Accu problemen ZX-6R '05

Geert-26

MF veteraan
19 aug 2008
1.866
0
Goed, laat ik bij het begin beginnen. Sinds vrijdag 9 juli ben ik de nieuwe eigenaar van een Kawasaki ZX-6R uit 2005. Deze ben ik diezelfde vrijdag op gaan halen in de omgeving van Groningen. Voor de verkoop had de eigenaar aangegeven dat de accu wellicht vervangen moet worden omdat ie na een tijdje stil staan leeg is.

Vrijdag 9 juli heb ik de motor opgehaald, deze stond toen al een dag of 4 stil. De motor startte in 1 keer. Ik ben ermee van Groningen naar Rotterdam gereden (zo'n 250 km) en heb vanwege het warme weer en het wennen aan de nieuwe motor 3 keer een tussenstop gemaakt. Telkens startte de motor in 1 keer, ook na een half uurtje stil staan. Die vrijdag heb ik de motor in de stalling gezet en kon ik er door drukte met werk pas zaterdag de 17e weer naartoe.

Toen ik zaterdag de 17e de sleutel omdraaide gebeurde er helemaal niks. Geen lampje, geen geluidje, geen display, niks. Accu gemeten, 4,9V

De maandag erop heb ik de accu eruit gehaald en heeft m'n vader hem aan de snellader gelegd. Toen met 12 volt weer in de motor gezet en jawel, alles deed het weer.

Toen m'n vader de volgende dag, gisteren dus, de accu doormeette gaf deze 8,4 volt aan. Dit was ong. 24 uur na het snelladen en de motor had verder stil gestaan.
Gisteren de accu eruit gehaald en aan de druppellader gelegd. Gisteravond stond de accu weer op 12 volt.

Vanmorgen gemeten, buiten de motor, 12 volt.
Nu net de accu erin gezet, 11.8V
De motor gestart, dan gaat ie even naar de 10V en daarna naar 14V
Motor uitgezet, half uurtje gewacht, weer de meter op de accu, 5.4V !!
Startknop ingedrukt, en start in 1 keer!
Tijdens starten de meter erop gehouden en die gaf toen 7.4V aan.
Na een klein beetje gas gaat de meter naar 14V.
Motor uitgezet, meter geeft 11.9V aan ...

Ik snap er geen reet meer van en wil graag jullie hulp vragen. Als jullie dit lezen, wat zou je me dan adviseren? Ik ga morgen een nieuwe accu halen maar ben heel benieuwd of er iemand nog andere suggesties heeft. Ik heb een deel van de bekabeling langsgelopen en dat ziet er op het oog netjes uit. Toen de accu ineens op 5.4V stond rook ik ook geen brandlucht ofzo, wat zou kunnen duiden op kortsluiting.

Mijn excuus voor het lange verhaal, ik probeer de informatie zo compleet mogelijk te maken. Een nieuwe accu lijkt me geen overbodige luxe. Mogelijk hebben jullie nog andere ideeën, vandaar dit topic.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast hartelijk dank.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het een gevalletje overleden accu is. De accu kan simpelweg zijn stroom niet meer vasthouden. Hij laadt wel goed bij dus lijkt me duidelijk..

Inversteren in een nieuwe accu..
 
Heb je de motor wisselende toerentallen laten draaien bij de test? Als-ie belangrijk hoger dan 14V kan oplopen is zo goed als zeker je spanningsregelaar kaduuk en kookt iedere accu snel kapot.

Is het een klassieke accu met dopjes? Check vloeistofniveau en druppel per iedere cel eventueel gedistilleerd/gedemineraliseerd water bij tot bovenste maatstreep.

Met dit langdurig fors warme weer verliezen accu's vocht ... meestal merk je de gevolgen pas (te laat) als het kouder wordt of in voorjaar na winterslaap, maar/dus is tussentijdse controle geen overbodige luxe.
 
Laatst bewerkt:
Je accu is oud en aan het overlijden. Door het loodslib op de bodem (ouderdomskwaal) van de cellen heeft hij last van interne kortsluiting en daardoor heel snel leeg. Je dynamo en spanningsregelaar zijn nog in orde, gezien de 14 V bij wisselende toerentallen.
 
Net even gemeten.
Vanmorgen erin gezet met 12.9V
Nu 12.6V
Gestart, met stationair draaiende motor 14.4V
Na motor uit zakt ie langzaam terug naar ong. 12.9V
 
Vanmorgen gemeten, 48 uur na plaatsing van de accu.
Meter gaf 11.7V aan ... is het dan zo dat ie langzaam leegloopt?
Vanaf vrijdagavond is ie van 12.6 naar 11.7 teruggelopen. Er heeft 2 dagen het lampje van m'n startonderbreker geknipperd en ik heb de motor 2 keer gestart waarna hij niet lang gelopen heeft.

Vandaag een lekkere rit gemaakt waarbij de motor het perfect deed. Nu net weer de spanning gemeten, 13.0V
 
Vanmorgen gemeten, 48 uur na plaatsing van de accu.
Meter gaf 11.7V aan ... is het dan zo dat ie langzaam leegloopt?
Vanaf vrijdagavond is ie van 12.6 naar 11.7 teruggelopen. Er heeft 2 dagen het lampje van m'n startonderbreker geknipperd en ik heb de motor 2 keer gestart waarna hij niet lang gelopen heeft.

Vandaag een lekkere rit gemaakt waarbij de motor het perfect deed. Nu net weer de spanning gemeten, 13.0V
Ja, dat is normaal; een keer starten zonder te rijden rukt er flink aan.
 
Stationair 14,4 V lijkt mij te hoog, zou eerder iets van 13 Volt moeten zijn..
Hij zal er wat gas bij gegeven hebben .... en/of lichten uit?

Verder is, zoals ik al in een paar postings benadrukte, de kwaliteit van het AARDPUNT (de minaansluiting) van de spanningsregelaar van levensbelang. Testen bij draaiende motor, 1 pen van de Voltmeter op Min-accu en de andere op een te onderzoeken "aardpunt". Meet je daar zelfs maar een tiende van een Volt tussen dan zit het al aardig fout.

Slecht aardpunt van een zener-achtig werkende spanningsregelaar zoals in de meeste motors (alle overtollige stroom wordt kortgesloten) maakt oplopende laadspanning.
 
Typisch gevalletje: hufterige verkoper.

Ding aan de oplader gehad tot een half uur voor jij kwam.
Toen deed hij het ja...

Dag erop zit je met gezeik.

Maar ik lees dat je een nieuwe accu hebt en alles weer werkt.
 
Zojuist motor teruggezet in de stalling. Was er vandaag mee naar het werk gegaan en ook dat verliep niet vlekkeloos. Moest na een km of 5 wegrijden bij een stoplicht en bij het gas open draaien kwam ie hortend en stotend van z'n plek. Lampje van het benzinesysteem wat nog even aan ging, toen weer uit en reed de bike normaal. Km later hetzelfde, beetje gas geven en hij deed het weer.

Nu net de bike dus teruggezet met een spanning van 12.5V.
Nogmaals gemeten. Laadspanning stationair stond ie op 13.2V, geef je wat gas gaat ie naar 14V.

Ik heb er toch geen lekker gevoel over. Gewoon dat hele ding niet. Ik denk erover om de bike naar een dealer te brengen om na te laten kijken, al is het maar voor m'n eigen gemoedsrust. Wat me ook niet lekker zat was dat toen ik m'n tank optilde, het me opviel dat er wat geschreven stond op de deksel van het luchtfilter. "13/1/'10 - New Battery" ....
 
.... Lampje van het benzinesysteem wat nog even aan ging, toen weer uit en reed de bike normaal. Km later hetzelfde, beetje gas geven en hij deed het weer. ....
Dat lijkt ijselijk veel op onvoldoende tankventilatie; makkelijke proef: bij droog weer en niet te volle tank, ritje zonder tankdop en als dat helpt dan weet je waar je het zoeken moet.
 
Dat lijkt ijselijk veel op onvoldoende tankventilatie; makkelijke proef: bij droog weer en niet te volle tank, ritje zonder tankdop en als dat helpt dan weet je waar je het zoeken moet.

Dag Willem,

Is dit ook aannemelijk als ik zondag zo'n 230 km gereden heb zonder enig probleem? De motor heeft vannacht wel in de regen gestaan en ik reed met koude motor, kan dat er iets mee te maken hebben gehad? Op de terugweg van m'n werk had ik er na het tanken geen last meer van. Echter, als ik m'n boekje moet geloven had er nog 7 liter in moeten zitten (had 10 liter getankt in een 17 liter tank).

Ik ga de bike toch even wegbrengen denk ik. Om 'm technisch 'ns na te laten lopen. Ben het eigenlijk zat om maar te blijven rotzooien en ik laat er dan liever iemand naar kijken die er z'n brood mee verdient. Zin of onzin?
 
Terug
Bovenaan Onderaan