ook in de winter of accu eruit, op een warme vliering neerzetten
Of aan een druppellader
Of eens in de week de motor even starten om de stroom even te laten circuleren
Door een jaar staan met draden eraan, waar altijd een verlies in zit, kost dat gewoon de accu, zie ook het forum aan mijn eigen site, heb er ooit eens een giga verhaal over geschreven
 
Ongezien durf ik te zeggen die accu is naar de bliksum
Door stilstaan verlies je 1% cap. per 24 uur
Door stilstaan krijg je sulfide aanslag en doet na 1 winter je accu al naar zun grootje helpen.
Daarom ook in de winter of accu eruit, op een warme vliering neerzetten
Of aan een druppellader
Of eens in de week de motor even starten om de stroom even te laten circuleren
Door een jaar staan met draden eraan, waar altijd een verlies in zit, kost dat gewoon de accu, zie ook het forum aan mijn eigen site, heb er ooit eens een giga verhaal over geschreven
Hij heeft niet een jaar lang echt stil gestaan. Maar idd ik denk dat i redelijk dood aan het gaan is op dit moment.

off topic: ik merk dat men best intresse heeft voor goed technisch advies van iemand die dr kijk op heeft, iemand zoals ik dus. Spider, als je nou ff je inlogcode mailt, maak ik ff een speciaal hoekje daarvoor aan. De tip en truuken hoek van Ferrekau zelf moet het dan gaan heten.

Je hebt mijn email he, ik lees het zo wel. dank je :)
 
Ik heb accu's al hele gekke dingen zien doen. Ik heb in mijn Duc al 9 (!) jaar dezelfde accu zitten. Maar ik heb ook gehoord dat een accu binnen een paar weken de geest heeft gegeven. Diepte ontlading van een accu (winterperiode oid) is FUNEST. Dus idd altijd een druppellader erop. TIP: ik heb bij de BMW dealer een 12V accessoire-plug gekocht en deze op een van de buitenkant van de motor gemakkelijk te bereiken plaats gemonteerd. Optimate erin en laden maar (zonder demontage etc.)
 
Ongezien durf ik te zeggen die accu is naar de bliksum
Door stilstaan verlies je 1% cap. per 24 uur
Door stilstaan krijg je sulfide aanslag en doet na 1 winter je accu al naar zun grootje helpen.
Daarom ook in de winter of accu eruit, op een warme vliering neerzetten
Of aan een druppellader
Of eens in de week de motor even starten om de stroom even te laten circuleren
Door een jaar staan met draden eraan, waar altijd een verlies in zit, kost dat gewoon de accu, zie ook het forum aan mijn eigen site, heb er ooit eens een giga verhaal over geschreven
wat jij zegt klinkt echt super logisch, en idd na de winter was het hopeloos. Nou dat wordt dus een nieuwe accu!
 
Hier heb je een stukkie van mijn verhaal.

Laadprocess, accu en onderhoudt

WANNEER LADEN?
Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt.
LADEN EN ONTLADEN
Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout! Niet doen'. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De cycli van laden en ontladen verkort de levensduur
ONDERHOUDSLADER
Een onderhoudslader is een lader die je continu aan een accu kunt koppelen, bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat. De laders die hiervoor vaak gebruikt worden, noemen wc druppelladers of onderhoudsladers. Ze kunnen ook gecombineerd zijn met een hoofdlader een combilader dus. Met de laatste wordt een accu eerst tot zijn maximum geladen (met een laad stroom van ca 1/10 van de accu capaciteit, dus 800mA bij een 8A1 accu) waarna de combilader zelf overschakelt op druppelladen. Qua uitvoering zijn er ver schillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde stroom leveren terwijl de ander( lader uitschakelt als een accu spanning van 13,2, 13,6 of l3,8 Volt wordt bereikt en schakel weer in als de spanning daalt to ca. 12,5V Een druppel lader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het verbruik compenseren van eventuele verbruikers als bijvoorbeeld een alarm. Vooral de betere en veiligere laders zijn voorzien van een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning.
NETADAPTERS? NIET DOEN!
Kleine adapters, die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, kosten bijna niets en worden veel gebruikt bij laptops, boormachines etc. Als ze 12V afgeven en een stroom van 300 mA dan zou je kunnen denken; een paar klemmetjes erop en ik kan er de accu mee opladen Nou, het gebruik van netadapters raden we sterk af Wil je ze wel gebruiken, verdiep je dan wel in de accumaterie. Om je een voorbeeld te geven: je hangt een onbeveiligde en onbegrensde adapter aan een defecte accu waar van de celplaten kortsluiting maken. De spanning in de accu loopt dan zo opdat de boel uiteen ploft Gebruik je ze toch, plaats dan een zekering van ongeveer 1 A op de plus draad. Zorg er ook voor dat je goed kunt omgaan met een multimeter zodat je precies in de gaten kunt houden wat er tussen en in de accu en de adapter gebeurt.
NIEUWE ACCU’S
Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen. Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te Iaden. Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan alsvolgt te werk: vulde nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst.
BIJVULLEN VAN ACCU’S
Het electrolyt (voor een nieuwe accu zwavelzuur) is de geleidende vloeistof waarmee een nieuwe accu wordt afgevuld. Daarna moet je een accu nooit meer bijvullen met electrolyt, maar hooguit met gedestilleerd water. Een onderhoudsvrije accu mag je nooit lospeuteren en bijvullen
ACCULADER EN AUTO ALS STARTHULP
In de handleiding van een lader wordt er meestal niet over gesproken, maar gebruik een lader nooit als starthulp. Een auto en zijn accu zal je in de meeste gevallen wel weer op weg helpen, maar er kan grote schade ontstaan aan jouw accu. Met name onderhoudsvrije accu's kunnen slecht tegen te hoge stromen. Een ander punt betreft motoren met een motormanagement systeem. De centrale regeleenheid kan kapot gaan als de autoaccu wordt gebruikt als starthulp. Ook kan een slechte accu uit elkaar spatten als je er bijvoorbeeld een accu van een dikke diesel aan vast knoopt.
AANSLUITEN VAN EEN ACCULADER
Vaak staat in de handleiding van de lader hoe je een accu moet aansluiten. De volgorde is eerst de klemmen van de acculader op de accu aansluiten, de rode op de plus en de zwarte op de min. Heb je dit gedaan dan steek je de stekker in een 220V stopcontact. Zo voorkom je vonkvorming en eventuele beschadigingen aan accu en lader.

De accu verder;

Een accu is net zoiets als behang het valt pas op als het er niet meer is.
Tot die tijd kun je het eigenlijk negeren.
Tot het moment dat het ineens weg is.
Dan opeens mis je iets.
Een motorfiets is niet meer tot leven te wekken zonder accu, tenzij je nog een ouderwetse magneetontsteking gebruikt en genoegen neemt met een lichtopbrengst die toe en afneemt bij het wisselen van de toerentallen LANG LEVE DE RATBIKE!
Aan het eind van het seizoen wordt het glimmende ijzer weggezet zonder enige voorziening en dan gaat de eigenaar ervan uit dat alles in het voorjaar zo maar weer zal functioneren.
In het ergste geval houdt men er rekening mee dat de motor even gestart moet worden met behulp van een autoaccu.
Maar zeker de ouderwetse loodaccu, is een redelijk delicaat stukje techniek dat, net als de rest van een motorfiets, onderhoudt behoeft.
Gemiddeld verliest een loodaccu die niet meer wordt opgeladen ongeveer 1% van zijn vermogen per dag wat alleen maar meer wordt wanneer er nog accessoires als een klokje of een alarmsysteem actief zijn.
En een accu die helemaal wordt leeg getrokken krijgt sulfideaanslag op de platen waardoor een soort kortsluiting ontstaat en de accu niet meer oplaadt.
Die kan je dus weggooien

Wat ikzelf doe, in mijn eigenbouw Viper Intruder VS 750 blijft heel de winter de accu in staan in de schuur waar het niet warm is.

Deze staat aan een druppellaadsysteem van M&S, werkt perfect
Maar dan in het voorjaar, wordt ie overgestart met een powerpack van 1600 Ampère, middels het M&S systeem en de accu = stroomgeleiding, reduceer apparaat van de ampère’s, en dan is het starten lopen

Druppel lader is absoluut geen acculader, druppellader laadt de accu bij tot haast vol, 13.8 volt geloof ik, en dan ontlaad ie hem weer, vaak tijdens het afhalen is ie in de ontlaad fase en start de fiets dus niet.

Bij mijn andere motoren haal ik de accu’s eruit en zet deze op de warme vliering de hele winter lekker aan een druppellader daar komt de factor temperatuur bij kijken en dat is in het voorjaar erin zetten en starten lopen.

En de GSX 1100 loopt heel de winter als echt pekelijzer door

Vragen? Niet duidelijk? Stel maar.

Groeten Hulzie
 
Ongezien durf ik te zeggen die accu is naar de bliksum
Door stilstaan verlies je 1% cap. per 24 uur
Door stilstaan krijg je sulfide aanslag en doet na 1 winter je accu al naar zun grootje helpen.
Daarom ook in de winter of accu eruit, op een warme vliering neerzetten
Of aan een druppellader
Of eens in de week de motor even starten om de stroom even te laten circuleren
Door een jaar staan met draden eraan, waar altijd een verlies in zit, kost dat gewoon de accu, zie ook het forum aan mijn eigen site, heb er ooit eens een giga verhaal over geschreven
wat jij zegt klinkt echt super logisch, en idd na de winter was het hopeloos. Nou dat wordt dus een nieuwe accu!

In dat geval: nieuwe accu erop. Loopt ie nog leeg, dan heb je er toch iig een mooie accu aan overgehouden. O-)
Mijn paps leest mee he? ( nu ff niet want hij is op vakantie) dus kijk uit wat je zegt *D
 
Gewoon ff naar safe vraag je of ze je accu willen testen, en binnen 30 min sta je buiten met antwoord :)

Is waar, ik doe dat zelf met zo'n ding.

Maar voor accu, -je bent er nu 1 nodig, dus je kan niet wachten- anders een poosje louis.de in de gaten houden , ik/wij hebben 7 motoren, tuurlijk gaat er af en toe wat stuk, accu's ben ik altijd nodig, ik koop daar voor de winterfiets, de GSX 1100, 14 ampere's accu's voor 14.95 euro per stuk, heb er nog 3 droge op reserve staan, bij safe is dat ca 60 euro stuk.
Soms hebben ze ze in de aanbieding voor vanaf 4,95 euro, en die saito's gaan bij mij net zo lang mee als de varta's soms 5 jaar, andere keren 2 per jaar, accu's kunnen het ook spontaan begeven, wel de aankoopbon bij een safe bewaren, er zit 1 of 2 jaar garantie op, weet ik zo niet

Ow, je woont ook niet in de buurt, voor die Honda heb ik er nog 1 staan 17,95 euro, ook op reserve, heb zelf ook zo'n ijzer, hobby is in 20 jaar tijd wat uit de hand gelopen hier
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan