Accu opladen

Deanevo

MF veteraan
28 jun 2009
11.560
3.183
Vraagje,
Zou ik m'n motor accu kunnen opladen als ik hem op een auto accu koppel?
Het probleem is dat ik vrij weinig met dat ding rij.
In de parkeergarage waar ie staat, is geen electriciteit beschikbaar voor parkeerplaatshuurders.
En iedere keer de accu verwijderen, opladen en inbouwen vind ik onhandig.
M'n auto die ik elke dag gebruik staat pal voor de motor.
Als ik nou de motor accu voorzie van kabeltjes met een stekkertje en deze af en toe 's een uurtje verbindt met de auto accu.
Zou zoiets werken?
 
...
De onderhoudsvrije Varta accu die ik vroeger had, was wat beter.
Ik reed toen ook wat meer, maar toch, langer dan 3 weken moest je hem ook niet laten staan.
...
Tegenwoordig rij ik misschien 6 ritten per jaar, alleen prachtige dagen.
...
Ik denk dat je dan een lekstroom of sluipverbruik oid hebt, want 3 weken is wel erg kort. Ik heb zelf ook 1 of andere goedkope merkloze accu (de goedkoopste die ik kon vinden), en die houdt het ook makkelijk een aantal maanden (winter) uit.

Je zou een soort mainswitch tussen de massa of plus kabel die van je accu komt kunnen plaatsen (of simpelweg 1 van de klemmen los halen als dat makkelijk gaat), dan weet je zeker dat er geen klein stroompje blijft lopen en dan moet 'ie het echt wel redden tussen de 6 ritten p/j door.

En koud laten lopen om de accu op te laden... :N
 
sluit je dagelijks je motor accu paralel aan op de auto accu en gebruik je de auto veel blijft de motoracu in prima conditie. wacht je er mee tot je motoraccu bijna leeg is heb je hele dikke kabels nodig en loop je risico´s met beide accu´s vanwege de hoge stromen die gaan lopen.
dat beetje extra wat de motor verliest in de nacht is voor een autoaccu geen probleem dan start hij nog prima. je motor accu zal nooit helemaal vol zijn maar dat is ook niet nodig als hij een klein beetje leeg is start hij ook prima en de rest laat je wel bij tijdens je zeldzame ritjes.
er 2 omvormers tussen zetten gaat je alleen maar meer kosten plus dat je vaker met een lege auto accu zal staan want ook al stopt de druppel lader met laden hij blijft wel stroom verbruiken en ook de omvormer blijft stroom verbruiken al is er helemaal niks aangesloten.
ik zou wel in het laatsnoer die je gaat gebruiken een kleine vermogens weerstand zetten dat beperkt de hoeveelheid stroom een beetje en geeft minder grote vonken in de stekker bij het aansluiten waardoor je stekkers veel langer mee gaan. voor het bijladen kost het alleen wat extra tijd en eigenlijk geen spanningsverlies want als de accu´s bijden het zelfde niveau hebben berijkt loopt er haast geen stroom meer en staat er dus ook geen spanning meer over de weerstand.
buiten het feit dat het niet te lezen is begrijp ik eigenlijk ook niet wat je bedoelt.
 
Blij dat ik ff dit topic heb gestart, goede tips! Bedankt.
Er zijn meer reacties gekomen dan ik op hoopte.
Als ik de reacties lees, heb ik ook vast ergens sluipverbruik, dat zou goed kunnen.
 
Laatst bewerkt:
zoals gezegd vanwege dat ik geen KVS in systeem heb, ben ik voor sludge niet bang en een beetje condens in mijn cilinders/blok? mwah.. :z


Hiermee geef je eigenlijk aan dat je het nog niet echt begrepen hebt :X


Tik eens als zoekopdracht 'Mayonaise' in bij 'Techniek, vragen etc.' dan heb je wat te lezen, wellicht valt het kwartje dan wel :)
 
Oplossing:

Nog een motoraccu er bij. Die koppel je aan de accu in de motor. Eens in de zo veel tijd neem je de losse accu mee en hang je thuis aan de druppellader.

Voorbeeld:
De accu van de motor loopt uit zich zelf langzaam "leeg" de spanning zal dan zakken. Bijvoorbeeld tot 11V. De losse en volledig opgeladen accu is 12,8V. Je hebt dan een spanningsverschil van 1,8V. Er zal dan een klein stroompje gaan lopen totdat beide accu's het zelfde spanningsniveau hebben. Dat zal in dit voorbeeld rond de 11,9V zijn. Genoeg om te kunnen starten en om je accu in leven te kunnen houden. Met een auto accu zal het ook werken.

Precies wel aan de auto accu koppelen maar dan wat langer dan een uur. Bij gebruik eventueel starten met starthulp van de auto.
 
Je moet het proberen te zien als twee flessen water die met een slangetje onderaan met elkaar verbonden worden.

had ongeveer hetzelfde geschreven maar niet helemaal bovenaan mn bericht. grappig dat iemand anders op het idee komt om nog een keer op dezelfde manier uit te leggen.
Hopelijk heeft de topicstarter er nog iets van kunnen opsteken, maar eigenlijk zouden we gewoon in stijl van het topic alleen maar heel hard moeten roepen dat wij het tenminste snappen en de rest niet! :P

de tip van "too" is trouwens nog beter dan mijn idee om een zekering in de 'overlaadkabel' te zetten. Dus geen zekering, maar een vermogensweerstand erin zetten!
10Ohm, 5 Watt?

misschien is 10 Ohm hoger dan persé nodig, maar als je het spul een werkdag lang aangesloten laat zitten maakt het niet veel uit. Ik heb nog wel een geschikte powerweerstand liggen hier trouwens, pb maar bij interesse, gefrankeerde retourenvelop opsturen en je hebt m.
 
Laatst bewerkt:
tuuuurlijk, laten we het daarop houden, ik snap er niets van.... :P _O-


[wel 2 motoren die ik zelf al jaren onderhoud/ storingen van oplos en daarna nooit problemen hebben, maja das vast toeval toch???]
misschien ben ik degene die telkens om deze reacties vraagt, ik bedoel het echt niet op een verkeerde manier en mensen die mij kennen zullen dat be-amen? :)
die forumtaal is mij niet zo gelegen merk ik, ik zal het voortaan anders proberen te formuleren. :/


dus aan iedereen, :)
 
en daarnaast; mijn motoren moeten wel buitenstaan dus ik heb voor nu geen andere keus.
er is ook geen electra aanwezig op de plek waar ze staan.


niet iedereen heeft de beschikking over een garage oid. :)



[ff geheel offtopic] :)
 
tuuuurlijk, laten we het daarop houden, ik snap er niets van.... :P _O-


[wel 2 motoren die ik zelf al jaren onderhoud/ storingen van oplos en daarna nooit problemen hebben, maja das vast toeval toch???]
misschien ben ik degene die telkens om deze reacties vraagt, ik bedoel het echt niet op een verkeerde manier en mensen die mij kennen zullen dat be-amen? :)
die forumtaal is mij niet zo gelegen merk ik, ik zal het voortaan anders proberen te formuleren. :/


dus aan iedereen, :)
Dat is een van de weinige dingen die ik van je lees waar iets van klopt.
Het heeft niks met formulieren te maken maar met kennis en technisch inzicht.
 
bij deze;


VDV jij hebt jouw opvattingen en ik de mijne, laten we het daar vooral op houden. :W
Als mijn opvattingen niet kloppen hoor ik dat graag en als het onderbouwt kan worden heb ik daar iets van geleerd.
Als iemand zegt dat jou opvattingen niet kloppen zeg je dat jij het beter weet terwijl ieder ander weet dat dat niet zo is.
Maar dat heeft meer met wetenschap te maken dan met opvattingen.
 
Ben ik de enige die allemaal prive berichten krijgt van suzukudude91 waarin hij wil laten blijken hoe intelligent hij wel niet is en dat we daarom niet aan zijn uitspraken moeten twijfelen ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben ik de enige die allemaal prive berichten krijgt van suzukudude91 waarin hij wil laten blijken hoe intelligent hij wel niet is en dat we daarom niet aan zijn uitspraken moeten twijfelen ?
Hm, blijkbaar wel. Heb nog niets vernomen, logisch ook wel eigenlijk want met mij wil hij toch geen ''zinloze discussies'' voeren...
 
Ben ik de enige die allemaal prive berichten krijgt van suzukudude91 waarin hij wil laten blijken hoe intelligent hij wel niet is en dat we daarom niet aan zijn uitspraken moeten twijfelen ?


je bent nog triester als ik al dacht, of nee
eigenlijk lachwekkend. :z :')




maar dit gaat helemaal nergens meer over, dus bij deze zou ik zeggen heel veel plezier.
hier is het MF niet voor bedoeld, dus laat ik idd de wijstte in deze maar zijn.
sorry iedereen voor de topicvervuiling.
 
je bent nog triester als ik al dacht, of nee
eigenlijk lachwekkend. :z :')




maar dit gaat helemaal nergens meer over, dus bij deze zou ik zeggen heel veel plezier.
hier is het MF niet voor bedoeld, dus laat ik idd de wijstte in deze maar zijn.
sorry iedereen voor de topicvervuiling.
Waar is MF niet voor bedoeld :?
 
OMG 2, lees nou dat stukje van midlifecrisis op je gemak een keer of vijf. Maar ik denk dat je het gewoon niet WIL begrijpen.


Hij WIL het wel begrijpen, maar nog erger hij KAN het niet begrijpen, en daar is geen kruid tegen gewassen :?

Je hebt een zeg maar nogal eenvoudige denkwijze, omdat je altijd iets doet en het gaat toevallig goed ga je ervan uit dat het geen wat je altijd doet meteen dan maar goed is zonder enig technisch inzicht. :W
 
Laatst bewerkt:
Hoi Oma :W

Ik heb zo'n zelfde probleem met mijn Fazer (parkeergarage, accu net te leeg om te starten, geen stroom die ik legaal mag gebruiken B| en ik te lam om de motor aan te duwen )

Zou zo'n accu booster van bijvoorbeeld B&D werken??
http://www.blackanddecker.nl/automotive/productdetails/catno/BDV040/
Die kan ik wel mee naar binnen nemen om op te laden

De sigaretten stekker vervang ik dan door een stekker van de optimate (in de winterstalling is wel een lader)
 
Hoi Oma :W

Ik heb zo'n zelfde probleem met mijn Fazer (parkeergarage, accu net te leeg om te starten, geen stroom die ik legaal mag gebruiken B| en ik te lam om de motor aan te duwen )

Zou zo'n accu booster van bijvoorbeeld B&D werken??
http://www.blackanddecker.nl/automotive/productdetails/catno/BDV040/
Die kan ik wel mee naar binnen nemen om op te laden

De sigaretten stekker vervang ik dan door een stekker van de optimate (in de winterstalling is wel een lader)

Om te laden niet laad stroom is m.i. te hoog. Maar er mee starten mag wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan