Accu, spanningsregelaar of dynamo?

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo :W,

Ik ben deze week 9 dagen naar italie geweest met mn bandit 400 (1992).
Op het moment dat ik weg ging was de accu voor het eerst in 3 jaar leeg..startmotor ging niet eens 1x rond B|. Motor aangeduwd en werkte prima. Tien minuten later bij tankstation startte hij onverwachts al weer meteen met de startmotor.

Twee dagen geen problemen gehad en toen was het weer raak.. aanduwen.
Accu bij een italiaanse motorboer laten doormeten, en hij gaf +-11 volt met motor aan, ook bij meer toeren. Niet goed dus. Volgens hem was het de dynamo of de spanningsregelaar..maar ik vroeg mij af of je dat kan zeggen als je accu compleet kapot kan zijn. Lampen en alles werkt gewoon.
De dag erna werkte alles opeens weer :? om de dag daarna weer compleet leeg te zijn...

Het lijkt er op alsof iets de accu leeg trekt of dat er iets niet goed vast zit.. ik zou echter niet weten wat dat moet zijn. Ik heb alleen een 12v stekker maar die zit op de kentekenverlichting en werkt dus niet met contact uit.
De enige recente verandering is een handmatige switch voor de fan ipv de automatisch switch (al 3 jaar kapot).. zie alleen niet wat hier mis aan kan gaan en ook deze werkt niet met contact uit.

Nu heb ik twee vragen:
  1. Iemand een idee of dit de accu, spanningsregelaar of de dynamo kan zijn? Of moet je sowieso een nieuwe/goede accu hebben voordat je de rest kan gaan verdenken?
  2. Kan mijn motor theoretisch zonder accu rijden? Krijgt een motor over het algemeen zijn stroom voor vonk en CDI etc. van de dynamo?

Bedankt!
Ps. ik heb de how-to doormeten accu al gelezen
 
Laatst bewerkt:
ik zou beginnen met accu los en de lader er op. als die aangeeft dat de accu vol is lader los en na een uur de accu meten. geeft die dan nog meer als 12V dan zit het met de accu redelijk snor. dan kan je in ieder geval rijden tot de accu leeg raakt.
en dan wordt het meten. dynamo meten op de spoelen bij 3000 rpm voor ongeveer 60 - 70 VAC. werkt dat goed spanningsregelaar meten bij zelfde toerental of die spanning afgeeft van ergens tussen de 13,5 en 14,5 volt DC. en aan alle draden rommelen met draaiende motor en ondertussen meten op een spanningsval bij de accu. connectoren nakijken massaverbindingen nakijken laadstroom meten naar de accu en zo zijn er nog veel meer punten die dit kunnen veroorzaken.
 
Een laadsysteem (over de accu heen) meten met een 'kapotte' accu werkt inderdaad niet.
Het simpelste is om met een ~200V wisselspanning op je multimeter de draden van de dynamo te meten met draaiende motor (de stekker(s) die aan de spanningsregelaar zitten, wel eerst loskoppellen om kortsluiting in de spanningsregelaar uit de meting weg te strepen)...dan moet er toch wel meer als 20 volt uit de dynamo komen, meestal zijn die draden geel of wit, en over het algemeen zijn het 3 stuks in 1 stekker.

Meet je daar niet een voltage boven de 20 volt, dan 'even' de spoelen doormeten door dezelfde draden (met contact uit) op weerstand te meten.
Onderling moeten ze nagenoeg 0 ohm aangeven, en richting massa oneindig.

Is dat allemaal goed, dan is het (los van draadbreuken, slechte accu-connectie, oid) de spanningsregelaar.
De accu zou ik zowieso vervangen om zeker te zijn dat dat goed is, mag ook wel na 3 jaar.
(plus, die zal ook wel niet te blij zijn met een laag voltage)
 
Hoe is de stekker van je spanningsregelaar?

Dingen willen soms gaan bbq-en.
Zal even kijken..hij zit aan de buitenkant me super grote koelvinnen..niet zoals bij sommige motoren bij het blok ergens.
ik zou beginnen met accu los en de lader er op. als die aangeeft dat de accu vol is lader los en na een uur de accu meten. geeft die dan nog meer als 12V dan zit het met de accu redelijk snor. dan kan je in ieder geval rijden tot de accu leeg raakt.
en dan wordt het meten.
Hm accu midden in de week best vol..althans ik kon zo 4x achter elkaar starten (op 2.5km liep ie niet zo lekker meer :+) terwijl hij dag er voor geeneens 1x kon starten
Een laadsysteem (over de accu heen) meten met een 'kapotte' accu werkt inderdaad niet.
Het simpelste is om met een ~200V wisselspanning op je multimeter de draden van de dynamo te meten met draaiende motor (de stekker(s) die aan de spanningsregelaar zitten, wel eerst loskoppellen om kortsluiting in de spanningsregelaar uit de meting weg te strepen)...dan moet er toch wel meer als 20 volt uit de dynamo komen, meestal zijn die draden geel of wit, en over het algemeen zijn het 3 stuks in 1 stekker.

Meet je daar niet een voltage boven de 20 volt, dan 'even' de spoelen doormeten door dezelfde draden (met contact uit) op weerstand te meten.
Onderling moeten ze nagenoeg 0 ohm aangeven, en richting massa oneindig.

Is dat allemaal goed, dan is het (los van draadbreuken, slechte accu-connectie, oid) de spanningsregelaar.
De accu zou ik zowieso vervangen om zeker te zijn dat dat goed is, mag ook wel na 3 jaar.
(plus, die zal ook wel niet te blij zijn met een laag voltage)

Volgens mn manual moet ik de "AC generator lead wire coupler" los maken en voltage meten tussen de 3 draden; moet >70 VAC zijn @ 5000rpm. Deze gaat dus naar de spanningsregelaar?
Ben echt een leek wat betreft elektronica :(.

Maar 'mag ook wel na 3 jaar'? Een accu mag toch wel langer dan 3 jaar mee gaan B| of is het normaal dat ze zo snel kapot zijn?

De accu is overigens wel ouder dan 4 jaar O-)

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik ga denk ik eerst even mn oude accu proberen op te laden voordat ik een nieuwe koop of iets anders ga proberen.

Kan iemand mij antwoord geven op het volgende:
Moet bij een lopende motor (op toeren) de voltage op de accu altijd naar 14.x oplopen ongeacht hoe slecht de accu is?
Oftewel: zelfs als je accu nog maar 11v levert, zou je dan 14+v moeten meten omdat de dynamo/generator 14+v levert?
 
Laatst bewerkt:
Zoals reeds gezegd kan je het laadsysteem met aangesloten accu niet goed meten als de accu zelf verrot is. Met een nieuwe accu kan je goed meten (en bijvoorbeeld zien of je SR niet juist een te hoog voltage door stuurt, want dat kan ook).

3 jaar is niet enorm lang, maar ook niet vreemd kort. Een motor accu heeft nu eenmaal geen lui leventje.
 
Dus als er 11v wordt gemeten bij lopende motor, betekent het niet per se dat de spanningsregelaar of dynamo stuk is (zoals de italiaanse motorboer zei)..maar het kan ook gewoon alleen een kapotte accu zijn?
 
Laatst bewerkt:
Hallo :W,

Ik ben deze week 9 dagen naar italie geweest met mn bandit 400 (1992).
Op het moment dat ik weg ging was de accu voor het eerst in 3 jaar leeg..startmotor ging niet eens 1x rond B|. Motor aangeduwd en werkte prima. Tien minuten later bij tankstation startte hij onverwachts al weer meteen met de startmotor.

Twee dagen geen problemen gehad en toen was het weer raak.. aanduwen.
Accu bij een italiaanse motorboer laten doormeten, en hij gaf +-11 volt met motor aan, ook bij meer toeren. Niet goed dus. Volgens hem was het de dynamo of de spanningsregelaar..maar ik vroeg mij af of je dat kan zeggen als je accu compleet kapot kan zijn. Lampen en alles werkt gewoon.
De dag erna werkte alles opeens weer :? om de dag daarna weer compleet leeg te zijn...

Het lijkt er op alsof iets de accu leeg trekt of dat er iets niet goed vast zit.. ik zou echter niet weten wat dat moet zijn. Ik heb alleen een 12v stekker maar die zit op de kentekenverlichting en werkt dus niet met contact uit.
De enige recente verandering is een handmatige switch voor de fan ipv de automatisch switch (al 3 jaar kapot).. zie alleen niet wat hier mis aan kan gaan en ook deze werkt niet met contact uit.

Nu heb ik twee vragen:
  1. Iemand een idee of dit de accu, spanningsregelaar of de dynamo kan zijn? Of moet je sowieso een nieuwe/goede accu hebben voordat je de rest kan gaan verdenken?
  2. Kan mijn motor theoretisch zonder accu rijden? Krijgt een motor over het algemeen zijn stroom voor vonk en CDI etc. van de dynamo?

Bedankt!
Ps. ik heb de how-to doormeten accu al gelezen
how to - accu en laadsysteem controleren.
 
1) Ja hoor. Je moet de accu eerst goed laden voor je het laadsysteem kunt meten. Dat zou geen probleem moeten zijn omdat je de accu beter kunt laden met een lader dan met de draaiende motor, dit overbelast het systeem en wordt, ondanks dat dit een detail is, altijd afgeraden. Neem een lader van 1/10 het accu amperage dan ben je in een paar uur klaar. Bedenk wel dat je bij die spanning beslist niet verder door mag laden en bij onbeveiligde laders dat er brand en explosiegevaar bestaat, te denken aan intern kortgesloten accu's. Voel daarom de accu en de lader steeds of die niet te heet worden. Een kortgesloten accu kan al een verkleurde of verbogen plek hebben dus bekijk de accu eerst rondom.

Zoals je dat vertelt zou jou accu wel eens kortgesloten platen kunnen hebben. 11 Volt en zelfs 12 Volt is een compleet lege accu. Na het laden zou zo een accu een oppervlakkige spanning kunnen hebben waardoor wel de lampen even goed branden maar je niet kan starten. Test dus of de koplamp en het achterlicht wel een halve minuut blijven branden. Zou door dat testen de accu weer deels leeg gaan dan is dat geen probleem want dat ontladen en volledig herladen kan wel eens helpen bij een futloze accu die steeds half leeg geweest is.

2) Nee zeg. Behalve voor de waarschuwing dat dit opladen van de accu veel van de regulator vergt, onder punt 1, zou je de ontsteking wel eens te kort kunnen doen. Je gaat dan steeds meer gas geven en langzamer koppelen tot de motor uitvalt wanneer je een gemeentegrens passeert. Op een forum over jou type motor kan je het best je licht opsteken over de details van dergelijk starten en rijden. Een motor ontsteekt niet zoals het hoort bij onvoldoende spanning. Zonder een accu kan die spanning ook niet constant meer zijn.

Een accu zal bij twijfel getest moeten worden. Ook de belangrijke aansluitingen nakijken, zoals de accu polen en de aansluiting van de Min kabel op het frame. Bij mij zit deze onder de zelfde bout als de grond kabel van de ontsteking en die plek is dus erg belangrijk. Daarna steeds de contacten controleren welke dat ook zijn en daarbij het contact van zekeringen niet vergeten. Heel bijzondere aandacht hoor je te hebben voor de contacten in de stekker van de regulator want heeft één van de drie groepen windingen van de dynamo geen goed contact meer, dan merk je dat niet alleen in de prestaties maar kan de dynamo overbelast raken daar waar die nog wel stroom opwekt.

Een accu zou wel vijf jaar mee moeten gaan en vaak nog heel veel langer. De levensduur zou, bij het zelfde type, vooral afhangen van; hoe vaak/lang is de accu (deels) ongeladen geweest en welke koude heeft die moeten doorstaan. Verder van belang zijn; niet schokken of stoten en geen stroom trekken als de motor wordt uitgeschakeld maar liever de motor uitschakelen nadat er laadspanning geweest is.
 
Bedankt voor je reactie.

Vandaag even een acculader op mn accu gezet.
Lees hier wel eens dat je dat met +- 1/10 Ah van je accu moet opladen..
Klopt dit? Op mijn accu staat namelijk gewoon '1A for ~5-10 hours OR 4A for 1 hour'.

De acculader die ik heb is 5.4A.. ik heb dus gewoon maar de gok genomen en de accu ~1uur aan de lader gehad. Acculader gaf aan dat de accu bijna vol was.

Multimeter is opeens kwijt net nu ik em nodig heb, dus nog niet kunnen meten.
De FAN (handmatige switch) draait echter nu al veel harder dan die tijdens de hele trip naar Italie heeft gedaan.

Binnenkort meten
 
Laatst bewerkt:
Mijn accuboer vertelde dat als je te lang met een slechte accu doorrijdt, de dynamo ook naar de qleauten kan gaan omdat ie toch continue probeert die accu op te laden met full power en daar wordt ie niet blij van, alleen errug heet.
 
Mijn accuboer vertelde dat als je te lang met een slechte accu doorrijdt, de dynamo ook naar de qleauten kan gaan omdat ie toch continue probeert die accu op te laden met full power en daar wordt ie niet blij van, alleen errug heet.
Tja geeft je dynamo niet altijd max vermogen? gewoon wat hij kan leveren bij dat toerental? spanningsregelaar zet et dan om?
 
Op de accu staat een maximum, de accu was al niet 100% meer, en je gaat vervolgens ruim over het maximum heen met een 5.4A auto lader. Op je accu staat ook netjes wat hij nodig heeft als goede onderhoudslading en dat is 1A.

Maakt evengoed niet uit, want de accu is toch gaar, maar hang de nieuwe accu a.u.b niet aan die autolader (die als het een goedkoopje is ook best eens 6 of 7A eruit kan blaffen).
 
Oke.. misschien toch maar even keertje zo'n optimate scoren voor de winter.
Accu reageerde bij het starten na opladen met 'auto lader' trouwens niet anders dan daarvoor..dus denk dat de accu al inderdaad al gaar was.

Staat overigens 0.8A for slow en 4A 1h for fast charging.
 
Laatst bewerkt:
Dus.. eindelijk tijd gehad om accu te monteren.
Acculader gekocht met 0.8A en opgeladen naar +- 13.5V.
Motor gestart (moest flink doorstarten na 1.5 maand stilstand) en spanning gemeten met lopende motor.

Zie filmpje -O- .

https://dl.dropboxusercontent.com/u/22072961/MF/2013-09-07 16.42.10.mp4
(4 MB)

Dus.. spanningsregelaar of dynamo kaduk als ik de HOW-TO mag geloven.. geven alle spanningsregelaren meer dan 14v?
edit: Oh, de koelvinnen van mn spanningsregelaar waren na 3min lopende motor al gloeiend heet!

What's next? :$
Regelaar losgeschroeft maar daar kan ik verder ook niet veel mee
2013-09-07%2017.00.43.jpg


edit: morgen maar even proberen volgens WPHB doormeten
 
Laatst bewerkt:
Zojuist gemeten.. gelukkig is de dynamo/generator nog goed :) levert 75V AC tussen de 3 pootjes bij 5000rpm (moet >70V) zijn volgens WPHB.

Weerstand van spanningsregelaar was oneindig waar 3.5 of 6 Ohm gemeten moest worden..!

Iemand goed adresje voor een spanningsregelaar?
En.. orgineel, aftermarket, nieuw of 2ehands? Kan je van andere motoren (bijv andere Suzuki's, GS500 bijv) zo'n ding gebruiken of niet?

Thanks
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zelf voor een nieuwe gaan. Origineel of goede aftermarket.

klik
klik
Bedankt. Ga even rondkijken.. toch stukje prijziger dan ik dacht een nieuwe spanningsregelaar ;(

Oh.. even voor de zekerheid: ik heb nu dus met de multimeter de weerstand tussen connectors van de spanningsregelaar zelf gemeten...dus bijv 1 van de gele met de rode of de zwarte. Multimeter gaf oneindige weerstand (1)..veranderde niks (zowel op 200 Ohm als 2k Ohm gevoeligheid)
 
Laatst bewerkt:
Dus.. spanningsregelaar of dynamo kaduk als ik de HOW-TO mag geloven.. geven alle spanningsregelaren meer dan 14v?
edit: Oh, de koelvinnen van mn spanningsregelaar waren na 3min lopende motor al gloeiend heet!


Niets geks gezien op je filmpje. Wat je moet doen is volgende:
1) stationair draaien de motor mat alle verlichtingen aan. Spanning moet redelijk constand blijven mag tikje inzakken als je iets langer wacht 30 seconden of 1 minuut. Als je gasgeeft bv 2000 of 3000rpm moet spanning oplopen. De spanning mag niet hoger dan 15V komen, ik zou 13.5-14.4 redelijk ideaal vinden.
2) met verlichting uit ook proberen, spanningen moeten dan meestal hoger uitkomen, maar wederom niet boven de 15V

3) de regelaar is geen regelaar maar een vermogensdumper. Dat betekend dat deze alle spanning boven de interne regelspanning dumpt in warmte. De geleverde stroom wordt omgezet in warmte. Daardoor is de geleverde dynamo spanning niet hoger dan.... 15V, juist. Dus als je meer stroom in andere gebruikers verbruikt zal de regelaar.... koeler blijven.
Dus het is beter voor de regelaar om met de lampen aan te rijden.

Op zich dus heel normaal wat je gemeten hebt.

Gauw monteren en rijden met dat ding.

een geregelde dynamo zit op een auto, oude 12V gelijkstroom dynamo's en willicht er gens nog op een oude BMW motor zover ik weet. De nieuwere motoren hebben allemaal dit principe van vermogensdumper, minder onderdelen, geen koolborstels en goedkoper.
Dus geen kapjes voor de "regelaar" monteren. Vandaar de koelvinnen.

Wim
 
Bedankt voor je reactie.
Als ik echter naar het volgende plaatje kijk uit het altijd-genoemde-topic:
accu.jpg

staat er dat er bij ongeveer 3000 toeren 14,5 volt gemeten moet worden.

Ook als ik in mn WPHB kijk, staat er dat er 13.5 tot 15.5V gemeten moet worden bij 5000 toeren.
Ook hier staat dat als je <13.5V meet, de dynamo of de spanningsregelaar niet goed werkt.

Zoals op het filmpje te zien is, komt mijne niet boven de 13.3V, ongeacht de toeren of ongeacht met/zonder licht.

De 13.3V die je op de multimeter ziet, is volgens mij gewoon de voltage van de accu; deze was namelijk 13.5V na opladen en is door het doorstarten waarschijnlijk gezakt tot 13.3V.

Tot slot meet ik ook nog eens een oneindige weerstand door de spanningsregelaar, en werkt de dynamo naar behoren.

Alles wijst naar een kapotte spanningsregelaar...?

ps. een spanningsregelaar is niet alleen een vermogensdumper, hij moet nl. ook wisselstroom omzetten in gelijkstroom.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan