Accu probleem

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
513
Twee jaar geleden had mijn motor een probleem met de accu waarbij de accu maar genoeg capaciteit leverde om 2x te starten zelfs na een dag op de lader. Ik heb toen een nieuwe accu gekocht.
Sindsdien geen problemen tot de laatste 2 maanden. Ik heb inmiddels een accu indicator en die geeft aan dat de accu maar ‘halfvol’ zit zelfs na een dag aan de lader of een rit van 100km. Een paar dagen niet rijden en hij start niet meer. Vind het vreemd dat ik nu 2x dezelfde symptomen heb relatief snel, wat mij aan het denken zet dat de oorzaak misschien ergens anders dan de accu ligt. Of is het te verwachten dat de accu capaciteit na 2 jaar al zo afneemt? Accu is een yuasa YTX20CH- BS.

Zou een defecte lader de capaciteit kunnen verminderen? Ik heb maar een goedkope lader van de Lidl, die lijkt het goed te doen, maar zeker weet je dat natuurlijk niet. De accu is 1x leeg genoeg geraakt waardoor hij net niet meer starte, maar toen speelde het probleem denk ik al dat de accu niet volledig oplaadt. Inmiddels is de accu afgelopen week nog 2 keer te leeg geweest om te starten, gelukkig telkens bij mij thuis.
 
Laatst bewerkt:
2 jaar is wel een erg korte levensduur voor een accu die normaal onderhouden wordt.
Investeer eens in een andere/betere lader.
Maar een multimeter is ook een goed idee,dan kan je iig het e.e.a. uit gaan sluiten.
 
Accu aan een druppellader komt overheen met rijden dus als jij de accu er twee jaar aan hebt hangen ( rijden en daarna lader) komt overheen met twee jaar rijde en dan verbaast het me niets dat die overleden is .
Is mij ook een paar keer overkomen en heb die laders allemaal bij de gemeente werf ingeleverd , ik gebruik nu weer een oude gewone lader die er na de accu vol geladen is eraf gaat voor een paar maanden (winterstop)
Het beste voor de accu is rijden en anders afentoe gewoon een goede lader gebruiken en die er niet op aangesloten laten
 
Aan de accu te zien gaat het om een Moto Guzzi. Dat je accu maar twee jaar meegaat is niet zo gek. Die accu kan maar net het aantal CCA leveren (amperage bij starten) Op mijn Guzzi ook steeds na twee jaar te weinig power om te starten. Nu een ander type erop met meer CCA en geen last meer. Die Lidl lader deed het bij mij niet top, ik verdacht dat ding ervan om niet helemaal goed te functioneren. Nu een Noco druppel lader die ik eens in de twee weken een paar uurtjes op de accu zet om hem op te toppen. Ps wat rommelen met de stekkers geeft zomaar 03, volt meer bij draaiende motor.
 
Er is ook nog een andere aanpassing mogelijk als je motor niet wil starten bij een schijnbaar volle accu. Extra draadje trekken of een condensator aanbrengen (Fix van Guzzi zelf) maar jij hebt het over een niet volle frisse accu dus denk dat dat hiet niet van toepassing is (er nog steeds van uitgaande dat je een Guzzi hebt)
 
@Ijzerbreker, is inderdaad een Guzzi, Griso 8v. Alle bedradingsaanpassingen heb ik een jaar geleden uitgevoerd. Hij start sindsdien 100%, tot dus de laatste weken. Maar ook nu, als ik de accu dan even oplaadt start ie wel. Hij brandt ook geen zekeringen meer door.

Ik moet er nog bij melden dat mijn motor niet constant aan de druppellader hangt want de motor staat buiten. Ik heb de afgelopen paar maanden niet zoveel gereden, meestal maar 2 ritten per week van ongeveer 40km per rit. Ik laad hem dan meestal eens per 2 weken een paar uur met de lader op.


Vandaag een uurtje met de multimeter aan de slag. Is een goedkoop ding van de Action dus niet super nauwkeurig maar ik moet het er mee doen.

Dinsdag rit van ruim 100km gemaakt, naar ik aanneem zit de accu dan vol. Sindsdien niet gestart. Vandaag (dus 2 dagen later) geeft de multimeter een spanning aan van 12.24V met contact uit, 11.93V met contact aan.

Met de lader aangesloten is de spanning 13.05V

Na 2 minuten laden geeft de lader al aan dat de accu 'vol' zit en overgaat op druppelladen, wat denk ik 75% capaciteit betekend. Multimeter geeft dan waardes van direct erna eerst 12.62V, en na het contact even aan en uit 12.54V.

Met het contact aan (daarbij brandt ook het dimlicht) is de spanning 12.36V, dit loopt af met 0.01V per seconde tot 11.97, en daarna langzaam tot 11.93.

Vervolgens 10x gestart met nogal uiteenlopende 'dips' die ik toeschrijf aan de goedkope multimeter:

1e start dip naar 9.38V
2e start dip naar 9.88V
3e start dip naar 9.12V
4e start dip naar 9.00V
5e start dip naar 9.60V
6e start dip naar 9.50V
7e start dip naar 8.80V
8e start dip naar 9.30V
9e start dip naar 8.60V
10e start dip naar 8.36V

Laatste 3 starts waren hoorbaar iets zwakker.

Met de motor lopend was de spanning 14.1V

Na de 10 starts en contact uit geeft de multimeter waardes van 12.15V (wat vreemd genoeg langzaam oploopt naar 12.20V)
Met contact aan 11.93V.

Na ongeveer 5 minuten contact aan, is de spanning afgenomen naar 11.88V, met het contact uit 12.14V.

Ik heb ook nog even de multimeter in serie geschakeld om een eventuele parasitaire lek uit te sluiten. Ik krijg een waarde van 3.8 (ik neem aan mA) met de multimeter op stand 20m, wat iedere zoveel seconde even piekt naar ongeveer 7(mA?). Ik neem aan dat dit het blinkende lampje van de immobilizer is.

Wilde het ook nog testen met het contact aan, maar de multimeter kan maar meten tot 5A en is ongezekerd. Toen ik het contact aan zette, ging het al gelijk naar 4.99A dus die test heb ik snel afgebroken.


Ik weet niet echt goed hoe ik al deze waardes moet interpreteren. Aan de ene kant levert de accu blijkbaar voldoende capaciteit om direct na het laden in ieder geval 10x te starten. Aan de andere kant lijkt het alsof hij niet genoeg CCA's levert en ook zijn capaciteit niet goed vast weet te houden?
Wat denken jullie, toch een defecte accu?
 
Laatst bewerkt:
Na de rit had je eigenlijk de accuspanning moeten meten, de volgende dag weer, dan weet je eigenlijk pas zeker of de spanning (te snel) inkakt of niet.

Maar als ik dit lees:

Dinsdag rit van ruim 100km gemaakt, naar ik aanneem zit de accu dan vol. Sindsdien niet gestart. Vandaag (dus 2 dagen later) geeft de multimeter een spanning aan van 12.24V met contact uit, 11.93V met contact aan.

vermoed ik dat de accu niet best meer is.
 
Je accu is op. Bij mij is het voltage in rust meteen na het rijden meer dan 13 volt. Dit loopt na 14 dagen stilstand terug tot rond de12,57. Als het voltage tijdens het starten onder de 9 zit werkt je aanpassing van je bedrading wel. Normaal geeft de motor geen kik meer als je onder 9 a 10 volt zit. Andere accu erin, die ik linkte kost rond de 90 tientjes en is geheid goed. (De mijne is niet aangepast qua bedrading en rijdt dit jaargetijde met handvatverwarming en verwarmd vestje.
 
Dank jullie wel voor de reacties. Zal de komende dagen nog wat testjes doen, voorlopig kan ik de accu in ieder geval nog wel blijven gebruiken, moet alleen iedere 2-3 dagen bijladen. Is voorlopig te doen.
Accu suggestie is interressant Ijzervreter, maar geen idee of een grotere accu gaat werken in de Griso. Vergeleken met de Breva is de indeling onder de buddy toch wat anders als ik zo naar je foto kijk. Neig eerlijk gezegd zelf naar een Lithium accu als vervanging, heb het een tikkeltje gehad met lood accu's, en het prijsverschil is inmiddels maar 7 tientjes (plus een nieuwe lader).

Meer CCA, kleiner en lichter, en minder zelfontlading. Nadeel is minder capaciteit, maar met een passieve lek van 'maar' 3.8 mA lijkt mij dat niet zo'n probleem.
 
Zal het even nameten, maar het zal er om hangen. De griso heeft heel weinig ruimte onder het zadel, en het zou zo maar kunnen dat met een bredere accu het zadel niet meer sluit. Maar zeker een interassante optie om over na te denken mits het past. Scheelt 80€ met de lithium, maar die heeft nog meer CCA, en het scheelt 4kg of zo.
Enige nadeel van de lithium lijkt de slechts 6Ah aan capaciteit, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat zich verhoudt tot een loodzuur accu met een hogere waarde.
 
De accu is twee centimeter breder zoveel ruimte heb je toch wel.

Helaas, dat gaat niet passen. Heb maximaal 0.5cm ruimte per zijde voordat ik tegen het harde plastic van de tank aankom. Een accu van 17.5cm gaat met geen mogelijkheid passen helaas.

D1366C22-1B9A-4AA5-9D2B-0090AA179FC3.jpeg



Vandaag nog even de spanning gecontroleerd. Gisteren vol opgeladen tot 12.64V, net (ongeveer 24 uur later) opnieuw gemeten en de spanning is nu nog maar 12.33V. Morgen nog maar een keer checken om te zien of het ergens stabiliseerd.
 
Laatst bewerkt:
Jammer, ik zie het. Andere accu met meer cca niet mogelijk? Bel anders eens met Jan van Jaramoto en leg je probleem voor. Van de Breva, Norge weet hij van, misschien ook voor jou mogelijkheden? Ik kreeg 330 cca meen ik.
 
Helaas, dat gaat niet passen. Heb maximaal 0.5cm ruimte per zijde voordat ik tegen het harde plastic van de tank aankom. Een accu van 17.5cm gaat met geen mogelijkheid passen helaas.

Bekijk bijlage 1346051


Vandaag nog even de spanning gecontroleerd. Gisteren vol opgeladen tot 12.64V, net (ongeveer 24 uur later) opnieuw gemeten en de spanning is nu nog maar 12.33V. Morgen nog maar een keer checken om te zien of het ergens stabiliseerd.

12.3v is rijp voor de recylebak :+
 
Meer CCA, kleiner en lichter, en minder zelfontlading. Nadeel is minder capaciteit, maar met een passieve lek van 'maar' 3.8 mA lijkt mij dat niet zo'n probleem.

Een lekstroom van 3.8mA is niks om je zorgen om te maken.
380mA zou wel een probleem zijn.

Wilde het ook nog testen met het contact aan, maar de multimeter kan maar meten tot 5A en is ongezekerd. Toen ik het contact aan zette, ging het al gelijk naar 4.99A dus die test heb ik snel afgebroken.
4.99Ampere met contact aan, zal wel iets van een benzine pomp zijn als je die heb.

Laad je accu vol +/- 12.75 volt.
Maak je accupool los, en meet de volgende dag nog eens, zo weet je zeker dat het niet door ekstroom komt.
De volgende dag moet die ongeveer nog net zo vol zitten, dan is de accu nog goed.
 
Laatst bewerkt:
Een lekstroom van 3.8mA is niks om je zorgen om te maken.
380mA zou wel een probleem zijn.


4.99Ampere met contact aan, zal wel iets van een benzine pomp zijn als je die heb.

Ja er zal een piek zijn door o.a. de brandstofpomp. Maar ik zat net mijn halogeen te googlen, en de koplamp alleen is al 55 Watt wat neerkomt op 4.58A.

Laad je accu vol +/- 12.75 volt.
Maak je accupool los, en meet de volgende dag nog eens, zo weet je zeker dat het niet door ekstroom komt.
De volgende dag moet die ongeveer nog net zo vol zitten, dan is de accu nog goed.


Dat is inderdaad de volgende stap. Maar wil eerst zien of het voltage ergens 'stabiliseert' met alles gewoon aangesloten. Vandaag weer gemeten en het voltage is nu 12.28V, aanzienlijk minder grote daling dan de eerste dag. Van 12.64 -> 12.33 -> 12.28. Morgen nog even meten.
Heb ook zojuist een optimate 3 besteld die in de aanbieding is voor 5 tientjes. Wellicht kan die er nog iets mee met zijn battery recovery stand. En zo niet heb ik in ieder geval een fijne lader voor de volgende accu. Besloten toch maar niet over te stappen op een Lithium.

Heeft iemand toevallig ervaring met accu's van het merk BS-BATTERY? Die zijn maar 70 tientjes met dezelfde CCA en capaciteit als de YUASA van 119€, dus daar neig ik sterk naar. Staat op hun site dat ze OEM voor Peugeot, Yamaha en MV-Agusta zijn, maar ik heb nog nooit van het hele merk gehoord. Xijn het goede accus?
 
Laatst bewerkt:
Spanning zegt iets maar belangrijk is hoe groot de spanningsval is bij belasting....daarmee kom je pas te weten hoe hoog de interne weestand(Ri) is van je accu, dus de staat van je accu...

Als je maar iets vermogen (spanning maal stroom) van je accu vraagt en de spanning donderd in elkaar dan heb je nog niks over voor je gebruiker....startmotor dan.

Mijn volle accu in de kou:

B75D7C42-F688-47D3-B988-C1FDB1C82A55.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan