Accu overleden?

Wirth

Rookie
10 sep 2020
8
3
Goedenavond allen,
Ik vermoed dat mijn accu is overleden maar dacht, laat ik toch even wat advies vragen voor het geval ik iets over het hoofd heb gezien.

Begin februari was het mooi weer en dacht ik met de motor (MT09 uit 2017 vorig jaar zomer gekocht) naar het werk te gaan, helaas accu leeg, dash ging niet aan en er zat 0 leven in. Dus maar met de auto naar het werk, en op het werk direct een accu lader besteld (Tecmate Optimate Lithium 12.8V - 0.8A) de accu is een Skyrich Lthium-ion accu.

Accu opgeladen, en volgens de lader was alles weer in orde, volgende dag met de motor kunnen rijden. Verschillende keren mee naar het werk geweest (15min heen en 15min terug). Nou heeft de motor 2 en halve week stil gestaan, en vannochtend was de accu weer helemaal leeg '(. Weer de lader erop, en deze avond was de accu weer vol (volgens de lader en de tester op de accu)

Nou heb ik het 1 en ander doorgemeten (gelijkspanning gemeten);
-Om te testen of er lekstroom was, gemeten tussen de + en het frame, daar kreeg ik 13,28V. Probleem gevonden dacht ik, maar na wat zoeken op het forum moet blijkbaar de minpool losgekoppeld worden om lekstroom te meten, of heb ik dit verkeerd gelezen? Minpool los gehaald en dan meet ik tussen de + en het frame 0.00.
- Accu zelf gemeten, + en - pool, 13,28v
- met de motor aan stationair meet ik 14,29v
- met de motor rond 5000 toeren meet ik ook 14,29 v
Is er nog iets anders wat ik kan doormeten, of is de accu gewoon te diep ontladen en defect?

Ik kwam er achter dat er een GPs tracker aan de accu was aangesloten, deze heb ik verwijderd. Binnenkort een testen of deze nog werkt en of ik deze zelf in gebruik kan gaan nemen. Maar lijkt me niet dat een tracker de accu zo snel leeg kan trekken?

Mocht ik nou de accu moeten vervangen, neem ik dan weer een Lthium-ion accu? Ik lees dat deze slecht tegen de kou kunnen, maar heb wel al een lader hiervoor... wat is wijsheid.

Mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag :) Thanks!
 
Volgens mij moet je lekspanning meten tussen de - pool en de losgenomen massa kabel.
Maar ik vermoed je accu is naar de kloten.
Meet elke dag de spanning eens op, als die te snel inkakt is de accu stuk.
Een goede accu mag ongeveer 0.2 Volt per maand verliezen.
Wel eerst de accu goed opladen.
 
Als je niet heel goed weet wat je precies aan het meten bent, is het best lastig om een conclusie eraan te verbinden.
Maar een lekstroom kun je (o.a.) meten tussen de pluspool van je accu en de (losgemaakte) klem die daaraan zat met de multimeter op de mA stand (bv. 200 mA bereik). Als je pech hebt, loopt er tijdens het aansluiten een kortstondige grotere stroom die je zekering in je metertje eruit laat klappen. Dat merk je niet en daarna meet je niets meer, wat op zich ook verwarrend kan zijn.

Een alarm of tracker is wel berucht qua lekstroom. Sommige van die krengen trekken je accu toch vrij snel leeg.
Persoonlijk zou ik overigens geen Li-accu kiezen als dat niet nodig is. Een AGM accu die je goed behandeld (met een onderhoudslader ben je goed op weg) gaat jaren mee en is een stuk betaalbaarder.
 
Als je niet heel goed weet wat je precies aan het meten bent, is het best lastig om een conclusie eraan te verbinden.
Maar een lekstroom kun je (o.a.) meten tussen de pluspool van je accu en de (losgemaakte) klem die daaraan zat met de multimeter op de mA stand (bv. 200 mA bereik). Als je pech hebt, loopt er tijdens het aansluiten een kortstondige grotere stroom die je zekering in je metertje eruit laat klappen. Dat merk je niet en daarna meet je niets meer, wat op zich ook verwarrend kan zijn.

Een alarm of tracker is wel berucht qua lekstroom. Sommige van die krengen trekken je accu toch vrij snel leeg.
Persoonlijk zou ik overigens geen Li-accu kiezen als dat niet nodig is. Een AGM accu die je goed behandeld (met een onderhoudslader ben je goed op weg) gaat jaren mee en is een stuk betaalbaarder.
Het is veel veiliger om de min aansluiting aan de accu los te halen en daar tussen te meten, de kans op kortsluiting is dan kleiner.
 
Goedenavond allen,
Ik vermoed dat mijn accu is overleden maar dacht, laat ik toch even wat advies vragen voor het geval ik iets over het hoofd heb gezien.

Begin februari was het mooi weer en dacht ik met de motor (MT09 uit 2017 vorig jaar zomer gekocht) naar het werk te gaan, helaas accu leeg, dash ging niet aan en er zat 0 leven in. Dus maar met de auto naar het werk, en op het werk direct een accu lader besteld (Tecmate Optimate Lithium 12.8V - 0.8A) de accu is een Skyrich Lthium-ion accu.

Accu opgeladen, en volgens de lader was alles weer in orde, volgende dag met de motor kunnen rijden. Verschillende keren mee naar het werk geweest (15min heen en 15min terug). Nou heeft de motor 2 en halve week stil gestaan, en vannochtend was de accu weer helemaal leeg '(. Weer de lader erop, en deze avond was de accu weer vol (volgens de lader en de tester op de accu)

Nou heb ik het 1 en ander doorgemeten (gelijkspanning gemeten);
-Om te testen of er lekstroom was, gemeten tussen de + en het frame, daar kreeg ik 13,28V. Probleem gevonden dacht ik, maar na wat zoeken op het forum moet blijkbaar de minpool losgekoppeld worden om lekstroom te meten, of heb ik dit verkeerd gelezen? Minpool los gehaald en dan meet ik tussen de + en het frame 0.00.
- Accu zelf gemeten, + en - pool, 13,28v
- met de motor aan stationair meet ik 14,29v
- met de motor rond 5000 toeren meet ik ook 14,29 v
Is er nog iets anders wat ik kan doormeten, of is de accu gewoon te diep ontladen en defect?

Ik kwam er achter dat er een GPs tracker aan de accu was aangesloten, deze heb ik verwijderd. Binnenkort een testen of deze nog werkt en of ik deze zelf in gebruik kan gaan nemen. Maar lijkt me niet dat een tracker de accu zo snel leeg kan trekken?

Mocht ik nou de accu moeten vervangen, neem ik dan weer een Lthium-ion accu? Ik lees dat deze slecht tegen de kou kunnen, maar heb wel al een lader hiervoor... wat is wijsheid.

Mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag :) Thanks!
Een accu kan getest worden met een digitale accu tester , kijk maar eens op google dat is de enige juist test .
Die test verteld precies wat voor capaciteit je accu nog heeft.
 
Je schrijft dat je ook een lithiumlader hebt gekocht. Nou, dan zou ik in dit geval even wachten met een nieuwe accu kopen en je huidige lithiumaccu continue aan die lader laten hangen als je de motor niet gebruikt. Heel misschien heb je geluk en is de accu nog niet terminaal. Lithiumaccu gaat inderdaad kapot van diepontlading, maar misschien heb je geluk. Ook verdwijnt de capaciteit met vrieskou. Stille verbruikers trekken de accu leeg en daarom altijd aan een goede lader aangesloten houden. En zoals al geschreven, die korte ritjes zijn niet niet goed voor die accu (en motor). Ik heb ook altijd zolang ik weet de accu aangesloten aan een lader als ik de motor niet gebruik, never nooit problemen gehad. Ikzelf ga bij een nieuwe accu toch eens een lithiumaccu proberen.
 
"Waartoe dient een BMS?

Lithium batterijen zijn inherent instabiel. Wanneer ze buiten hun werkgebied komen, worden ze brandgevaarlijk. Een van de taken van het BMS is ervoor te zorgen dat cellen niet overladen worden, of te ver leeggebruikt. Daarnaast mag de celtemperatuur niet te hoog oplopen en is een kortsluitbeveiliging gewenst."
 
@Bramb0 thanks!
Je hebt inderdaad gelijk, ik weet niet precies wat ik meet, maar ik leer graag bij. Ik wou inderdaad een lekstroom uitsluiten zo ver dat mogelijk is.
Minpool losgemaakt en gemeten tussen de minpool en de aansluiting. Op Ampere krijg ik 0.00 houdt dat in dat er dus geen lekstroom is? Op Voltage krijg ik wel een waarde terug.

Ik heb de tracker weg gehaald en hou het even in de gaten en zal voorlopig de accu blijven laden met de oplader voor het geval ik met de motor wil rijden. Tegen april/mei zal ik de accu wel vervangen als ik weer langere ritten ga rijden met de vriendengroep.

Thanks so far!
 

Bijlagen

  • minpool-meeting-voltage.jpeg
    minpool-meeting-voltage.jpeg
    191,6 KB · Weergaven: 31
  • minpool-meeting-A.jpeg
    minpool-meeting-A.jpeg
    165,8 KB · Weergaven: 30
@Wirth Je wilt stroom meten en dat heb je qua aansluitingen goed gedaan (zover ik kan zien).
Alleen heb je je meter nu op gelijkspanningmeting (V) staan en de waarde die je dan afleest is nutteloos.
Je wilt stroom meten, dus in de "A"-stand. Zoals gezegd, bv. in de 200 mA stand waarbij er een klein risico is dat je je interne meterzekering overbelast (en dus stukmaakt) waarna je niet meer kan meten totdat je hem vervangt. Schakel je contact in ieder geval NIET aan, als je meter ertussen zit.

Let even goed op: als je je meter op stroommeting zet, zet dan niet zomaar even je meetpennen op wat willekeurige plekken, bv. op je beide accupolen. Je meter heeft in deze stand een hele lage weerstand en in tegenstelling to spanningsmeting (zeer hoge weerstand) resulteert een klein foutje al snel in een kortsluiting.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet altijd dat een accu gelijk is overleden na diep ontladen
ik had een 12 volt loodzuur accu,die ik per ongeluk leeg had getrokken tot 1,7 volt,ik denk die is overleden en heb een nieuwe gehaald zonder eerst de oude weer op te laden
Toch de oude op geladen en die is nog prima,houdt goed goed stroom en is nog gewoon sterk met starten
 
Bij het meten van stroom, in dit geval de lekstroom door een aangesloten verbruiker. Pak eerst het grootste bereik, hier dus 10 A waarbij de bovenste rode bus hoort. Zie je hier een heel lage waarde of nul, dan kan je een bereik lager gaan. De stap van 10 A naar 200 mA is wel erg groot.
 
Zoals iemand anders al zei, koop een goedkope accu tester. jekrijgt onder andere waardes van de accu te weten: interne weerstand, hieveel CCA het maximaal kan leveren,etc. Kost niet zoveel. En je weet vrij exact hoeveel leven er nog on je accu zit. Multimeter is te beperkt. En niet handig om daarmee je accu te meten.
 
Je hebt helemaal geen accutester nodig. Als de accu zijn lading niet vasthoudt is hij kapot of versleten. Dan moet je een nieuwe kopen. Als de accu normaal functioneert hoef je geen nieuwe te kopen. Een druppellader is ook niet nodig. Als je de motor in de winter een paar maanden niet gebruikt wordt, maak dan de accupolen even los. Als de accu met losgemaakte polen toch te veel ontlaadt, was hij al dood maar dan wist je het nog niet. Dan koop je een nieuwe (zie boven).
 
Je hebt helemaal geen accutester nodig. Als de accu zijn lading niet vasthoudt is hij kapot of versleten. Dan moet je een nieuwe kopen. Als de accu normaal functioneert hoef je geen nieuwe te kopen. Een druppellader is ook niet nodig. Als je de motor in de winter een paar maanden niet gebruikt wordt, maak dan de accupolen even los. Als de accu met losgemaakte polen toch te veel ontlaadt, was hij al dood maar dan wist je het nog niet. Dan koop je een nieuwe (zie boven).

Is het dan niet alsnog een voorwaarde dat hij niet in de vrieskou mag staan (zelfs met accu polen los?) Anders gaat hij er volgens mij sowieso aan......
Tenminste dat is mijn ervaring (of de accu moest dan toevallig al op zijn 'eind' zijn.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan