Accu problemen ZX-6R '05

Geert-26

MF veteraan
19 aug 2008
1.866
0
Goed, laat ik bij het begin beginnen. Sinds vrijdag 9 juli ben ik de nieuwe eigenaar van een Kawasaki ZX-6R uit 2005. Deze ben ik diezelfde vrijdag op gaan halen in de omgeving van Groningen. Voor de verkoop had de eigenaar aangegeven dat de accu wellicht vervangen moet worden omdat ie na een tijdje stil staan leeg is.

Vrijdag 9 juli heb ik de motor opgehaald, deze stond toen al een dag of 4 stil. De motor startte in 1 keer. Ik ben ermee van Groningen naar Rotterdam gereden (zo'n 250 km) en heb vanwege het warme weer en het wennen aan de nieuwe motor 3 keer een tussenstop gemaakt. Telkens startte de motor in 1 keer, ook na een half uurtje stil staan. Die vrijdag heb ik de motor in de stalling gezet en kon ik er door drukte met werk pas zaterdag de 17e weer naartoe.

Toen ik zaterdag de 17e de sleutel omdraaide gebeurde er helemaal niks. Geen lampje, geen geluidje, geen display, niks. Accu gemeten, 4,9V

De maandag erop heb ik de accu eruit gehaald en heeft m'n vader hem aan de snellader gelegd. Toen met 12 volt weer in de motor gezet en jawel, alles deed het weer.

Toen m'n vader de volgende dag, gisteren dus, de accu doormeette gaf deze 8,4 volt aan. Dit was ong. 24 uur na het snelladen en de motor had verder stil gestaan.
Gisteren de accu eruit gehaald en aan de druppellader gelegd. Gisteravond stond de accu weer op 12 volt.

Vanmorgen gemeten, buiten de motor, 12 volt.
Nu net de accu erin gezet, 11.8V
De motor gestart, dan gaat ie even naar de 10V en daarna naar 14V
Motor uitgezet, half uurtje gewacht, weer de meter op de accu, 5.4V !!
Startknop ingedrukt, en start in 1 keer!
Tijdens starten de meter erop gehouden en die gaf toen 7.4V aan.
Na een klein beetje gas gaat de meter naar 14V.
Motor uitgezet, meter geeft 11.9V aan ...

Ik snap er geen reet meer van en wil graag jullie hulp vragen. Als jullie dit lezen, wat zou je me dan adviseren? Ik ga morgen een nieuwe accu halen maar ben heel benieuwd of er iemand nog andere suggesties heeft. Ik heb een deel van de bekabeling langsgelopen en dat ziet er op het oog netjes uit. Toen de accu ineens op 5.4V stond rook ik ook geen brandlucht ofzo, wat zou kunnen duiden op kortsluiting.

Mijn excuus voor het lange verhaal, ik probeer de informatie zo compleet mogelijk te maken. Een nieuwe accu lijkt me geen overbodige luxe. Mogelijk hebben jullie nog andere ideeën, vandaar dit topic.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast hartelijk dank.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er te weinig tijd voor en ik wil er veilig op kunnen rijden. Meeste onderhoudsdingen doe ik zelf wel, maar dit zie ik niet zitten. Ken de motor ook nog niet goed genoeg en wil er de komende weken wel met een goed gevoel mee kunnen rijden.

Dinsdag heb ik een afspraak bij Aad van Kekem Motoren in Ridderkerk.
 
Dag Willem,

Is dit ook aannemelijk als ik zondag zo'n 230 km gereden heb zonder enig probleem? De motor heeft vannacht wel in de regen gestaan en ik reed met koude motor, kan dat er iets mee te maken hebben gehad? Op de terugweg van m'n werk had ik er na het tanken geen last meer van. Echter, als ik m'n boekje moet geloven had er nog 7 liter in moeten zitten (had 10 liter getankt in een 17 liter tank).

Ik ga de bike toch even wegbrengen denk ik. Om 'm technisch 'ns na te laten lopen. Ben het eigenlijk zat om maar te blijven rotzooien en ik laat er dan liever iemand naar kijken die er z'n brood mee verdient. Zin of onzin?
Er waren toch wel droge uren genoeg intussen om dat simpele proefje te doen, bij niet al te volle tank rijden zonder tankdop? Goeiegenade, juist de simpele dingen toch altijd als eerste doorvoeren, hoera als de oorzaak aan het licht komt en anders afstrepen wat iets NIET is.

Tankventilatie kan op de gekste momenten raar gaan doen; indien geconstrueerd in de dop, domweg een vuiltje in het luchtkanaaltje, misschien net niet helemaal afsluitend en iets bewegend zodat het niet altijd gebeurt .... of een membraan-achtig rubber-randje/ringetje dat iets vervormd is en dan af en toe kan kleven. Indien iets moderns-ingewikkeld met buisjes/slangetjes, verstopping/beknelling/knieken ..... kan vanalles zijn en op zich weinig interessant, vraag is trekt die tank weleens vacuum of niet en dan weet je in welke richtingen je verder moet zoeken.
 
Vorige week zondag nog een goede 200 km gereden, daarna de motor in de stalling gezet. Vanmorgen even de accu gemeten --> 3.7V

Baal er toch goed van. B|
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed de spanningsregelaar als stille boosdoener. Plak een multimeter met tape op je tank, en meet dan eens al rijdend je spanning op de accu. Houd het niet bij een kort ritje, zorg dat je em flink warm rijd. Tijdens de hele rit mag de spanning niet onder de 13.5 of boven de 15V komen. Spanningsregelaars begeven het vaak als ze warm worden, zo kun je koud een goede SR hebben en eenmaal warm een rotte SR die je accu tijdens het rijden vrolijk aan het droogkoken is.

En idd zoals hierboven geschreven, check ook op lekstroom. Dit doe je door de - pool van de accu los te koppelen en je meter in de ampere stand ertussen te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Net terug van Van Kekem Motoren in Ridderkerk. Vanmorgen de motor niet eens kunnen starten. Op de aanhanger er naartoe. Duurde allemaal erg lang maar uiteindelijk werd me verteld dat 'de accu kapot was' .... joh .... of leeg? Werd er een nieuwe accu ingezet en de boel nagemeten. Volgens die zaak is m'n spanningsregelaar goed, net als m'n dynamo. Wat het dan wel is wist ie niet. Ik ben nu 100 euro armer en nog geen stap verder voor m'n gevoel.

Die kerel heeft me uitgelegd dat het bij sportfietsen normaal is dat de accu wat leegloopt ivm de electronica aan boord. Dashboard, startonderbreker, etc. etc. etc. Toen ik vroeg of het niet een beetje idioot is dat een accu in een week tijd terugloopt van 13.nogwat volt naar 3.9V werd me verteld dat dat ook aan de accu kon liggen. Dat is immers een massaproduct en daar zit nog weleens een slechte tussen.

Ik heb met veel tegenzin betaald, eigenlijk vond ik het te schandalig voor woorden, en heb de tent verlaten. Die honderd euro had ik net zo goed in m'n zak kunnen houden, verdomme.

Over 3 weken heb ik vakantie, dan ga ik maar een week met m'n metertje aan de gang. Heb er goed de pest over in. Heb het ding nu ruim een maand en nog geen moment lol van gehad. Ja, laatst een stuk gereden waarna de accu het een week later dus begaf. Klerezooi, ben er echt ff goed pissig over. B|
 
01/10 nieuwe accu- 07/10 nieuwe accu-03/10 opnieuw nieuwe accu.
Zou me echt wel sterk verbazen dat je de trotse eigenaar van 3 slechte accu's bent geworden.
Zou toch met je verhaal eens bij een andere zaak langsgaan, om die spanningsregelaar/dynamo opnieuw te laten uitmeten.
 
Nou, ik heb weer gesleuteld. Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor alle tips tot nu toe. Vanavond heb ik m'n minpool losgekoppeld en m'n multimeter ertussen gehangen op de DC-mA stand. Volgens het boekje mag ie MAX 2.0mA aangeven.
Dit gaf m'n meter aan:

full


Foute boel dus.

Dus maar de tip opgevolgd om dan een voor een de zekeringen eruit te trekken. Er gebeurde niks, tot ik deze zekering eruit trok:

full


En wat blijkt:

full


Raar. Motor verder uit elkaar gehaald, en weten te traceren tot een stekker op m'n ECU. Als ik die lostrek zakt de meter ook weer onder 2mA.

full


Nu is mijn vraag, omdat de ECU signalen verdeelt. Mag ik concluderen dat m'n ECU kapot is, of moet ik verder blijven zoeken? Ik heb al een héél groot deel van alle stekkers losgehaald, maar veranderde niks. Alleen die ene stekker, dat deed wat.

Nu kreeg ik de tip. ECU meenemen, desnoods los, desnoods met de hele motor en ermee naar Goedhart Motoren. Die kunnen zo'n ding uitlezen.

Wat vinden jullie?
 
Laatst bewerkt:
Update:

Net gebeld met Goedhart Motoren. De boordcomputer is inmiddels opgestuurd ter reparatie. Ding schijnt veel te warm te worden. Ze hebben er een andere ECU in gezet en die deed het prima. Geen enkel probleem.

Nu dus afwachten of ze de ECU kunnen repareren. Heb al contact gezocht met de vorige eigenaar aangezien we bij de verkoop een gentlemens agreement hadden dat bij problemen met de bike we de kosten zouden delen. Nog niks gehoord. Is ook al een tijdje niet op MF geweest, dus ik wacht het rustig af.
 
Dag Oma :W

Update:
Net terug van vakantie. Tijdens m'n vakantie nog contact gehad met Goedhart Motoren. ECU is kapot. Ding moet vervangen worden. Wordt een dure grap. Probeer nu al 2 weken contact te krijgen met de vorige eigenaar, maar krijg geen reactie. Zou graag zien dat ie meebetaald. Of ie dit wist of niet weet ik niet, maar meebetalen zou wel zo netjes zijn. (Ja, ik geloof nog in de goedheid van mensen, al heeft dat wel een deukje opgelopen)
 
Zo'n lekstroom is nooit boven water te krijgen uit een print... Dat vindt je nooit.
Is er tweedehands niks te koop voor zo'n machine, motorsloperijen??

Controleer die stekker verbindingen op je ECU ook goed. Blaas ze iig ff schoon :) .


Goed dat je het probleem boven water heb in ieder geval :) .
 
Laatst bewerkt:
Tsja, het topic loopt nog omdat het probleem nog speelt en ik de topics persoonlijk waardeloos vind wanneer een probleem geopperd wordt, gereageerd wordt, maar de oplossing uitblijft omdat het dan niet meer interessant is voor de TS om te posten. Daarnaast hoop ik nog wat te horen van de vorige eigenaar, maar die is sinds begin augustus niet meer op MF ingelogd geweest. Ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga zo de motor ophalen. Ben blij dat ie het dan weer doet *knock on wood*. Wat me nog bezighoudt is het volgende. Tijdens de verkoop van de motor heb ik met de vorige eigenaar afgesproken dat we, wanneer blijkt dat de motor gebreken vertoond, de rekening van de reparatie delen. Dit heb ik ook in een e-mail van hem staan. Echter, is dit iets waar ik wat mee kan richting de vorige eigenaar of moet ik gewoon betalen en de zaak laten rusten? Het gaat toch om een kleine duizend euro .... -O-
 
Ik ga zo de motor ophalen. Ben blij dat ie het dan weer doet *knock on wood*. Wat me nog bezighoudt is het volgende. Tijdens de verkoop van de motor heb ik met de vorige eigenaar afgesproken dat we, wanneer blijkt dat de motor gebreken vertoond, de rekening van de reparatie delen. Dit heb ik ook in een e-mail van hem staan. Echter, is dit iets waar ik wat mee kan richting de vorige eigenaar of moet ik gewoon betalen en de zaak laten rusten? Het gaat toch om een kleine duizend euro .... -O-
Je kan 'm toch een mailtje sturen?
Doet 'ie dwars dan heb je pech. Trekt hij z'n portemonnee dan is het mooi mee genomen :)
 
Zo, de motor staat weer in de stalling. Ze hebben de oude ECU nog kunnen repareren, dus de kosten vallen mee, gezien de kosten die ik verwacht had en die een 'nieuwe' ecu met zich mee zouden brengen.

De vorige eigenaar heb ik via de mail op de hoogte gehouden van de situatie. De laatste 3 weken krijg ik geen reactie meer op de mail, sms-jes en als ik bel gaat de telefoon over tot ik de voicemail krijg. Als ik z'n mf-profiel bekijk zie ik ook dat ie al sinds 3 augustus niet meer is ingelogd.

Goed, de motor doet het weer. Ik ga de komende tijd lekker kilometers maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan