accu opladen met computervoeding?

maddog_rvo

Die hard MF'er
7 okt 2003
319
0
Drunen
Is het mogelijk om mijn accu op te laden met een computervoeding ?
(zonder al te veel schade of andere rare problemen)

Probleem is nl. dat ik op het moment niet veel geld heb en mijn accu te leeg is om zelfs de motor aan te lopen, auto heb ik ook niet tot mijn beschikking dus dat is ook niet mogelijk, lader aanschaffen is op dit moment ook zeer lastig vanwege het geld.
 
Is niet aan te raden omdat dit gestabiliseerde voedingen zijn.
Dat wil zeggen dat de afgegeven spanning op één niveau blijft en dat is niet de juiste spanning voor een lood accu.
Neem liever een simpele lader voor modelbouw welke een constante stroom leverd van 20 50 100 500 M ampere.
Dan moet je wel zelf de spanning in de gaten houden tijdens laden. :)
 
Het is niet aan te raden / niet best voor de accu maar dat wil niet zeggen dat het niet kán. Even met een multimeter de 0 en 12+ zoeken en een uurtje of twee aan de accu hangen.

Je kunt natuurlijk van iemand een acculader lenen.

Tom
 
Ik ben het eens met Rommelrijder een ongestabiliseerde adapter nemen met een nominale spanning van 12V en die maximaal een stroom geeft gelijk aan 1/10 van de batterij capaciteit .
(Als je een gestabiliseerde voeding neemt , kan deze kapot gaan eens de batterij vol zit . M.a.w. de batterij begint dan de voeding laden .... en KNAL.)
 
Ik ben het eens met Rommelrijder een ongestabiliseerde adapter nemen met een nominale spanning van 12V en die maximaal een stroom geeft gelijk aan 1/10 van de batterij capaciteit .
(Als je een gestabiliseerde voeding neemt , kan deze kapot gaan eens de batterij vol zit . M.a.w. de batterij begint dan de voeding laden .... en KNAL.)
De spanning op de accu kan toch nooit hoger worden dan de spanning van de lader :?
Bij 12 volt laad je accu nooit voldoende op. Je moet minstens 13.8 volt laden.
 
Wat is een loodaccu lader?? In wezen niets anders dan een gestabiliseerde netvoeding met een output van ongeveer 14V en een begrenzing van de maximale stroom.
Meer geavanceerdere laders schakelen bij een volle accu terug naar 13,8V en hanteren tijdens het laadproces een spanning van een volt of 15. je accu is dan sneller vol maar zonder het terugschakelen zou hij in volle toestand ook stuk gaan.
Een computer voeding geeft slechts 12V af en laadt je motor-accu dus nooit op.

Heb je gaan kennissen met een auto en een paar startkabels?? Gewoon starten met die kabels en een uurtje gaan rijden.....
 
Hoe voller de accu --> minder laadstroom --> hogere spanning van de ongestabiliseerde lader .(De 12V gaat iets hoger en de accu geraakt helemaal vol .)
En nu nog iets dat zeker een knal zal geven ...... als de netspanning uitvalt of je trekt de stekker uit het stopcontact met een aangesloten accu dan is de elektronica van een gestabiliseerde voeding gegarandeert naar de vaantjes .
 
Een voeding uit de winkel staat zo rond de 13V. Op de print en meestal van buitenaf te bereiken zit een potmeter om de spanning te verzetten.
Gewoon op 14V zetten en laden. In princiepe doet een dynamo niets anders.
Wil je het amps kunnen regelen dan moet je even de wet van ohm toepassen.

Een acculader is niets meer dan een minder goed afgevlakte voeding daar een accu dat niet nodig heeft.
Een radio of zendapparatuur heeft een goede afvlakking wel nodig.

Natuurlijk geen dagen op vol vermogen laden.
Laadstroom meten en kijken hoeveel amps je accu is.

Gr Harold.
 
Een voeding uit de winkel staat zo rond de 13V. Op de print en meestal van buitenaf te bereiken zit een potmeter om de spanning te verzetten.
Gewoon op 14V zetten en laden. In princiepe doet een dynamo niets anders.
Wil je het amps kunnen regelen dan moet je even de wet van ohm toepassen.

Een acculader is niets meer dan een minder goed afgevlakte voeding daar een accu dat niet nodig heeft.
Een radio of zendapparatuur heeft een goede afvlakking wel nodig.

Natuurlijk geen dagen op vol vermogen laden.
Laadstroom meten en kijken hoeveel amps je accu is.

Gr Harold.
:? :)
 
Hoe voller de accu --> minder laadstroom --> hogere spanning van de ongestabiliseerde lader .(De 12V gaat iets hoger en de accu geraakt helemaal vol .)
En nu nog iets dat zeker een knal zal geven ...... als de netspanning uitvalt of je trekt de stekker uit het stopcontact met een aangesloten accu dan is de elektronica van een gestabiliseerde voeding gegarandeert naar de vaantjes .
IK heb in de winter ook wel eens mijn autoaccu geladen met een gestabiliseerde voeding en als ik daar de stekker uittrek dan gebeurt er niks met de voeding.
Als jou voeding daar niet tegen kan dan heb je een prulding. Zet een dikke dioden over de eindtransistor (anode aan de emitter en cathode aan de collector) en het probleem is verholpen.
 
Woont er echt niemand in of dichtbij Drunen die ff kan bijspringen met een geschikt laadapparaat?

Als je met niet hiervoor bedoeld spul gaat knoeien neemt fouten- en schadekans, bijvoorbeeld door verwisselen van plus en min, toch enorm toe.

Check/corrigeer, als het een "klassieke" accu is met dopjes, wel vóór alles het vloeistofniveau.
 
Heb je niet een kennis bij een garage?
Of iemand anders die een Booster heeft :)
Eenmaal aan lekker gaan rijden en opladen.

Of ergens een lader lenen. Mag aannemen dat verder niemand zijn/haar acculader nodig heeft in de zomer :+
 
Man man man, wat een gedoe, ga eerst es kijken wat een AUTO/MOTOR acculader kost bij de gamma, kost geen drol namelijk, als dat teveel is, koop een druppellader van 5 euri, duurt ff langer, maar raakt ie ook wel van vol. Ik snap alleen niet hoe je wil gaan rijden als je nog geen lader kan kopen, waar wil je de benzine van betalen :P
 
Als het echt geen geld mag kosten kan je deze ook aan de batterij van de auto hangen met een lamp van 12V/5W in serie en wachten tot het bijna niet meer oplicht,daarna mag het lampje weg .
 
Bij lege accu geeft je PC voeding het direct op. De PC-voeding probeert 12V af te geven en kan dat bij de stroom die een lege accu vraagt als je er 12V op zet nooit volhouden. De voeding schakelt uit wegens overbelasting of gaat simpelweg in rook op. Ook krijg je de accu nooit goed vol geladen, aangezien je daar een spanning van een volt of 14 voor nodig hebt en de PC voeding levert niet meer dan 12V.

Imho gaat het gewoon niet werken.
 
Man man man, wat een gedoe, ga eerst es kijken wat een AUTO/MOTOR acculader kost bij de gamma, kost geen drol namelijk, als dat teveel is, koop een druppellader van 5 euri, duurt ff langer, maar raakt ie ook wel van vol. Ik snap alleen niet hoe je wil gaan rijden als je nog geen lader kan kopen, waar wil je de benzine van betalen :P

Dat zeg ik, Gamma
 
Terug
Bovenaan Onderaan