Accu, spanningsregelaar of dynamo?

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo :W,

Ik ben deze week 9 dagen naar italie geweest met mn bandit 400 (1992).
Op het moment dat ik weg ging was de accu voor het eerst in 3 jaar leeg..startmotor ging niet eens 1x rond B|. Motor aangeduwd en werkte prima. Tien minuten later bij tankstation startte hij onverwachts al weer meteen met de startmotor.

Twee dagen geen problemen gehad en toen was het weer raak.. aanduwen.
Accu bij een italiaanse motorboer laten doormeten, en hij gaf +-11 volt met motor aan, ook bij meer toeren. Niet goed dus. Volgens hem was het de dynamo of de spanningsregelaar..maar ik vroeg mij af of je dat kan zeggen als je accu compleet kapot kan zijn. Lampen en alles werkt gewoon.
De dag erna werkte alles opeens weer :? om de dag daarna weer compleet leeg te zijn...

Het lijkt er op alsof iets de accu leeg trekt of dat er iets niet goed vast zit.. ik zou echter niet weten wat dat moet zijn. Ik heb alleen een 12v stekker maar die zit op de kentekenverlichting en werkt dus niet met contact uit.
De enige recente verandering is een handmatige switch voor de fan ipv de automatisch switch (al 3 jaar kapot).. zie alleen niet wat hier mis aan kan gaan en ook deze werkt niet met contact uit.

Nu heb ik twee vragen:
  1. Iemand een idee of dit de accu, spanningsregelaar of de dynamo kan zijn? Of moet je sowieso een nieuwe/goede accu hebben voordat je de rest kan gaan verdenken?
  2. Kan mijn motor theoretisch zonder accu rijden? Krijgt een motor over het algemeen zijn stroom voor vonk en CDI etc. van de dynamo?

Bedankt!
Ps. ik heb de how-to doormeten accu al gelezen
 
Laatst bewerkt:
Hele weekend gereden... incl moto gymkhana en dus wel 10x moeten starten.
Voltage na weekend: 13.09V... ik gok het er wel op :)! Alles werkt gewoon..alleen niet-optimale bekabeling :+
 
Volgens mij had ik je dat al tig posts geleden verteld.
En slechte bekabeling heb je ook niet. Een spanningsval van 0,1V is helemaal niks. Dat zit 'em al in de afwijking van je metertje. Ook de 0,3V spanningsval van je knipperlicht maakt geen fluit uit. Ga maar eens meten op je achterlicht. Die heeft meestal een nog grotere spanningsval, en toch heb je licht!
 
Volgens mij had ik je dat al tig posts geleden verteld.
En slechte bekabeling heb je ook niet. Een spanningsval van 0,1V is helemaal niks. Dat zit 'em al in de afwijking van je metertje. Ook de 0,3V spanningsval van je knipperlicht maakt geen fluit uit. Ga maar eens meten op je achterlicht. Die heeft meestal een nog grotere spanningsval, en toch heb je licht!
Nee.. het is met groot licht 0.6V verlies op - en 0.2V op +.
Samen goed voor zo'n 0.8V ...
Dat vind ik niet niks.
 
Volgens mij had ik je dat al tig posts geleden verteld.
En slechte bekabeling heb je ook niet. Een spanningsval van 0,1V is helemaal niks. Dat zit 'em al in de afwijking van je metertje. Ook de 0,3V spanningsval van je knipperlicht maakt geen fluit uit. Ga maar eens meten op je achterlicht. Die heeft meestal een nog grotere spanningsval, en toch heb je licht!
Maar voor het laden maakt 0,3 volt een groot verschil.
Bij 13,5 volt laad je met 100mA maar bij 13,8 kan dat wel 1 ampere zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan