Accu overhit?

Robinvfr

Rookie
16 mei 2010
24
0
Flevoland
Hallo,

Ik ben net nieuw hier en heb gelijk al een vraag.
Gisteren lekker aan het toeren geweest en ik kom thuis na 3uur rijden, en ik zet de motor uit en op de standaard.
Hoor ik een hele hoge fluittoon en hoe dichter ik bij de motor kwam hoe erger het stonk.
Dus snel motor binnen gezet buddy eraf.
Kwam er wat rook en stank van de accu, snel losgekoppeld en met een doek eruit gevist en de gloeiend hete fluitende accu maar even buiten gezet.
Het gefluit kwam volgens mij bij het overdruk ventiel van de accu vandaan.

Later toen de accu afgekoeld was spanning gemeten en de accu weer ingebouwd, motor gestart en verder niks aan de hand accu werd ook bijgeladen.

Ik dacht nog dat het kwam omdat het rubberen bandje wat de accu op zijn plek houd strak over het kapje loopt waar het overdruk ventiel onder zit, dus misschien kon hij z'n druk door de warmte niet kwijt.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag aangezien ik ook veel over de spanningsregelaar hoor.

Groeten
 
Nou is het eerste gegeven natuurlijk dat de SR kapot is(aan het gaan).
Bij mij was het het geval dat ik geen goede massa had icm een draadbreukje waardoor bijna het gehele electrieke systeem uitviel(ik kon wel gewoon doorrijden of starten via startrelais<->schroevendraaier methode ;) )
Spanning nagemeten en die kwam dus ook al snel richting de 17V. Na 2 spanningsregelaars te hebben geprobeerd, ben ik dus verder gaan zoeken.
Nu dus opgelost...hopelijk :Y
 
Begin bij het begin en meet de dynamo na op de juiste wisselspanningsafgiften en ohmse waarde van de spoelen en of er sluiting is naar massa. Eeen defekte dynamo zou je nieuwe SR weer kunnen slopen. Daarna de SR ohmse waarden doormeten via je WPH (boek) dan de SR er weer tussen hangen en gelijk spanning meten over je accu polen met motor af/motor stationair en motor op toeren.
Mocht de SR kapot wezen zeker eentje met koelribben kopen . bronnen marktplaats/carmo etc)
 
Laatst bewerkt:
Nou waardes wat betreft het laadsysteem doorgemeten aan de hand van de how to
en ik kwam op de volgende waarden

Accu spanning 13,2 V
Spanning starten 10,9 V
Spanning stationair licht uit 17,9 V-18,3 V
Spanning stationair licht aan 15,1 V-15,5 V
Spanning 3000 tpm licht uit 19,7 V
Spanning 3000 tpm licht aan 19,2 V

Dus als ik het goed begrijp uit de how to:

Is m'n regelaar dood want hij laad teveel bij
M'n accu oke want de spanning zakt niet onder de 9 V bij starten
En de dynamo ook oke want hij komt niet lager dan 14 V bij 3000 tpm

Of zie ik dit verkeerd?
 
Nou waardes wat betreft het laadsysteem doorgemeten aan de hand van de how to
en ik kwam op de volgende waarden

Accu spanning 13,2 V
Spanning starten 10,9 V
Spanning stationair licht uit 17,9 V-18,3 V
Spanning stationair licht aan 15,1 V-15,5 V
Spanning 3000 tpm licht uit 19,7 V
Spanning 3000 tpm licht aan 19,2 V

Dus als ik het goed begrijp uit de how to:

Is m'n regelaar dood want hij laad teveel bij
M'n accu oke want de spanning zakt niet onder de 9 V bij starten
En de dynamo ook oke want hij komt niet lager dan 14 V bij 3000 tpm

Of zie ik dit verkeerd?

De laadspanning is idd veel te hoog! Bestel maar een nieuwe SR idd.
 
dag Robin,

Ik zou eens kijken op www.vfroc.nl/forum. Een levendig forum waar zelfs een heel deel over de spanningsregelaar gaat. Incl tips over welke aan te schaffen en hoe je zelf de koelcapaciteit kunt vergroten. Gelukkig is het mij nog bespaard gebleven, maar ik rijd al 2 jaar met een reserve exemplaar onder de buddy geplakt :)
 
Laatst bewerkt:
Heb ik gekeken ja kon niet echt wijs worden over wat nou de beste is,
Heb SR bij mvwmotoren besteld.
bij vfroc was ook iemand die al een aardige poos met een SR hiervan rondreed.

Ik houdt jullie op de hoogt van de SR perikelen

Groeten.
 
Houd er rekening mee, dat je accu al een aardige tik heeft gehad. De fluittoon kwam van het overkoken van de accu, door oververhitting en dat is niet best voor een onderhoudsvrije accu, omdat deze in principe gesloten is. Een slechte accu kan je volgende sr ook weer om zeep helpen.
Haal ook de stekkerverbinding naar het startrelais eens los, deze wil ook corroderen en voor rare effecten zorgen. Kontroleer ook of de stekkers van de connector die op de sr gaat nog wel goed zijn. (corrosie en goed vastklemmen)
 
Connector naar de SR is goed en de stekker naar het startrelais vertoont ook geen rare verschijnselen.
Ja de accu was inderdaad aan het fluiten maar hij levert nog wel de goede waardes desondanks toch maar preventief vervangen?

Groeten.
 
En was de omgeving van de accu met sodawater, om zuur wat uit de accu is gekomen, te neutraliseren. M'n broer had met een rc 36 precies hetzelfde en de hele boel zat dat onder het vrijgekomen zuur
 
Er is weinig tot geen zuur vrijgekomen heb de boel al wel bekeken op resten maar niets kunnen vinden.
Nou accu en SR zijn in de bestelling nu maar weer wachten en kijken naar het mooie weer buiten.
 
Kijk maar uit,er komt dan watersofgas vrij(zeer brandbaar).
Ik vermoed ook defecte spannings regelaar,mijn fiets is enige tijd geleden in de fik gevlogen,bij de accu waren alle vuldoppen eruit gedrukt en accuzuur over het frame gelopen, wss is er ook waterstofgas in het luchtfilter getrokken en in de fik gevlogen.
 
Eigenlijk best wel gevaarlijk dat er niet nog een extra beveiliging oid op/aan/voor de accu zit om dit te voorkomen....
Iets wat weer tussen de spanningsregelaar en de accu zit, een soort van extra spannings/overbelastings-sensor...of is dat niet mogelijk oid?
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt of iets in de vorm van een zekering tussen de accu en SR als de boel dan aan de kook gaat kapt ie er wel mee maar blijft de accu gespaard.

En de accu bak is op geen enkele manier dicht om eventueel vrij gekomen accuzuur op te vangen
 
Terug
Bovenaan Onderaan