Accu opladen met een OptiMate III

Paddy06

Rookie
8 jun 2004
5
0
Mook
Mijn motor (een fazer 600 uit 2002) heeft door omstandigheden een hele tijd stilgestaan en nu is de accu leeg. Hebben jullie enig idee hoelang het duurt voordat de accu weer opgeladen is nu ik hem aan een OptiMate III oplader heb zitten?
 
batterij capaciteit: 12Ah
optimate laadt bij ontladen batterij 0.6A/h
maakt bij lineair laden 20 uur
laadcapaciteit neemt echter af naarmate de batterij "gevuld raakt"
De ervaring leert dat een nieuwe batterij met correct zuurgehalte , 24 uur nodig heeft om 75% gevuld te raken (net voldoende om te starten en te rijden) en 36 uur nodig heeft om 100% gevuld te raken

http://www.accumate.co.uk/it010003.html
http://www.accumate.co.uk/OptiFlowChart.html
 
batterij capaciteit: 12Ah
optimate laadt bij ontladen batterij 0.6A/h
maakt bij lineair laden 20 uur
laadcapaciteit neemt echter af naarmate de batterij "gevuld raakt"
De ervaring leert dat een nieuwe batterij met correct zuurgehalte , 24 uur nodig heeft om 75% gevuld te raken (net voldoende om te starten en te rijden) en 36 uur nodig heeft om 100% gevuld te raken

http://www.accumate.co.uk/it010003.html
http://www.accumate.co.uk/OptiFlowChart.html

Een spiksplinternieuwe batterij kun je niet 100% opladen met een optimate, en is ook niet aan te raden ivm de levensduur van je batterij, daar heb je andere laders voor, is me verteld door een technieker van optimate.
 
Supernieuwe batterij kan de eerste keer inderdaad niet 100% opgeladen worden, da gaat maar met verloop van tijd: beetje opladen/ontladen etcetera ...
Maak toch nie uit aangezien dat een batterij om bruikbaar et zijn toch maar een 50% van zen max capaciteit moet leveren .... starten zonder lichten helpt al veel, koppeling intrekken ook een beetje ...
Een nieuwe (garage-warme) batterij moet na 24uur start baar opgeladen zijn, daarna een halfuurtje aan (voor een fazer) minimaal 4000 rpm rijden en je batterij is volldeig opgeladen ...
Trowwes de optimate zal je via zen gekleurde led's wel vertellen wanneer de batterij in orde is.
Een extra optie is eerst via een autoacculader van +/- 4Ah een boost geven van een half uurtje: NIET LANGER, anders help je gegarandeerd je batterij om zeep ..
 
uit ervaring weet ik dat een fazer uit 2002 een onderhoudsvrije accu heeft. is dit bij jou ook het geval?
Deze accu's zijn erg slecht en erg duur. Als je hem bij lang stilstaan niet aan de druppellader hangt dan kan hij zomaar de geest geven. Deze grap kost je vervolgens om en nabij de 150 euro. (speciaal formaat ook nog!)

hopelijk is dit bij jou niet het geval!

suc6
 
Nou Rotsj, Ik ben bang dat je gelijk hebt. De accu staat vanaf zaterdagavond aan de oplader en ik ben nog niet verder gekomen dan een geel lampje. Ik heb ondertussen ook nog gemaild naar OptiMate in Engeland en zij hadden een soortgelijk verhaal wat jij me nu verteld. Er zit dus niets anders op dan een (te) dure accu voor mijn fietsje te kopen '( Iig bedankt!!
 
mn vader heeft die fiets ook.
goedkope accu's bestaan er volgens mij ook niet voor. ;(
het is dus van belang om de accu aan de druppellader te hangen bij langdurig stil staan.

> 1 maand zou ik het doen.

suc6 en graag gedaan
 
Die gelaccu's zijn fijne dingen............ze worden geladen geleverd en gaan meestal al kapot voor ze verkocht worden door de lange opslag en zelfontlading, daar kan je Optimate weinig aan doen.
De oude gewone en onderhoudsvrije accu's werden zogenaamd "drooggeladen" geleverd en beginnen pas te verouderen zodra ze gezuurd werden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan