accu opladen

bankai

Rookie
12 nov 2008
26
0
Leiden
Mijn accu was nodig aan vervanging toe dus heb ik gister een nieuwe accu besteld.
een yuasa yb10l-b2. Deze heb ik daarnet met accuzuur gevuld aangezien hij droog geleverd werd. Nu moet ik hem een uur tot 2 uur laten staan voordat ik hem op de lader zet.
Als ik de accu straks ga opladen. Moet ik die gele dopjes dan al helemaal vast draaien tijdens het laden of juist open draaien tijdens het laden. Iemand zei me namelijk een keer dat tijdens het laden je de gele knopjes open draait zodat druk kan ontsnappen of iets in de trend. Maar geldt dat ook voor een nieuwe accu?

Tot slot laad ik hem op met een normale 12v acculader en niet met een druppelladder, is dat ook gewoon goed, of kan je beter een druppellader gebruiken?

alvast bedankt.
 
Dopjes kun je er vanaf halen bij het laden is niet echt nodig. Een gewone lader is wel een beetje veel van het goede voor een motoraccu. Zou het niet langer dan 2 uurtjes doen. Als je de lader in kan stellen op 2 amp is het wel oke voor 5 uurtjes.
 
Mijn accu was nodig aan vervanging toe dus heb ik gister een nieuwe accu besteld.
een yuasa yb10l-b2. Deze heb ik daarnet met accuzuur gevuld aangezien hij droog geleverd werd. Nu moet ik hem een uur tot 2 uur laten staan voordat ik hem op de lader zet.
Als ik de accu straks ga opladen. Moet ik die gele dopjes dan al helemaal vast draaien tijdens het laden of juist open draaien tijdens het laden. Iemand zei me namelijk een keer dat tijdens het laden je de gele knopjes open draait zodat druk kan ontsnappen of iets in de trend. Maar geldt dat ook voor een nieuwe accu?

Tot slot laad ik hem op met een normale 12v acculader en niet met een druppelladder, is dat ook gewoon goed, of kan je beter een druppellader gebruiken?

alvast bedankt.

Accu laden met maximaal 10% van de capaciteit.
Ook Yuasa beschrijft dit in de accu-gegevens.
 
Normalite kun je de accu meteen in gebruik nemen als je het zuur erin doet.
Minstens een half uur wachten met het belasten van je accu. Het zwavelzuur moet de (poreuze) platen goed doordrenken. De accu heeft dan ca. 80% van zijn volle capaciteit. Ja kan hem dan gaan gebruiken maar dan wel door een lange rit om de accu vol te krijgen. Anders minstens een paar uur aan een druppellader hangen.
 
Dat is niet waar. Een nieuwe accu is nooit meteen op zijn maximum capaciteit.
Dat bereik je alleen door de accu te laden.

Er staat ook nergens dat ik dat zeg dat die dan aan de maximum capaciteit is.

Ik zeg dat je hem meteen in gebruik kunt nemen,tegen de tijd dat je alles weer gemonteerd hebt is je halfuur wat je zuur moet inwerken op de platen allang voorbij.

Ik doe dat al jaren zo. :+
 
Ik heb werkelijk geen idee.
Ik doe geen onderzoek naar de werking van accu's, maar weet alleen dat men een certificaat afgeeft en daarin die 10% aanhaalt.

Overigens weet ik ook niet wat een dynamo daadwerklijk opbrengt?
De stroom waarmee de accu geladen word is niet afhankelijk van het vermogen van de dynamo (die is veel hoger , zo'n 300 watt) maar word bepaald door de laadspanning en in hoever de accu ontladen is.
Is je laadspanning 14 volt dan zal de laadstroom ongeveer 2 ampere laden als de accu op zo'n 60% zit.
Is je laadspanning 15 volt dan kan dat wel het dubbele zijn.
Is je accu bijna leeg dan zal de stroom nog eens verdubbelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe het mij geleerd is en hoe ik het nu ook altijd doe.
zuur op en een uurtje of twee laden.
Nieuwe, pas gevulde accu is nooit 100% geladen en bij onmiddellijk gebruik ga je iets afknabbelen van de levensduur.
Of het nu werkelijk zo is, i.v.m. de levensduur weet ik niet, heb er zelf geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan