fcapri
Rookie
hey mensen,
ik heb al wat op het forum gelezen over accus en zie de ene keer dat de spanning niet hoger dan 14.5V mag komen, en andere keren dat het mag oplopen tot 15V.
ik zal bij het begin beginnen, een jaar of 6 geleden viel men motor al rijdend uit, een fireblade uit 1993. na lang sukkelen op de baan gemerkt dat ik wel kan rijden met de lichten uit, eens de lichten aan, prut prut prut en van de baan.
zonder licht naar huis en daar eens gezocht, bleek de spanningsregelaar half opgestookt te zijn (contacten weggebrand, stekker gesmolten,...).
heb die kabelboom gestript, verse sterkere stekker op, de contacten van de regelaar goed afgevijld en alles werkte weer naar behoren.
ik rij niet al te veel en elke 6maand is men accu morsdood, paar dagen aan de accu lader en die leeft weer.
dit ging goed voor een jaar of 5, daarna accu dood en echt dood. 2dagen aan de lader, kan ff starten, 5min later KLIK KLIK gedaan ermee.
dus nieuwe accu gekocht vorig jaar, 2maand later, accu dood. aan de lader, ff gereden. kan starten, week later accu dood. nouja, niet veel tijd meer en niemeer mee gereden.
nu gisteren motor buitengehaald, startkabels erop, en gaan rijden. na 60km ff aan kant, contact af, ik wil proberen starten en KLIK KLIK, accu DOOD, morsdood.
dan maar ingang gelopen en naar huis. 70km gereden op autosnelweg, thuis gekomen, proberen starten, nog altijd dood. hang accu aan de lader, die is ineens vol 14.5V
accu open geprutst (onderhoudsvrij) en die is volledig leeg, geen zuur erin. gedestileerd water bijvullen helpt niet meer.
nieuwe accu gaan halen yuasa of zoiets (duur ding van 80€, men vorige was 43€ bij honda dealer).
zuur erin gedaan, aan de druppellader en laten laden. daarnet in de motor gelegd, schoon 12.8V geladen.
start de motor en hoor onmiddelijk de accu borrelen. voltmeter erop en:
-motor op toeren: 14.7V (en de accu borrelt er op los)
-motor stationair: 14.9V (en blijft maar borrelen)
-koplampen aan: 14.8V.
nu vrees is dat dit veel teveel is en men vorige accu (6maand oud) gewoon droog gekookt is. om dit te voorkomen, zijn de spanningen nu te hoog en waar zou het in mijn type motor aan liggen?
ik heb geen idee waar de dynamo zit, de regelaar weet ik wel nog zitten, maar daar zie ik niet direct gesmolten bekabeling
betreft een 93'er honda CBR900RR fireblade
ik heb al wat op het forum gelezen over accus en zie de ene keer dat de spanning niet hoger dan 14.5V mag komen, en andere keren dat het mag oplopen tot 15V.
ik zal bij het begin beginnen, een jaar of 6 geleden viel men motor al rijdend uit, een fireblade uit 1993. na lang sukkelen op de baan gemerkt dat ik wel kan rijden met de lichten uit, eens de lichten aan, prut prut prut en van de baan.
zonder licht naar huis en daar eens gezocht, bleek de spanningsregelaar half opgestookt te zijn (contacten weggebrand, stekker gesmolten,...).
heb die kabelboom gestript, verse sterkere stekker op, de contacten van de regelaar goed afgevijld en alles werkte weer naar behoren.
ik rij niet al te veel en elke 6maand is men accu morsdood, paar dagen aan de accu lader en die leeft weer.
dit ging goed voor een jaar of 5, daarna accu dood en echt dood. 2dagen aan de lader, kan ff starten, 5min later KLIK KLIK gedaan ermee.
dus nieuwe accu gekocht vorig jaar, 2maand later, accu dood. aan de lader, ff gereden. kan starten, week later accu dood. nouja, niet veel tijd meer en niemeer mee gereden.
nu gisteren motor buitengehaald, startkabels erop, en gaan rijden. na 60km ff aan kant, contact af, ik wil proberen starten en KLIK KLIK, accu DOOD, morsdood.
dan maar ingang gelopen en naar huis. 70km gereden op autosnelweg, thuis gekomen, proberen starten, nog altijd dood. hang accu aan de lader, die is ineens vol 14.5V
accu open geprutst (onderhoudsvrij) en die is volledig leeg, geen zuur erin. gedestileerd water bijvullen helpt niet meer.
nieuwe accu gaan halen yuasa of zoiets (duur ding van 80€, men vorige was 43€ bij honda dealer).
zuur erin gedaan, aan de druppellader en laten laden. daarnet in de motor gelegd, schoon 12.8V geladen.
start de motor en hoor onmiddelijk de accu borrelen. voltmeter erop en:
-motor op toeren: 14.7V (en de accu borrelt er op los)
-motor stationair: 14.9V (en blijft maar borrelen)
-koplampen aan: 14.8V.
nu vrees is dat dit veel teveel is en men vorige accu (6maand oud) gewoon droog gekookt is. om dit te voorkomen, zijn de spanningen nu te hoog en waar zou het in mijn type motor aan liggen?
ik heb geen idee waar de dynamo zit, de regelaar weet ik wel nog zitten, maar daar zie ik niet direct gesmolten bekabeling
betreft een 93'er honda CBR900RR fireblade
Laatst bewerkt: