accu probleem?

Bazz

Rookie
24 mei 2004
23
0
Sinds m'n fiets een weekje stil heeft gestaan, wil-ie niet meer starten. Ik heb onlangs een accudruppellader (Optimate III) aangeschaft. Deze aangesloten; lader zegt "Accu vrij leeg". Afgelopen avond en nacht laten laden. Gisteravond zou de accu al vol zijn volgens het apparaat, maar ik heb hem dus een nachtje laten laden. Vanochtend (nog steeds) accu vol. Lader afgekoppeld, proberen te starten: startmotor gaat eventjes (veel te traag) rond, waarna hij er mee uitscheidt en ik alleen het relais hoor tikken.

Enig idee wat-o-wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
 
Accu is op. Je kan nog ff checken (tenminste als het een vloeistofaccu is ...) of het vloeistofpeil hoog genoeg staat. Lage stand = bijvullen met gedestilleerd water.
Zeker met de winter voor de deur zou ik gewoon een nieuwe accu aanschaffen.
 
Accu is op. Je kan nog ff checken (tenminste als het een vloeistofaccu is ...) of het vloeistofpeil hoog genoeg staat. Lage stand = bijvullen met gedestilleerd water.
Zeker met de winter voor de deur zou ik gewoon een nieuwe accu aanschaffen.

als je in de winter toch niet gaat rijden, kan ik je heeel erg aanraden om hem na de winter pas te kopen of in elk geval te vullen, want een winter is altijd zeer slecht voor een accu.
 
Na de winter nieuwe kopen i.v.m. garantie, nu kopen en droog laten staan heb je geen kloten aan m.b.t. garantie en kadoek gaan binnen garantie periode gedurende wintermaanden (zijn toch 3 a 4 maand die je dan zo in de sloot gooit)
 
Net even een nieuwe test gedaan. Acculader gaf aan: vol. Even doorgemeten met een multimeter: 12.9 volt. Na doormeten weer acculader erop: indicatie accu aan de lege kant??? Betekent dit inderdaad dat de accu aan vervanging toe is?

Bedankt voor de antwoorden tot nog toe.
 
Let op wat Eaglebiker schreef: is het een "klassieke" accu met dopjes? Indien ja, vloeistof-niveau voldoende? (Tussen 2 merkstrepen op doorzichtige wand - iedere cel - òf tot een krap centimetertje boven de platenkoppen; indien te laag, dan per iedere cel GEDISTILLEERD water bijdruppelen tot juiste niveau).
 
Let op wat Eaglebiker schreef: is het een "klassieke" accu met dopjes? Indien ja, vloeistof-niveau voldoende? (Tussen 2 merkstrepen op doorzichtige wand - iedere cel - òf tot een krap centimetertje boven de platenkoppen; indien te laag, dan per iedere cel GEDISTILLEERD water bijdruppelen tot juiste niveau).
Het is een onderhoudsvrije accu.
 
Na de winter nieuwe kopen i.v.m. garantie, nu kopen en droog laten staan heb je geen kloten aan m.b.t. garantie en kadoek gaan binnen garantie periode gedurende wintermaanden (zijn toch 3 a 4 maand die je dan zo in de sloot gooit)
Ik rij alleen niet als het glad is vanwege ijzel/sneeuw o.i.d.. Koude temperaturen kunnen me eigenlijk niet zo boeien :)
 
Ook onderhoudsvrije gel accu's kunnen overlijden. Nogal vaak word een te lege accu een nachtje aan een autoacculader van een ampere of 8 gehangen. Brengt je motor accu gegarandeerd om zeep. (Hen ik zelf in mijn onbezonnen onwetende jeugdjaren ook voorgehad). Nieuwe accus opladen is ook een kunst. doe het fout en je accu is naar zen grootje na amper 2 jaar, doe het goed en em gaat wel 5 jaar mee .... doe es een search hier op de site over accu's of batterijen ... daaaagen leesvoer !
 
Laat je ons weten wat je met die accu doet en zo? Ik ben eigenlijk best wel benieuwd!
Ik heb vanmiddag bij Erjo Motorstore in Geldrop (even reclame, zeer goede motorzaak met aardige en kundige hulp) een nieuwe accu aangeschaft. Nog geen tijd gehad om 'm gereed te maken voor gebruik, maar dat staat op de rol voor morgen. Evenals een ritje op de gixxer, die zich nu al een week staat te verbijten in de garage :X
 
Blijft raadzaam om de accu goed voor te laden .... een beetje dealer doet dat voor je! Als je de accu zo in je GiXXer propt zal-ie aanzienlijk korter leven.
En uh, ik wens je een plezierige rit morgen. 't Zal ff wennen wezen; aanzienlijk minder motoren op straat, NU AL. Ze denken dat het al winter is :)
 
Blijft raadzaam om de accu goed voor te laden .... een beetje dealer doet dat voor je! Als je de accu zo in je GiXXer propt zal-ie aanzienlijk korter leven.
Mij is verteld dat na het inlopen van het electrolyt (20 a 30 minuten), de accu ongeveer een half uur opgeladen moet lopen. Maar daar heb ik inmiddels de prachtige Optimate III voor in mijn bezit :)
En uh, ik wens je een plezierige rit morgen. 't Zal ff wennen wezen; aanzienlijk minder motoren op straat, NU AL. Ze denken dat het al winter is :)
Niet te geloven he! De zon schijnt, het is 15 graden, wat wil je nog meer? En ik zeg altijd maar: als de ijsberen overvliegen naar het zuiden, DAN is het koud ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan