Accu opladen

Hallo

Even een vraagje kan je tijdens het opladen van je accu de motor gewoon starten?

Mvg
Remko
ik neem aan dat je bedoeld dat als de lader nog aan gesloten is aan de accu en tevens de accu is aangesloten op de motor of het dan verstandig is om dan de motor te starten.

in dat geval zeg ik dat het niet verstandig is omdat dan de acculader toch wel rare spannings wisselingen voor zijn kiezen krijgt dat ie dat niet kan hebben.
het is immers een lader en geen starthulp.
 
ik neem aan dat je bedoeld dat als de lader nog aan gesloten is aan de accu en tevens de accu is aangesloten op de motor of het dan verstandig is om dan de motor te starten.

in dat geval zeg ik dat het niet verstandig is omdat dan de acculader toch wel rare spannings wisselingen voor zijn kiezen krijgt dat ie dat niet kan hebben.
het is immers een lader en geen starthulp.

Hmm, vreemd verhaal. Hebben mijn laders geen last van.
 
Vanwege de spanningsval op de accu tijdens het trekken van de grote startstroom kan de acculader als gevolg van het dan heersende grote spanningsverschil tussen lader en accu, de maximale stroom leveren. Dergelijke situaties doen zich echter ook voor bij het laden van een extreem lege accu. Ik denk dus wel dat je accu lader dat kan hebben. Maar als je aan dat laatste twijfelt, dan moet je het gewoon niet doen of zelfs proberen.
 
Bij een optimate staat in de handleiding (dat stukje papier wat je er bij krijgt met allerlei stukken tekst erop geprint) dat het niet aan te raden is om dat te doen.

Blijft natuurlijk de vraag waarom je dat überhaupt al zou doen, hè ..... :+
 
Het staat dus niet in de handleiding maar goed.

Waarom ik het wil doen, ik heb net een nieuwe motor gehaald en wilde hem even starten.
Maar de accu is leeg en ik kan niet wachten om dat ding te starten.

En jaja geduld maar dat heb ik nooit zoveel voordat geduld bij mij is opgeladen heb ik weer zoveel andere dingen.
 
Het staat dus niet in de handleiding maar goed.

Waarom ik het wil doen, ik heb net een nieuwe motor gehaald en wilde hem even starten.
Maar de accu is leeg en ik kan niet wachten om dat ding te starten.

En jaja geduld maar dat heb ik nooit zoveel voordat geduld bij mij is opgeladen heb ik weer zoveel andere dingen.

Als je accu leeg is hoef je niet eens te proberen te starten. Gaat niet lukken met zo'n ladertje. Is geen starthulp zoals lexe ook al zei.
En ''even'' starten zou ik sowieso niet doen.
 
Ach, als je graag de motor even wilt horen draaien dan kan dat gewoon.
Alleen is het beter van niet. :) Het is een koude start extra en waarschijnlijk zal je onbelast nog wel even aan de gashendel willen draaien, wat ook niet goed is.
Maar gaat ie er echt stuk van; nee.
Lader altijd even loshalen, aangezien de stromen wel eens op kunnen lopen.
Als je de vraag al stelt, dan heb je blijkbaar al een beetje gevoel erbij. Meestal is dat wel in orde en moet je daar naar luisteren. :Y
 
Laatst bewerkt:
Probleem met koud starten (en dan bedoel ik niet de buitentemperatuur maar je bloktemperatuur) -> even laten lopen om het geluid te luisteren -> weer uitzetten want die uitlaatgassen binnen zijn ook niet écht prettig, is meer dat het slecht voor je blok is.

Nou lijdt een koude start niet direct tot schade (anders zou je je fiets nooit kunnen starten :+ ) maar het koud starten en weer koud uitzetten levert condensvorming in je blok op welke op den duur (als je het vaak/regelmatig doet) wél voor blokschade gaan zorgen omdat onder andere je motorolie in kwaliteit zwaar achteruit gaat en er dus amper meer gesmeerd/gekoeld wordt.

Je uitlaat vindt het trouwens óók niet leuk doordat ook dáár condensvorming in optreedt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan