Accu overhit?

Robinvfr

Rookie
16 mei 2010
24
0
Flevoland
Hallo,

Ik ben net nieuw hier en heb gelijk al een vraag.
Gisteren lekker aan het toeren geweest en ik kom thuis na 3uur rijden, en ik zet de motor uit en op de standaard.
Hoor ik een hele hoge fluittoon en hoe dichter ik bij de motor kwam hoe erger het stonk.
Dus snel motor binnen gezet buddy eraf.
Kwam er wat rook en stank van de accu, snel losgekoppeld en met een doek eruit gevist en de gloeiend hete fluitende accu maar even buiten gezet.
Het gefluit kwam volgens mij bij het overdruk ventiel van de accu vandaan.

Later toen de accu afgekoeld was spanning gemeten en de accu weer ingebouwd, motor gestart en verder niks aan de hand accu werd ook bijgeladen.

Ik dacht nog dat het kwam omdat het rubberen bandje wat de accu op zijn plek houd strak over het kapje loopt waar het overdruk ventiel onder zit, dus misschien kon hij z'n druk door de warmte niet kwijt.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag aangezien ik ook veel over de spanningsregelaar hoor.

Groeten
 
Nou eindelijk had gisteren de nieuwe accu en SR binnen, gelijk ingebouwd met warmtegeleidingspasta tussen de SR en het frame. Multimeter eraan en het meetlijstje erbij, en starten maar. Alle waardes keurig zoals het hoort.
Na ongeveer 5min draaien en meten stationair en 3000tpm even gevoeld bij de SR maar die begon alweer lekker warm te worden. Heeft iemand een idee hoe ik dit een beetje kan helpen?
Ik heb al een vfr met een koel fan van een pc gezien, en ik heb wat gehoord over een stofzuigerslang. Want ik heb het idee dat de SR met deze heerlijke buitentemperaturen het binnenkort weer laat afweten.
 
Ze horen warm te worden hoor, kan niet anders..!

Wat je eventueel nog kan doen is een aluminium plaat vastschroeven waar je SR normaal op vastzit en dan de SR weer op de plaat schroeven, beetje warmtegeleidendepasta (te verkrijgen bij de computerzaak) ertussen en klaar is kees.. Op deze manier heb je een groter koeloppervlak, als je nou geen luchtstroom hebt daarachter (wat ik had bij m'n FZR) heeft 't allemaal niet zoveel zin, dan kan je het beste een ventilator van 12V pakken (van je ouwe PC bijv.) en die aan de binnenkant van kontkap lijmen of op je SR. Zorg wel dat deze tegen de SR aanblaast. M'n motor staat nu total loss te zijn bij de garage, anders had ik ff een fototje genomen voor je..

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Grootste probleem bij de VFR tot het V-tec model is de plaatsing van de SR.
Een SR mag maximaal 70gr. worden maar vanwege de locatie heeft ie te weinig koeling dus elke vorm van extra koeling is winst.
Alles heeft voor en nadelen, een stofzuigerslang werkt alleen tijdens het rijden maar je hoeft nergens stroom af te tappen en een PC koeling kan het begeven zonder dat je het merkt.
Als je een PC fan monteert neem dan wel een duurdere van goeie kwaliteit want de goedkope versies zijn slecht gelagerd en kunnen meestal de trillingen op een motor niet aan.
Ik heb gelukkig een V-tec en daar zit de SR op het frame bij het balhoofd dus in de rijwind en gaan zelden stuk maar het komt nog steeds voor helaas.
Op het VFR forum staan vele oplossingen en ik kan me voorstellen dat je daar het overzicht een beetje kwijt raakt maar de meeste zullen effect hebben omdat alle oplossingen in meer of mindere mate voor extra koeling zorgen.
De een door extra luchtstroom en een ander door een hogere mate van warmteafvoer en misschien dat een combinatie nog wel het beste is.
De extra luchtstroom wordt gegenereerd door een fan of een slang, de fan kan stuk gaan en bij de slang stopt de luchtstroom als jij ook stopt en in dat geval is warmteafvoer zoals koelribben een back-up die tijdens de werking van de ander als extra telt.
 
Oke dan! dan weet ik wat me te doen staat even een nieuwe bestellen ergens.

Ik had op internet deze advertentie gezien iemand ervaringen mee?

http://www.tweedehands.nl/motoren/a...spanningsregelaar-div-honda-cbr-67199133.html

Groeten.

Zoals ik al zei, www.carmo.nl vorige maand zelf lopen zoeken, werden zij mij door diverse mensen aangeraden. Nieuwe van hun was even duur als een 2e handse (uit het jaar kruik) en had ook een vergroot koeloppervlak ten opzichte van de orignele.
 
De SR die ik er nu aan heb hangen is een originele honda met koelribben besteld bij motorcorner Venlo. Omdat die andere via tweedehands.nl nog niet binnen was.
Ik ga wel eens kijken wat ik vandaag kan doen wil morgen de hele dag de weg op dus dan moet ie t wel uithouden bij deze mooie temperaturen buiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan