Accu + optimate 2

tahPhallus

Rookie
2 jun 2012
13
0
Nijmegen
Hoi

geen idee of dit de juiste plek ervoor is... Maar ik heb dus gisteren een nieuwe accu gehaald (werkt prima overigens.)
Alleen nu sloot ik deze zojuist aan op mijn optimate 2 druppellader, en toen ging het oranje lampje aan en ging hij laden.
Ik had eigenlijk verwacht dat het lampje groen zou zijn, omdat deze dus net nieuw is..

Of is dit nu een hele rare vraag? :?
 
Hoi

geen idee of dit de juiste plek ervoor is... Maar ik heb dus gisteren een nieuwe accu gehaald (werkt prima overigens.)
Alleen nu sloot ik deze zojuist aan op mijn optimate 2 druppellader, en toen ging het oranje lampje aan en ging hij laden.
Ik had eigenlijk verwacht dat het lampje groen zou zijn, omdat deze dus net nieuw is..

Of is dit nu een hele rare vraag? :?
Nieuwe accu.

Ook net voorgeladen door motorzaak, of zo uit het rek?

Je zegt dattie goed werkt. Je hebt het dus al gebruikt. Zou dat kunnen verklaren dat er een beetje bij kan?

Hoe lang duurde het bijladen uiteindelijk?
 
Na een nachtje aan de lader was het lampje inderdaad groen.
Ik heb even geen multimeter bij de hand (moet ik zoeken.. ligt ergens...), maar een groen lampje lijkt me oke ;)

Maakt het heel veel uit of vol 12,6 of 12,8 is...?
 
Na een nachtje aan de lader was het lampje inderdaad groen.
Ik heb even geen multimeter bij de hand (moet ik zoeken.. ligt ergens...), maar een groen lampje lijkt me oke ;)

Maakt het heel veel uit of vol 12,6 of 12,8 is...?

Accuspanning (Volt) Ladingstoestand in procenten:

12,7 (6,35) 100
12,6 (6,30) 87
12,5 (6,25) 75
12,4 (6,20) 63
12,3 (6,15) 50
12,2 (6,10) 25
12,0 (6,00) 19
11,9 (5,95) 6
10,7 (5,35) Bij deze spanning is de accu leeg!!
De tussen haakjes vermelde spanningswaarden gelden voor een 6 Volt accu.


bron: Accu onderhoud
 
Ik heb vVandaag mijn nieuwe accu ontvangen (Yuasa YTZ 10 S).

Op de accu zit een sticker waarop staat dat de accu geladen moet worden als de spanning lager is dan 12.4 volt.

Vers uit de doos gemeten klemspanning is 12.9 volt...
Toch is het belangrijk voor de levensduur en de te halen maximum capaciteit om ook deze accu een paar uur aan een acculader te hangen, bijv. een druppellader.
 
Toch is het belangrijk voor de levensduur en de te halen maximum capaciteit om ook deze accu een paar uur aan een acculader te hangen, bijv. een druppellader.

Ik vraag het me af.

In de handleiding stond niks over bijladen enz, maar gewoon starten en gaan :]

Het lijkt me dat een accu die vol is, niet voller kan door deze aan een druppellader te hangen ?
Een emmer die tot de rand vol zit met water kan immers ook niet voller ookal zet je deze onder een druppelende kraan :P
 
Ik vraag het me af.

In de handleiding stond niks over bijladen enz, maar gewoon starten en gaan :]

Het lijkt me dat een accu die vol is, niet voller kan door deze aan een druppellader te hangen ?
Een emmer die tot de rand vol zit met water kan immers ook niet voller ookal zet je deze onder een druppelende kraan :P
Doorgaans is die accu nog niet 100% vol, maar wel vol genoeg om direct te kunnen starten.
 
Ik vraag het me af.

In de handleiding stond niks over bijladen enz, maar gewoon starten en gaan :]

Het lijkt me dat een accu die vol is, niet voller kan door deze aan een druppellader te hangen ?
Een emmer die tot de rand vol zit met water kan immers ook niet voller ookal zet je deze onder een druppelende kraan :P
En toch werkt het bij een accu anders,aan het voltage hangt ook een koudstart waarde(stroomsterkte ampere hr) en deze kan door drupellading aanzienlijk verbeteren! *D
 
Het lijkt me dat een accu die vol is, niet voller kan door deze aan een druppellader te hangen ?
Bij bijna elk type lood-zwavel-accu worden de platen op een chemische manier droog geformatteerd, dat wil zeggen dat de loodmassa al chemisch de behandeling heeft gehad die anders door opladen ontstaat. Bij de "ouderwetse" accu moest je zelf het accuzuur toevoegen, een half uur wachten totdat de platen volkomen verzadigd met zuur waren en dan een paar uur doorladen. Door de voorbehandeling is de accu-capaciteit ongeveer 80% van de maximale waarde. Bij onderhoudsvrije accu's en AGM-accu's is het zuur in de fabriek toegevoegd, maar de laatste lading is en blijft belangrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan