Accu opladen

Deanevo

MF veteraan
28 jun 2009
11.558
3.183
Vraagje,
Zou ik m'n motor accu kunnen opladen als ik hem op een auto accu koppel?
Het probleem is dat ik vrij weinig met dat ding rij.
In de parkeergarage waar ie staat, is geen electriciteit beschikbaar voor parkeerplaatshuurders.
En iedere keer de accu verwijderen, opladen en inbouwen vind ik onhandig.
M'n auto die ik elke dag gebruik staat pal voor de motor.
Als ik nou de motor accu voorzie van kabeltjes met een stekkertje en deze af en toe 's een uurtje verbindt met de auto accu.
Zou zoiets werken?
 
Fiets koud starten én niet op temperatuur laten komen geeft gewoon een onvolledige verbranding waarbij er een hoop waterdamp achterblijft in je cylinders en uitlaat bochten + demper (witte rook uit je uitlaat bij wegrijden is gewoon waterdamp).

De waterdamp in je cylinders mixed perfect met olie zodat je een mooie sludge (mayonaise) laag in je oliekanalen trekt... De waterdamp in je uitlaat zorgt voor roestvorming van binnenuit.

Al laat jij je fiets een hele dag stationair draaien dan nóg is je blok niet op temperatuur, ook al is de koelvloeistof dat wel.

[edit]Voor altijd: Pak aan -> Helm op -> Handschoenen aan -> Opstappen -> fiets starten en wegwezen..... rustig!![/edit]
 
Laatst bewerkt:
opzich zou het kunnen opladen met auto accu. echter een paar dingen die je in je achterhoofd moet houden.

aantal A van de motor accu delen door het aantal A waarmee je laad= laadtijd in uren
Langer laden is schadelijk. laad je met 10% of lager dan het vermogen van de accu kan je niet overladen.

Auto accu kan zomaar 40 tot 60 amps zijn. motor accu ergens in de 6 A(afhankelijk van type)
Met 10 minuten zou die vol zijn. Echter is het laadproces zo hoog dat je best kans hebt dat de platen die in de accu zitten krom trekken van de hitte die ontstaat van het laden.

stel je hebt 60A in de auto dan zou de accu van de motor met 10 minuten vol zijn.

Mooi verhaal, alleen klopt er niets van. Met een laadstroom van 1/10C van je accu kun je net zo makkelijk je accu overladen. Motoraccu heeft geen 6A, 40, 60 of wat dan ook A van een autoaccu bestaat ook niet. Je haalt wat begrippen door elkaar.
 
Als je ze in serie zet zonder ze verder te belasten zou de motoraccu in theorie geladen moeten worden.... In praktijk: Pak die motoraccu gewoon los en laad/onderhoud 'm thuis middels een druppellader.
 
Fiets koud starten én niet op temperatuur laten komen geeft gewoon een onvolledige verbranding waarbij er een hoop waterdamp achterblijft in je cylinders en uitlaat bochten + demper (witte rook uit je uitlaat bij wegrijden is gewoon waterdamp).

De waterdamp in je cylinders mixed perfect met olie zodat je een mooie sludge (mayonaise) laag in je oliekanalen trekt... De waterdamp in je uitlaat zorgt voor roestvorming van binnenuit.

Al laat jij je fiets een hele dag stationair draaien dan nóg is je blok niet op temperatuur, ook al is de koelvloeistof dat wel.

[edit]Voor altijd: Pak aan -> Helm op -> Handschoenen aan -> Opstappen -> fiets starten en wegwezen..... rustig!![/edit]
dat wilde ik net zeggen :)
 
De auto accu is ook 12V

Zolang je de motor van de auto niet laat lopen terwijl de accu's gekoppeld zijn, is er weinig aan de hand. Er zijn wel 2 dingen waar je rekening mee moet houden:

- bij het eerste aansluiten van een vrijwel lege motor accu op een volle auto accu kan er veel stroom gaan lopen. Het is verstandig een zekering in de kabel te zetten van 1,5 keer de maximale oplaadstroom van je motoraccu.

- de motoraccu zal nooit helemaal vol geladen kunnen worden. Om ladingstoestand te vergroten is een bepaalde extra spanning nodig om het chemische proces aan de gang te houden. Dit is een hogere spanning dan wat een geheel volle accu maximaal kan terugleveren.

Het is niet zo dat de auto accu leeg zal lopen, het is ook niet zo dat de grotere capaciteit van de auto accu t.o.v. de motor accu een probleem is, etc. We hebben het namelijk niet over "opladen" in de gebruikelijke zin van het woord maar meer over 'lading herverdelen'.

Vergelijk het met een groot vat en een klein vat, met verschillende vloeistof standen, die je met een slang onderling met elkaar verbindt. De vloeistofstand (=ladingstoestand) van beide vaten zal nooit helemaal hetzelfde worden omdat de slang een 'klepje' heeft wat pas bij een bepaalde verschildruk vloeistof doorlaat.

Een druppellader is uiteindelijk voor de motorfiets accu beter, want die kan wel die extra benodigde spanning leveren, en regelt terug op de laadstroom. Daarmee kun je dat kleine vaatje dus mooi op niveau houden.

Aangezien je zo weinig rijdt is het wellicht een idee om de motor accu gewoon permanent eruit te halen en onder de kapstok aan een druppellader te hangen??? ga je rijden, motorpak aan, accu mee, accu erin opstappen en wegrijden. Maximale levensduur.
 

Yups .... Parallel aansluiten is noodzakelijk om een startbrug te kunnen maken (absoluut niet in serie doen!!) Maar om de (motor)accu te kunnen laden middels een andere, zwaardere, accu zul je toch echt een circuit moeten maken met een andere accu die zich dan kán ontladen.... dus een serie.

[edit]Dat principe kun je vrij simpel thuis testen met een AB van je TV of een ander apparaat én een volle & een lege batterij, overigens. ;) [/edit]

en tegen de tijd dat je daar klaar mee bent is je motor een classic

IS je fiets nóg meer waard ook ;)
 
Laatst bewerkt:
volgens mij kan je een lege accu alleen vol krijgen door te laden met meer dan 13 volt, liefst rond de 14volt zelfs.
als de auto accu pak em beet 12.6 volt zou geven gaat dit verhaal echt niet op, starten met de autoaccu zou wel een optie zijn.
en nog wat, als de accu in een goede conditie zou zijn kan ie best 2/3 maanden stilstaan zonder dat er een druppellader aan te pas komt.
 
Fiets koud starten én niet op temperatuur laten komen geeft gewoon een onvolledige verbranding waarbij er een hoop waterdamp achterblijft in je cylinders en uitlaat bochten + demper (witte rook uit je uitlaat bij wegrijden is gewoon waterdamp).

De waterdamp in je cylinders mixed perfect met olie zodat je een mooie sludge (mayonaise) laag in je oliekanalen trekt... De waterdamp in je uitlaat zorgt voor roestvorming van binnenuit.

Al laat jij je fiets een hele dag stationair draaien dan nóg is je blok niet op temperatuur, ook al is de koelvloeistof dat wel.

[edit]Voor altijd: Pak aan -> Helm op -> Handschoenen aan -> Opstappen -> fiets starten en wegwezen..... rustig!![/edit]


ha! ik rijd een oliekoeler> geen kvs aanwezig dat warm hoeft te worden *O* O-) :9
dus ook geen sludge wat kan ontstaan,


en die witte rook? is bij een koude start bij mij maar heel even. :)



ik snap je punt hoor, maar ben daar zelf niet zo huiverig voor :)
 
Laatst bewerkt:
ha! ik rijd een oliekoeler> geen kvs aanwezig dat warm hoeft te worden *O* O-) :9
dus ook geen sludge wat kan ontstaan,


en die witte rook? is bij een koude start bij mij maar heel even. :)



ik snap je punt hoor, maar ben daar zelf niet zo huiverig voor :)

het gaat om de condensvorming in je blok bij een koude start,dit moet weer verdampen tijdens het rijden.
bij veel korte ritjes/zomaar starten zonder te rijden verdampt dit niet en krijg je op den duur die witte drap in je olie.
daar heeft de [soort] koeling niks mee te maken.
 
Accu opladen kan met een andere accu mits er genoeg spanningsverschil is. Je moet het proberen te zien als twee flessen water die met een slangetje onderaan met elkaar verbonden worden. De volle accu (fles) gaat dan leeglopen in de lege fles (accu) tot het vloeistofniveau (accuspanning) genivelleerd is. Dan loopt er geen vloeistof, stroom meer en zal de accu niet voller worden. Door twee accus aan elkaar te schakelen kun je de motoraccu dus wel een beetje opladen maar nooit meer dan de bronaccu.

Capaciteit van de accu moet je zien als de grootte van de flessen. Je zou dan meer een jerrycan zien tov een klein frisdrankflesje. Volmaken van het kleine flesje heeft dus niet zoveel invloed op de autoaccu.

Grootste probleem is je spanning, die zou je eigenlijk moeten optransformeren naar meer dan 13,8 volt om de accu echt goed te laden. daar zijn wel schakelen voor (boosters) maar die zijn niet zo heel gemakkelijk even te maken.

Je accu startklaar lukken zal je denk ik wel lukken met een tweede accu maar ik zou toch proberen een wat duurzamere oplossing te bedenken. (1 x per week de motor thuis voor de deur opladen met een goede lader bv.)

Benno
 


OMG, :W :?


Ik rijd gewoon een [1 van de eerste oliekoelers met een hele sterke machinerie :]
ik doe dit al jaren zo met ze, niets aan de hand. :] :}

starten/ lopen, en uiteraard pak ik ze ook voor de grotere ritjes, dan alleen ze soms idle laten lopen in de winter. :')
zoals gezegd vanwege dat ik geen KVS in systeem heb, ben ik voor sludge niet bang en een beetje condens in mijn cilinders/blok? mwah.. :z
ik rijd op fietsen van meer dan 20 jr oud man, dan moet je niet te krap kijken, :9 :] :}




magoe; het ging over accu's, right? O-)
 
Laatst bewerkt:
OMG, :W :?


Ik rijd gewoon een [1 van de eerste oliekoelers met een hele sterke machinerie :]
ik doe dit al jaren zo met ze, niets aan de hand. :] :}

starten/ lopen, en uiteraard pak ik ze ook voor de grotere ritjes, dan alleen ze soms idle laten lopen in de winter. :')
zoals gezegd vanwege dat ik geen KVS in systeem heb, ben ik voor sludge niet bang en een beetje condens in mijn cilinders? mwah.. :z
ik rijd op fietsen van meer dan 20 jr oud man, dan moet je niet te krap kijken, :9 :] :}




magoe; het ging over accu's, right? O-)
OMG 2, lees nou dat stukje van midlifecrisis op je gemak een keer of vijf. Maar ik denk dat je het gewoon niet WIL begrijpen.
 
sluit je dagelijks je motor accu paralel aan op de auto accu en gebruik je de auto veel blijft de motoracu in prima conditie. wacht je er mee tot je motoraccu bijna leeg is heb je hele dikke kabels nodig en loop je risico´s met beide accu´s vanwege de hoge stromen die gaan lopen.
dat beetje extra wat de motor verliest in de nacht is voor een autoaccu geen probleem dan start hij nog prima. je motor accu zal nooit helemaal vol zijn maar dat is ook niet nodig als hij een klein beetje leeg is start hij ook prima en de rest laat je wel bij tijdens je zeldzame ritjes.
er 2 omvormers tussen zetten gaat je alleen maar meer kosten plus dat je vaker met een lege auto accu zal staan want ook al stopt de druppel lader met laden hij blijft wel stroom verbruiken en ook de omvormer blijft stroom verbruiken al is er helemaal niks aangesloten.
ik zou wel in het laatsnoer die je gaat gebruiken een kleine vermogens weerstand zetten dat beperkt de hoeveelheid stroom een beetje en geeft minder grote vonken in de stekker bij het aansluiten waardoor je stekkers veel langer mee gaan. voor het bijladen kost het alleen wat extra tijd en eigenlijk geen spanningsverlies want als de accu´s bijden het zelfde niveau hebben berijkt loopt er haast geen stroom meer en staat er dus ook geen spanning meer over de weerstand.
 
OMG 2, lees nou dat stukje van midlifecrisis op je gemak een keer of vijf. Maar ik denk dat je het gewoon niet WIL begrijpen.

OMG 3, :Z

ik denk dat jij het niet begrijpt, dat stuk heb ik idd gelezen :)
zoals gezegd; voor de derde keer, ik ben daar niet zo bang voor.

wat boeit het jou wat/hoe ik met mijn motoren doe, :] :]
ik doe het op MIJN manier, wat is daar aan te begrijpen.

en ik zeg niet dat die voor iedereen geschikt is,..
 
OMG 3, :Z

ik denk dat jij het niet begrijpt, dat stuk heb ik idd gelezen :)
zoals gezegd; voor de derde keer, ik ben daar niet zo bang voor.

wat boeit het jou wat/hoe ik met mijn motoren doe, :] :]
ik doe het op MIJN manier, wat is daar aan te begrijpen.

en ik zeg niet dat die voor iedereen geschikt is,..
Het boeit mij echt niet op welke manier, die voor niemand geschikt is, jij je motor mishandeld . Zou je trouwens ooit je fiets willen verkopen zet dan je ''behandelwijze'' in je advertentie, dan beperk je je doelgroep tenminste tot de echte liefhebbers.
 
Dat is dus bs jan, hij laadt niet zo snel op als bij gewoon rijden maar hij laadt wel degelijk als je al je gebruikers gewoon uitzet, binnen de 10 min behoorlijk op.
voltage op je accu wat geleverd wordt is bij stationair vaak al meer dan 13 volt en genoeg om te laden.

acculader op een zonnecel in een donkere parkeergarage?? :/ :Nwie zegt dat dat echt schadelijk zou zijn voor je motor? ik ben daar toch wel heel benieuwd naar, een verhaal die deze stelling met bewijs kan staven...
ik doe dat al 7 jaar in de winter [of meer] en nooit wat van gemerkt of aan de hand, let wel ik heb 2 motoren waar ik dat bij doe. Niet zo bang zijn en gewoon een machine gebruiken waar ie voor is.. :]
Dat is helemaal geen BS.
Als je motor niet heel snel aanslaat gebruikje meer stroom dan dat je accu in 15 minuten kan laden bij staionair lopen.
Dat jij het op de verkeerde manier wil doen is jou keuze maar dat betekend nog niet dat de goede manier BS is.
 
Het boeit mij echt niet op welke manier, die voor niemand geschikt is, jij je motor mishandeld . Zou je trouwens ooit je fiets willen verkopen zet dan je ''behandelwijze'' in je advertentie, dan beperk je je doelgroep tenminste tot de echte liefhebbers.


toch wel, anders blijf je er niet over doorgaan, :z
liefhebbers genoeg voor deze klassieker.

ik kap met deze [zinloze] discussie.
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook zou kunnen doen is een laadkabeltje maken met aan de ene kant een stekker voor in de cigarenaansteker van de auto en aan de andere kant een stekker voor aan de motoraccu.

Als je een niet te dikke kabel neemt ( +/- 1,5 mm2) kan er geen te hoge laadstroom gaan lopen, tevens wordt die nog beveiligd door de zekering in de auto (10-15 Amp) of een zekering in de stekker die in de aansteker gaat.

Als je dit kabeltje eens in de vier weken een paar minuten aansluit en daarbij de automotor laat draaien (voor wat meer laadspanning) wordt de motoraccu steeds genoeg bijgeladen om de zelfontlading te compenseren.
 
Laatst bewerkt:
Zo heej alweer een heel topic met 2 pagina's voor iets eenvoudigs als een accu opladen. En ik doe nu ook mee :)

Waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan? Geen elektriciteit in de schuur / garage: Accu er uit halen en binnen aan een druppellader zetten. En mocht de accu echt een keer helemaal leeg zijn: Gewoon opladen via de auto, geen enkel probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan