Accu polen verwisseld, - op + / + op -

1 okt 2004
35
0
rotterdam
T'is ongelofelijk maar waar, ik heb de accu verkeerd aangesloten.

Mijn oude honda CB 450 S uit 87 doet nu helemaal niets meer.
Ik heb een zekering kunnen vinden geel 20)en verwisseld. Echter alles blijft angstig zwart.

Wat kan er nog meer kapot zijn?
Wie helpt mij het duister op te klaren?
 
ajajajajaj you've got yourself a fucking problem. }) :} :} :}

maar er zijn gelukkig niet zoveel onderdelen die kapot kunnen. ik weet niet of je een cdi unit hebt. die zal waarschijnlijk kapot zijn. verder kunnen in het knipperlicht circuit diodes zitten, die ben je gewoon kwijt.( geeft een kleine klap )

Het grootste probleem wordt je draadboom. ik weet niet of je een brandgeur hebt geroken, als dat zo is, mag je je draadboom aan de achterzijde helemaal losmaken, tot aan het blok, ( of de accu in elk geval ) want dan hebbie een paar verbrande draadjes( een diode wordt bijv een kortsluiting, en een cdi unit weet ik niet maar ben bang dat dat hetzelfde doet ).

misschien andere mensen nog meer ideeen :P

[me]sorry voor de hilariteit. kan er niets aan doen[/me]
 
Laatst bewerkt:
zouden er voor dit soort geintjes juist niet wat extra diodes in de cdi-unit enzo opgenomen zijn?? check ff goed of er niet ergens anders nog een zekering uitligt!!!

tja dat is zinloos, want een cdi is meestal ingegoten. je kunt dat er wel uit friemelen hoor, maar toch een rot karwei. heb het afgelopen week geprobeert, maarre die je niet voor je plezier. lijkt me idd wel logisch dat ze erin zitten. al was het alleen al voor de productie.
 
He bedankt voor de reactie :) maar hoe herken ik de CDI.
Mijn sleutel ervaring is tot nu toe beperkt gebleven tot het mechanische gedeelte.

Ik heb trouwens geen klap gehoord, of smeltlucht geroken.
De accu was tijdens het omwisselen niet geheel vol misschien dat dat uitmaakt??????
 
Je hoofdzekering ligt er waarschijnlijk uit. Die zit bij je startrelais. Volg de dikke rode draad die van je accu afkomt en je komt bij het startrelais.
 
Ik ga morgen gelijk ff zoeken.

Maar ik twijfel nog omdat ik ik al 1 zekering heb vervangen.

In mijn trident heb ik wel een aantal zekeringen gevonden. In de CB 450 s vindt ik er maar 1 Hoeveel van die dingen zitten er normaal in zo'n CB 450?
 
Ik heb zo'n zelfde geintje een paar jaar geleden ook meegemaakt |(

De hoofdzekering was toen doorgebrand en m'n accu was gelijk naar z'n grootje.
Het was dus een nieuwe accu die ik voor het eerst ging monteren, kon gelijk een andere gaan kopen.

Check ff je accu, misschien is ie van jouw ook wel kapot.
 
Ik ga morgen gelijk ff zoeken.

Maar ik twijfel nog omdat ik ik al 1 zekering heb vervangen.

In mijn trident heb ik wel een aantal zekeringen gevonden. In de CB 450 s vindt ik er maar 1 Hoeveel van die dingen zitten er normaal in zo'n CB 450?

Hmm ik krijg de indruk dat je niet erg veel verstand hebt van techniek. soms is het verstandiger om de hulp van iemand anders in te roepen. testen kun je beter met een kapotte accu doen, voordat je er een nieuwe inzet, en die ook gelijk naar de eeuwige circuitbanen vliegt.

in elk geval succes :]
 
Polen wisselen komt meer voor dan je denkt. Iedereen zelfs de meest doorgewinterde sleutelaar die een accu terug aansluit kijkt 5 keer of hij/zij wel de korrekte pool aansluit. Om jezelf te dwingen de goeje pool aan te sluiten, kun je net zoals ik heb gedaan, bij de pluspool een ferm eind RODE plakband, en bij de minpool zwart/blauw plakband kleven. Zo word je intuitief gedwongen om de rode kabel aan de rode plakband pool aan te sluiten. Simpel, op het idiote af zelfs, maar ozo effectief. :}
 
Om jezelf te dwingen de goeje pool aan te sluiten, kun je net zoals ik heb gedaan, bij de pluspool een ferm eind RODE plakband, en bij de minpool zwart/blauw plakband kleven. Zo word je intuitief gedwongen om de rode kabel aan de rode plakband pool aan te sluiten. Simpel, op het idiote af zelfs, maar ozo effectief. :}
is heeeeel verwarrend. Omdat bij zwakstroom de nul zwart is en niet blauw O-) O-)


Maar zonder dollen, goeie tip om dit soort ellende te voorkomen of iig de kans dat het mis gaat te beperken
 
Bedankt voor de tip, zal me niet zo gauw meer overkomen :(

Echter nu nog zien te starten. (helaas vandaag niet aan toegekomen, eerst de garage opgeruimd).

Zijn er nog andere die mij tips kunnen geven met mogelijke oplossingen (niet om te voorkomen) maar om het op te lossen?
 
Vaak is het de hoofdzekering die er dan uitklapt deze is vaak 30 Ampere. Je hebt vaak meerdere zekeringen voor o.a. je dachboard, koplamp, knipperlicht en claxon deze zijn vaak 10 of 15 ampere en soms 20 ampere. Vaak zit dichtbij de accu een klein zekeringhoudertje waar meestal een glazen zekering inzit. Dit is je hoofdzekering. Aan de andere kant van je motor zit de zekeringhouder met de overige zekeringen. Voordat je de accu weer aansluit is het verstandig om van de accu eerst de spanning te meten. Wanneer deze nog boven de 12 volt uit komt dan is hij nog goed. Als hij minder aangeeft dan heeft de accu inwendig kortsluiting gemaakt en zijn er een of een aantal cellen kapot => nieuwe accu. controleer wel voor de zekerheid alle zekeringen van je motor. Heb je nog vragen dan mag je me eventueel bellen 06-23126406.

succes
 
You've got a problem.

Een stukje electronica zoals een CDI is meestal sneller stuk dan de zekering. Ook de dynamo (gelijkrichtdiodes) kan stuk zijn.

Ik denk dat je de gehele (!) electronica-handel zal moeten doormeten. ff uitzoeken wat heel gebleven is en wat er stuk is...

Natuurlijk hoef je de klassieke elektrische spullen zoals lampen, startmotor en schakelaars niet door te meten, maar alles met een transistor of diode o.i.d. zal je moeten doormeten. Zoals de ontsteking (CDI), de dynamo/regelaar, de knipperlichten (soms) en hier een daar een beveilingsdiode.
 
T'is ongelofelijk maar waar, ik heb de accu verkeerd aangesloten.

Mijn oude honda CB 450 S uit 87 doet nu helemaal niets meer.
Ik heb een zekering kunnen vinden geel 20)en verwisseld. Echter alles blijft angstig zwart.

Wat kan er nog meer kapot zijn?
Wie helpt mij het duister op te klaren?

Gesmloten CDI ies (kosten op de sloop 125 euro stuk, weet er nog wel een paar te ligge)

Een paar van je draden van de bedrading zullen aan elkaar gesmolten zijn, en wat zekeringen kadoek, verder niet veel schade denk ik.
 
jongens, wat een onzin allemaal, ten eerste de kans dat je cdi kapot gaat als je je accupolen verkeerd aansluit is 1:100000000
Waarschijnlijk zal of je accu of toch ergens een zekering kapot zijn. Je hoeft ook niet echt bang te zijn voor doorgesmolten draden want dat gebeurd ook nooit, aangezien daar zekeringen o.a. voor zijn.
dus gewoon ff meten of je accu nog goed is, pak een 12v lampje en sluit die rechtstreeks op je accu aan, brandt ie fel dan is je accu goed, brandt ie zwak of niet dan is je accu kapot/slecht.
is je accu goed dan moet je toch verder zoeken naar een zekering!
 
Toen je de polen verwisselde stond je contact op dat moment aan of uit
want qua schade maakt dat heel veel uit
;(
Als je contact uitstaat is waarschijnlijk je spanningsregelaar defect 224 €
en als je contact aanstond dan is je probleem iets groter en dan ligt het er nog aan of je noodstop aan of uit staat
contact aan noodstop aan DDAN zijn je cdi's overleden je gelijkrichter enz enz enz
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan