Accu probleem

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
513
Twee jaar geleden had mijn motor een probleem met de accu waarbij de accu maar genoeg capaciteit leverde om 2x te starten zelfs na een dag op de lader. Ik heb toen een nieuwe accu gekocht.
Sindsdien geen problemen tot de laatste 2 maanden. Ik heb inmiddels een accu indicator en die geeft aan dat de accu maar ‘halfvol’ zit zelfs na een dag aan de lader of een rit van 100km. Een paar dagen niet rijden en hij start niet meer. Vind het vreemd dat ik nu 2x dezelfde symptomen heb relatief snel, wat mij aan het denken zet dat de oorzaak misschien ergens anders dan de accu ligt. Of is het te verwachten dat de accu capaciteit na 2 jaar al zo afneemt? Accu is een yuasa YTX20CH- BS.

Zou een defecte lader de capaciteit kunnen verminderen? Ik heb maar een goedkope lader van de Lidl, die lijkt het goed te doen, maar zeker weet je dat natuurlijk niet. De accu is 1x leeg genoeg geraakt waardoor hij net niet meer starte, maar toen speelde het probleem denk ik al dat de accu niet volledig oplaadt. Inmiddels is de accu afgelopen week nog 2 keer te leeg geweest om te starten, gelukkig telkens bij mij thuis.
 
Laatst bewerkt:
Ja er zal een piek zijn door o.a. de brandstofpomp. Maar ik zat net mijn halogeen te googlen, en de koplamp alleen is al 55 Watt wat neerkomt op 4.58A.




Dat is inderdaad de volgende stap. Maar wil eerst zien of het voltage ergens 'stabiliseerd' met alles gewoon aangesloten. Vandaag weer gemeten en het voltage is nu 12.28V, aanzienlijk minder grote daling dan de eerste dag. Van 12.64 -> 12.33 -> 12.28. Morgen nog even meten.
Heb ook zojuist een optimate 3 besteld die in de aanbieding is voor 5 tientjes. Wellicht kan die er nog iets mee met zijn battery recovery stand. En zo niet heb ik in ieder geval een fijne lader voor de volgende accu. Besloten toch maar niet over te stappen op een Lithium.

Heeft iemand toevallig ervaring met accu's van het merk BS-BATTERY? Die zijn maar 70 tientjes met dezelfde CCA en capaciteit als de YUASA van 119€, dus daar neig ik sterk naar. Staat op hun site dat ze OEM voor Peugeot, Yamaha en MV-Agusta zijn, maar ik heb nog nooit van het hele merk gehoord. Xijn het goede accus?

Die accu is alleen maar verder kapot aan het gaan man. Je kan m vervangen en proberen de lekstroom te verhelpen of er een schakelaar tussen zetten. Nog een keer wachten wordt ie niet minder stuk van...
 
Ja er zal een piek zijn door o.a. de brandstofpomp. Maar ik zat net mijn halogeen te googlen, en de koplamp alleen is al 55 Watt wat neerkomt op 4.58A.




Dat is inderdaad de volgende stap. Maar wil eerst zien of het voltage ergens 'stabiliseert' met alles gewoon aangesloten. Vandaag weer gemeten en het voltage is nu 12.28V, aanzienlijk minder grote daling dan de eerste dag. Van 12.64 -> 12.33 -> 12.28. Morgen nog even meten.
Heb ook zojuist een optimate 3 besteld die in de aanbieding is voor 5 tientjes. Wellicht kan die er nog iets mee met zijn battery recovery stand. En zo niet heb ik in ieder geval een fijne lader voor de volgende accu. Besloten toch maar niet over te stappen op een Lithium.

Heeft iemand toevallig ervaring met accu's van het merk BS-BATTERY? Die zijn maar 70 tientjes met dezelfde CCA en capaciteit als de YUASA van 119€, dus daar neig ik sterk naar. Staat op hun site dat ze OEM voor Peugeot, Yamaha en MV-Agusta zijn, maar ik heb nog nooit van het hele merk gehoord. Xijn het goede accus?

Heb in het verleden ook al eens geworsteld met yuasa accu's.
( 2 stuks in 2 jaar B|)
Daarna een BS accu geplaatst.
Deze werkte prima.
Na 2 jaar de motor verkocht.
Dus geen ervaring met de levensduur na 2 jaar.
 
Vandaag 12.24V. Hij verliest dus ongeveer 0.04V per dag, wat me wat veel lijkt (ongeveer 3.5% per dag). morgen dus waarschijnlijk 12.2V. Ben benieuwd of hij dan nog kan starten.

Heb in het verleden ook al eens geworsteld met yuasa accu's.
( 2 stuks in 2 jaar B|)
Daarna een BS accu geplaatst.
Deze werkte prima.
Na 2 jaar de motor verkocht.
Dus geen ervaring met de levensduur na 2 jaar.

Dank je, dat is in ieder geval gelijk aan de 50% duurdere Yuasa. Tuurlijk kan je altijd een verkeerde te pakken hebben ,maar in mijn geval dus ook 2 yuasa' accu's in 2 jaar. Dan daalt het vertrouwen in het merk wel ook gezien de prijs. Wil alleen eerst uitsluiten dat het een andere reden heeft, vandaar alle testjes. Morgen een rit op de motor (mits ie start :P ) en dan gaat de accu eruit om te testen of hij ook zijn spanning verliest als hij niet op de motor aangesloten zit.
Na morgen heb ik ook de optimate binnen, die kan een load-test doen en wellicht de accu met pulsen weer beter maken als het de accu is. En zo niet wordt het een BS.
 
Vandaag 12.24V. Hij verliest dus ongeveer 0.04V per dag, wat me wat veel lijkt (ongeveer 3.5% per dag). morgen dus waarschijnlijk 12.2V. Ben benieuwd of hij dan nog kan starten.



Dank je, dat is in ieder geval gelijk aan de 50% duurdere Yuasa. Tuurlijk kan je altijd een verkeerde te pakken hebben ,maar in mijn geval dus ook 2 yuasa' accu's in 2 jaar. Dan daalt het vertrouwen in het merk wel ook gezien de prijs. Wil alleen eerst uitsluiten dat het een andere reden heeft, vandaar alle testjes. Morgen een rit op de motor (mits ie start :P ) en dan gaat de accu eruit om te testen of hij ook zijn spanning verliest als hij niet op de motor aangesloten zit.
Na morgen heb ik ook de optimate binnen, die kan een load-test doen en wellicht de accu met pulsen weer beter maken als het de accu is. En zo niet wordt het een BS.

1024px-Recycle001.svg.png
 
Okey kleine update, accu uit de motor aan de nieuwe optimate. Nogal een verschil met de Lidl lader. Optimate gaf meteen aan dat de accu diep ontladen was en startte zijn recovery programma. Waar de Lidl lader na een half uur ofzo al aangaf dat de accu vol zit, heeft de optimate er ruim 12 uur over gedaan om de accu op te laden. Vervolgens heeft het ding nog eens 24 uur lang getest of het voltage niet teveel terugloopt. Het optimate accutest programma geeft nu een groen lampje, wat in theorie betekent dat de accu goed is & zijn capaciteit ook vasthoudt.

Hopelijk heeft dit de accu gered, dat scheelt weer wat geld. Zo niet koop ik natuurlijk alsnog een andere accu.

Morgen ga ik voor de grap de optimate ook nog op mijn oude defecte Yuasa aansluiten, kijken of ie die nog tot leven weet te wekken.
 
Okey kleine update, accu uit de motor aan de nieuwe optimate. Nogal een verschil met de Lidl lader. Optimate gaf meteen aan dat de accu diep ontladen was en startte zijn recovery programma. Waar de Lidl lader na een half uur ofzo al aangaf dat de accu vol zit, heeft de optimate er ruim 12 uur over gedaan om de accu op te laden. Vervolgens heeft het ding nog eens 24 uur lang getest of het voltage niet teveel terugloopt. Het optimate accutest programma geeft nu een groen lampje, wat in theorie betekent dat de accu goed is & zijn capaciteit ook vasthoudt.

Hopelijk heeft dit de accu gered, dat scheelt weer wat geld. Zo niet koop ik natuurlijk alsnog een andere accu.

Morgen ga ik voor de grap de optimate ook nog op mijn oude defecte Yuasa aansluiten, kijken of ie die nog tot leven weet te wekken.

Gelijk heb je, proberen kan nooit kwaad, het geld groeit ons niet allemaal op de rug.
Met een beetje mazzel was je oude lader het probleem, dan het is het maar goed dat je niet naar het team weggooien heb geluisterd 😇😜
 
Hoe kan een regelaar kapot gaan door een lege accu?
Geen kritische noot, een oprechte vraag.
Doordat een goede accu de spanningspieken die ontstaan door het schakelen van de thyristors op vangt en doordat de accu de spanning voor een groot deel stabiliseert. Het is heel belangrijk dat je een accu hebt met een zo laag mogelijke interne weerstand. Zo leert de ervaring dat bij gebruik van b.v. een Yuasa accu veel minder problemen met de regelaar voor komen dan met andere merken.
 
Doordat een goede accu de spanningspieken die ontstaan door het schakelen van de thyristors op vangt en doordat de accu de spanning voor een groot deel stabiliseert. Het is heel belangrijk dat je een accu hebt met een zo laag mogelijke interne weerstand. Zo leert de ervaring dat bij gebruik van b.v. een Yuasa accu veel minder problemen met de regelaar voor komen dan met andere merken.

Dat is interessant:t
De taak van een regelaar is de juiste spanning regelen in elke situatie, wel raar dat die dan kapot kan gaan van een slechte accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan