Accu R1, kapot?

jutezak

Rookie
21 sep 2009
4
0
Hoi,

een paar weken geleden wilde mijn R1 (2004) niet meer starten. In het begin hoorde ik de startmotor nog draaien maar dit veranderde al snel in een ratelend geluid. Ik had het vermoeden dat de accu te weinig vermogen kon leveren om alles aan het draaien te krijgen. Vervolgens met startkabels aan een auto gehangen, toen startte hij meteen.

Daarna ongeveer 100km gereden zonder problemen. Toen ik weer thuis was de motor uitgezet en daarna weer proberen te starten. Dit lukte prima, dus ik ga ervan uit dat de accu goed geladen wordt. Nu 3 weken later wilde ik de motor weer starten, maar helaas, weer het ratelende geluid. De accu heeft in de tussentijd niet aan een lader gehangen (die heb ik ook nog niet).

Er zit wel een alarm op, maar dat stond de laatste 3 weken niet aan, verbruikt het alarm dan evengoed stroom?

Wat denken jullie, accu kapot? Of wellicht toch leeggetrokken door het alarm (wat niet geactiveerd was)?
 
Meet de lekstroom zou ik zeggen, minpool los, multimeter op amperagestand ertussen en kijken wat ie trekt met contact uit. (1min wachten na contact afzetten i.v.m. zelfdiagnose van de ecu en andere stroomtrekkende processen) :)
 
Hoi,

een paar weken geleden wilde mijn R1 (2004) niet meer starten. In het begin hoorde ik de startmotor nog draaien maar dit veranderde al snel in een ratelend geluid. Ik had het vermoeden dat de accu te weinig vermogen kon leveren om alles aan het draaien te krijgen. Vervolgens met startkabels aan een auto gehangen, toen startte hij meteen.

Daarna ongeveer 100km gereden zonder problemen. Toen ik weer thuis was de motor uitgezet en daarna weer proberen te starten. Dit lukte prima, dus ik ga ervan uit dat de accu goed geladen wordt. Nu 3 weken later wilde ik de motor weer starten, maar helaas, weer het ratelende geluid. De accu heeft in de tussentijd niet aan een lader gehangen (die heb ik ook nog niet).

Er zit wel een alarm op, maar dat stond de laatste 3 weken niet aan, verbruikt het alarm dan evengoed stroom?

Wat denken jullie, accu kapot? Of wellicht toch leeggetrokken door het alarm (wat niet geactiveerd was)?

Ja, en heel weinig... en mA's.....

En hoe oud is je accu..... >5 jaar vervang hem maar want voor die 50 euro moet je niet zitten klooien; ik bedoel niet willen starten van je motor......

Doe ook de check met een Voltmeter hoeveel spanning op de polen staat bij het optoeren..... max ~14.5V........

Ohja, check ook het batterijtje van de afstandsbediening van je alarm....

succes
 
Bedankt voor de tips, ik ga er morgen eens mee aan de slag. Sowieso maar even een druppellader halen...

Het vervelende van een nieuwe accu is dat hij niet maar 50 euro kost, maar 130 eurootjes... Er zat namelijk een Yuasa YTZ10S in. Misschien weten jullie een alternatief voor deze accu?
 
Soms kan een gare accu je spanningsregelaar mollen en die maakt dan op zijn beurt je nieuwe accu dood ....

Meet bij stationair draaiende moter en variërend toerental de spanning op de accupolen; indien noemenswaardig hoger dan 14V, kapotte spanningsregelaar.
 
Nog even de conclusie. Ik heb eerst een optimate 4 lader gehaald. Vervolgens de accu een paar uur geladen. Daarna van de lader afgehaald. Voltage liep met ongeveer 0.01 Volt per 5 seconde terug. Toch maar even aangesloten en geprobeerd te starten, geen succes.

Nieuwe accu gehaald, nu start hij weer fatsoenlijk.

Bedankt voor de hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan