Accu overleden?

foresight

MF'er
8 sep 2003
55
0
oss
Vandaag reed ik met mijn motorscooter teug van mijn werk naar huis (18 km).
Het viel mij op de snelweg al op dat de richtingaanwijzerlampjes vrij zwak waren.
Op 300 meter van mijn huis hield hij er opeens mee op,ik kreeg 'm niet meer gestart.
Nu heb ik deze scooter al 7 jaar en de accu is nog origineel, maar ook in de winter heeft ie mij nooit laten staan.
Ben ik toe aan een nieuwe accu of kan het ook iets anders zijn.
 
De auto accu heeft veel meer pit.
Met een motoraccu doorstarten is al funest, maar met een auto accu blaas je hem gewoon op.
Wordt veels te warm.

Wat bedoel je met veel meer pit? Zolang je je motor niet op een vrachtwagenaccu (24V) aansluit is er niks aan de hand hoor. De spanning van een motor- en autoaccu is in beide gevallen 12V, het enige verschil is dat de capaciteit van een autoaccu wat grote is. Met andere woorden: Een autoaccu zal bij een gelijk stroomverbruik veel langer meegaan totdat deze leeg is.

@Foresight: Heb je al een nieuwe accu er in zitten?
 
Laatst bewerkt:
aanvulling:
"moderne" dynamo's werken met zowel een electromagnetische stator als rotor, als de dynamo dus niet snel genoeg draait en de accu echt leeg is is er simpelweg niet voldoende reserve om beide spoelen te bekrachtigen en levert de dynamo helemaal geen stroom meer en valt de motor weer uit.

alleen een zeer oude dynamo waar de rotor is uitgevoerd met permanente magneten is hier niet gevoelig voor
Dat is bij een auto het geval maar de meeste motoren hebben een permanent magneet dynamo.
 
Dat is bij een auto het geval maar de meeste motoren hebben een permanent magneet dynamo.

oh, sorry..... was ik mij niet bewust; ken het systeem niet uit auto's maar van mijn eigen motoren; al mijn guzzi's hebben dynamo's zonder permanente magneten (en laden ******** bij onder de 3000 toeren)
omdat mijn fietsjes oud zijn (jongste van 1985) heb ik aangenomen dat de moderne japanners ook wel dergelijke dynamo's zouden hebben; volgens mijn technische informatie zijn ze namelijk wel een stuk efficienter...........

my bad O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan