Accu, SR of Dynamo, welke is het probleem?

Pau1p

MF'er
31 mei 2011
40
0
Ja, ik heb veel gezocht en gelezen op het forum maar ik kom er nog steeds niet uit :-)


Hallo allemaal. Ik heb al enige tijd problemen met mijn elektrische circuit van mijn Honda VFR750 ’90. Ik probeer kort op te sommen wat er aan de hand is:


1) Alles deed het goed.
2) Ik ben stil komen te staan, accu was leeg. ANWB is langsgekomen en meldde dat de accu zo dood was als een pier. Accu vervangen zou het probleem oplossen.
3) Met nieuwe accu was het euvel verholpen en kon ik zonder problemen rijden.
4) 2 weken na de nieuwe accu kom ik weer stil te staan. Lege accu. ANWB vertelt mij dat spanningsregelaar waarschijnlijk kapot is.
5) SR inderdaad kapot, want kabel is tussen SR en gele dynamo kabels is verbrand. Nieuwe SR besteld, aangesloten, en ik kan weer zonder problemen rijden.
6) Kleine 1-2 weken later sta ik weer stil. Weer lege accu. Maar wat zou nu het probleem zijn?

Je zou denken dat het de dynamo is dus ik heb eea (met huis-tuin-en keuken multimeter) doorgemeten. Dit zijn mijn bevindingen:


- De weerstand van de drie draden van de SR naar de dynamo-draden is allemaal ongeveer 0.8 Ohm (niet doorgebrand dus).

- De onderlinge weerstanden op de gele dynamo draden zijn paarsgewijs allemaal 0.8 Ohm.
- De weerstand tussen iedere gele draad en massa is oneindig.

- Wanneer de motor draait is de spanning op alledrie de dynamokabels stationair rond de 25V, en schiet naar 50-70V in hoge toeren.

- De accu (nieuw, maar tijdje leeg gestaan door kapotte dynamo/SR) geeft na 24u opladen rond de 11.8-12V. Als de motor wordt gestart dipt dit heel kort naar 9.5V. De motor start vrijwel onmiddellijk waarna het voltage weer rond de 11.9 ligt in stationair. Dit gaat niet omhoog als ik in toeren omhoog ga.


Ook heb ik de rood/wit, groen, en 3x geel aansluitingen van de SR gecontroleerd op de onderlinge weerstanden en vergelijken met de waarden in het WPH. Hier kan ik weinig van maken aangezien er weinig waarden zijn die goed overeenkomen. Dit suggereert dat de SR kapot is.




Ik ben een volledige leek maar mijn conclusie zou nu zijn:
Dynamo werkt goed
Spanningsregelaar kapot
Accu doet het, maar kan wellicht vervangen worden. Niet per se noodzakelijk.

Maar mijn grote vraag is waarom die nieuwe SR zo snel (1-2 weken) kapot is gegaan. Dat moet haast toch wel door een kapotte/oversturende dynamo komen? Waarom lijken de waarden dan wel normaal?

Ik weet niet wat nu wijsheid is. Alledrie vernieuwen? Of is een enkel onderdeel wellicht genoeg? Of iemand laten meten die goede apparatuur heeft en er echt verstand van heeft? Of gewoon nieuwe pakking kopen, openmaken en kijken hoe de dynamo er uit ziet?

Ik hoor graag jullie advies, veel dank!

Paul
 
je accu is weer kapot. Deze moet na opladen zo'n 12,7 volt zijn en direct na het laden zo'n 13,5 volt
Een dynamo die door een defect meer spanning gaat geven is mijn inziens niet mogelijk.
heb je de laadspanning een beetje in de gaten gehouden voordat deze weer stuk ging en waarom niet?
 
Een dynamo die door een defect meer spanning gaat geven is mijn inziens niet mogelijk.

Dank, dat is in ieder geval al een fijne bevestiging.


heb je de laadspanning een beetje in de gaten gehouden voordat deze weer stuk ging en waarom niet?
Kan je iets specifieker toelichten wat je bedoelt? Kan je even niet volgen :$ Ik heb de spanning van de accu niet gemeten. Ik heb de accu gekocht, gevuld, volledig opgeladen, geïnstalleerd, en kwam er achter dat hij leeg was toen de motor uitviel doordat de SR kapot was.


En voor de overige lezers: Mijn grootste vraag blijft hoe de SR het binnen 2 weken heeft kunnen begeven :N
 
Wanneer je de accu of spanningsregelaar vervangt kan je beter even de laadspanning in de gaten houden.
het is namelijk heel goed mogelijk dat je accu gesneuveld is als gevolg van een te hoge laadspanning.
Staat je accu niet bol?
 
Als de accu stuk is en de sr ook, dan heeft heel vaak ook de dynamo een tik gehad. Er wordt wel gesproken over de magische driehoek. In dit geval, zou ik accu, sr en stator (Dynamo) vervangen. Best mogelijk, dat de stator in koude toestand goed functioneert en in warme toestand niet. Het defecte onderdeel sloopt dan de andere onderdelen. Daarnaast heeft de sr veel koeling nodig, omdat hij flink heet wordt. Over het onderwerp sr bij de vfr, kan je ook veel info vinden op het forum van de vfroc.

De verbrande kabels komen door overgangs weerstand in de stekker waarmee de sr aan de dynamo wordt verbonden. Meestal is corrosie de oorzaak. Heel vaak gaat de sr kapot, nadat de stekker verbinding niet meer goed is.
 
Laatst bewerkt:
Staat je accu niet bol?

Met het blote oog lijkt er niks aan de hand. Overigens heb ik de accu thuis aan de oplader opgeladen en is hij wel in staat geweest om de accu zo vol te laden dat meerdere keren starten mogelijk is. Dus niet helemaal dood. Maar wellicht wel in slechte staat?


In dit geval, zou ik accu, sr en stator (Dynamo) vervangen.

Dat klinkt wel als de veiligste oplossing. Met een beetje zoeken kan ik voor 180-200 euro nieuwe accu en SR en th stator hebben. Of ook maar nieuwe stator kopen om gelijk van het gezeik af te zijn? Ik kan totaal niet inschatten of th zin heeft of risicovol is...
 
Mag ik eerst weten hoeveel weerstand je meet met je multimeter zonder iets tussen de pinnen, dus alleen de inwendige weerstand van de meter,en hoeveel volt meet je er mee op een auto-accu die het wel gewoon doet??
 
Sorry voor de wat late reactie, ik was een weekend weg.
De inwendige weerstand is 0.8 Ohm. Heeft dat nog verdere betekenis?

Auto-accu heb ik zelf niet beschikbaar, zal proberen bij de buurman te vragen vanavond. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan