Accu overleden?

Wirth

Rookie
10 sep 2020
8
3
Goedenavond allen,
Ik vermoed dat mijn accu is overleden maar dacht, laat ik toch even wat advies vragen voor het geval ik iets over het hoofd heb gezien.

Begin februari was het mooi weer en dacht ik met de motor (MT09 uit 2017 vorig jaar zomer gekocht) naar het werk te gaan, helaas accu leeg, dash ging niet aan en er zat 0 leven in. Dus maar met de auto naar het werk, en op het werk direct een accu lader besteld (Tecmate Optimate Lithium 12.8V - 0.8A) de accu is een Skyrich Lthium-ion accu.

Accu opgeladen, en volgens de lader was alles weer in orde, volgende dag met de motor kunnen rijden. Verschillende keren mee naar het werk geweest (15min heen en 15min terug). Nou heeft de motor 2 en halve week stil gestaan, en vannochtend was de accu weer helemaal leeg '(. Weer de lader erop, en deze avond was de accu weer vol (volgens de lader en de tester op de accu)

Nou heb ik het 1 en ander doorgemeten (gelijkspanning gemeten);
-Om te testen of er lekstroom was, gemeten tussen de + en het frame, daar kreeg ik 13,28V. Probleem gevonden dacht ik, maar na wat zoeken op het forum moet blijkbaar de minpool losgekoppeld worden om lekstroom te meten, of heb ik dit verkeerd gelezen? Minpool los gehaald en dan meet ik tussen de + en het frame 0.00.
- Accu zelf gemeten, + en - pool, 13,28v
- met de motor aan stationair meet ik 14,29v
- met de motor rond 5000 toeren meet ik ook 14,29 v
Is er nog iets anders wat ik kan doormeten, of is de accu gewoon te diep ontladen en defect?

Ik kwam er achter dat er een GPs tracker aan de accu was aangesloten, deze heb ik verwijderd. Binnenkort een testen of deze nog werkt en of ik deze zelf in gebruik kan gaan nemen. Maar lijkt me niet dat een tracker de accu zo snel leeg kan trekken?

Mocht ik nou de accu moeten vervangen, neem ik dan weer een Lthium-ion accu? Ik lees dat deze slecht tegen de kou kunnen, maar heb wel al een lader hiervoor... wat is wijsheid.

Mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag :) Thanks!
 
Is het dan niet alsnog een voorwaarde dat hij niet in de vrieskou mag staan (zelfs met accu polen los?) Anders gaat hij er volgens mij sowieso aan......
Tenminste dat is mijn ervaring (of de accu moest dan toevallig al op zijn 'eind' zijn.......
Nee, een goede accu kan niet bevriezen in Nederland. Sterker nog: bij lage temperatuur is de zelfontlading minder. Als je de accu in de diepvries bewaart gaat hij zelfs langer mee.
Wat veel mensen merken met een slechte accu is dat de auto niet meer start als het vriest. Dat komt doordat de chemische activiteit temperatuursafhankelijk is. De accu wordt er echter niet slechter van, en na opwarmen neemt de chemische activiteit weer toe.
 
Je hebt helemaal geen accutester nodig. Als de accu zijn lading niet vasthoudt is hij kapot of versleten. Dan moet je een nieuwe kopen. Als de accu normaal functioneert hoef je geen nieuwe te kopen. Een druppellader is ook niet nodig. Als je de motor in de winter een paar maanden niet gebruikt wordt, maak dan de accupolen even los. Als de accu met losgemaakte polen toch te veel ontlaadt, was hij al dood maar dan wist je het nog niet. Dan koop je een nieuwe (zie boven).
begrijpelijk, alleen tegenwoordig kan je een accu niet als voorraad houden. Alle accu zin van te voren door de verkoper gevuld. Het mag niet meer gescheiden zijn: accu zuur en accu. Voor wat voor reden dan ook. Dus , om te voorkomen dat je een keer niet kan starten, is een tester handig omdat je dan ziet hoever de aantal CCA , voor een gegeven temperatuur, in elkaar zakt of niet. Dat geeft dan een idee of je even snel een nieuw moet gaan halen. I.P.V. last minute ANWB bellen of alternatief vervoer regelen..... even een check met accu tester is 1 minuut werk.

Beter voorkomen dan genezen... "Dr." Lion. :+

Edit: CCA zakt wel in met kouder weer. Hoeveel?
Bron: Temperature effects on batteries - Intercel Services B.V.

Dus: met mooi weer kan iets goed werken, maar wordt het kouder, dan start ie opeens niet meer --> CCA verlies door koud weer.

En voor de mooi weer rijders, doe je geen check, dan kan je ooit ergens stranden en komt ANWB...probleem opgelost.
Ik voorkom dat liever.
 
0
Mocht ik nou de accu moeten vervangen, neem ik dan weer een Lthium-ion accu? Ik lees dat deze slecht tegen de kou kunnen, maar heb wel al een lader hiervoor... wat is wijsheid.
Mijn motor heeft af-fabriek een Li-accu en werkt prima. Toch zou ik (bij een andere motor uiteraard) een niet-Li accu kiezen, ik zie de voordelen nog niet zo van deze techniek voor een motor. Die 1 of 2 kg minder op een totaal van 250-325 kg (incl. mezelf) merk ik niet en bv. AGM accu's hebben het jarenlang goed gedaan bij mij in diverse motoren.

Tip, zonder een hele discussie over het wel/geen nut of belang van (gerenommeerde) onderhoudsladers te willen starten: ik gebruik die dingen al vele jaren en koop sindsdien geen accu's meer.
 
Dus , om te voorkomen dat je een keer niet kan starten, is een tester handig omdat je dan ziet hoever de aantal CCA , voor een gegeven temperatuur, in elkaar zakt of niet. Dat geeft dan een idee of je even snel een nieuw moet gaan halen. I.P.V. last minute ANWB bellen of alternatief vervoer regelen..... even een check met accu tester is 1 minuut werk.
kortom : ideaal voor onzekere en eeuwig twijfelende personen. de rest heeft er niets aan.
 
  • Eens
Waarderingen: RR.
Terug
Bovenaan Onderaan