Ja, ik heb veel gezocht en gelezen op het forum maar ik kom er nog steeds niet uit :-)
Hallo allemaal. Ik heb al enige tijd problemen met mijn elektrische circuit van mijn Honda VFR750 ’90. Ik probeer kort op te sommen wat er aan de hand is:
1) Alles deed het goed.
2) Ik ben stil komen te staan, accu was leeg. ANWB is langsgekomen en meldde dat de accu zo dood was als een pier. Accu vervangen zou het probleem oplossen.
3) Met nieuwe accu was het euvel verholpen en kon ik zonder problemen rijden.
4) 2 weken na de nieuwe accu kom ik weer stil te staan. Lege accu. ANWB vertelt mij dat spanningsregelaar waarschijnlijk kapot is.
5) SR inderdaad kapot, want kabel is tussen SR en gele dynamo kabels is verbrand. Nieuwe SR besteld, aangesloten, en ik kan weer zonder problemen rijden.
6) Kleine 1-2 weken later sta ik weer stil. Weer lege accu. Maar wat zou nu het probleem zijn?
Je zou denken dat het de dynamo is dus ik heb eea (met huis-tuin-en keuken multimeter) doorgemeten. Dit zijn mijn bevindingen:
- De weerstand van de drie draden van de SR naar de dynamo-draden is allemaal ongeveer 0.8 Ohm (niet doorgebrand dus).
- De onderlinge weerstanden op de gele dynamo draden zijn paarsgewijs allemaal 0.8 Ohm.
- De weerstand tussen iedere gele draad en massa is oneindig.
- Wanneer de motor draait is de spanning op alledrie de dynamokabels stationair rond de 25V, en schiet naar 50-70V in hoge toeren.
- De accu (nieuw, maar tijdje leeg gestaan door kapotte dynamo/SR) geeft na 24u opladen rond de 11.8-12V. Als de motor wordt gestart dipt dit heel kort naar 9.5V. De motor start vrijwel onmiddellijk waarna het voltage weer rond de 11.9 ligt in stationair. Dit gaat niet omhoog als ik in toeren omhoog ga.
Ook heb ik de rood/wit, groen, en 3x geel aansluitingen van de SR gecontroleerd op de onderlinge weerstanden en vergelijken met de waarden in het WPH. Hier kan ik weinig van maken aangezien er weinig waarden zijn die goed overeenkomen. Dit suggereert dat de SR kapot is.
Ik ben een volledige leek maar mijn conclusie zou nu zijn:
Dynamo werkt goed
Spanningsregelaar kapot
Accu doet het, maar kan wellicht vervangen worden. Niet per se noodzakelijk.
Maar mijn grote vraag is waarom die nieuwe SR zo snel (1-2 weken) kapot is gegaan. Dat moet haast toch wel door een kapotte/oversturende dynamo komen? Waarom lijken de waarden dan wel normaal?
Ik weet niet wat nu wijsheid is. Alledrie vernieuwen? Of is een enkel onderdeel wellicht genoeg? Of iemand laten meten die goede apparatuur heeft en er echt verstand van heeft? Of gewoon nieuwe pakking kopen, openmaken en kijken hoe de dynamo er uit ziet?
Ik hoor graag jullie advies, veel dank!
Paul
Hallo allemaal. Ik heb al enige tijd problemen met mijn elektrische circuit van mijn Honda VFR750 ’90. Ik probeer kort op te sommen wat er aan de hand is:
1) Alles deed het goed.
2) Ik ben stil komen te staan, accu was leeg. ANWB is langsgekomen en meldde dat de accu zo dood was als een pier. Accu vervangen zou het probleem oplossen.
3) Met nieuwe accu was het euvel verholpen en kon ik zonder problemen rijden.
4) 2 weken na de nieuwe accu kom ik weer stil te staan. Lege accu. ANWB vertelt mij dat spanningsregelaar waarschijnlijk kapot is.
5) SR inderdaad kapot, want kabel is tussen SR en gele dynamo kabels is verbrand. Nieuwe SR besteld, aangesloten, en ik kan weer zonder problemen rijden.
6) Kleine 1-2 weken later sta ik weer stil. Weer lege accu. Maar wat zou nu het probleem zijn?
Je zou denken dat het de dynamo is dus ik heb eea (met huis-tuin-en keuken multimeter) doorgemeten. Dit zijn mijn bevindingen:
- De weerstand van de drie draden van de SR naar de dynamo-draden is allemaal ongeveer 0.8 Ohm (niet doorgebrand dus).
- De onderlinge weerstanden op de gele dynamo draden zijn paarsgewijs allemaal 0.8 Ohm.
- De weerstand tussen iedere gele draad en massa is oneindig.
- Wanneer de motor draait is de spanning op alledrie de dynamokabels stationair rond de 25V, en schiet naar 50-70V in hoge toeren.
- De accu (nieuw, maar tijdje leeg gestaan door kapotte dynamo/SR) geeft na 24u opladen rond de 11.8-12V. Als de motor wordt gestart dipt dit heel kort naar 9.5V. De motor start vrijwel onmiddellijk waarna het voltage weer rond de 11.9 ligt in stationair. Dit gaat niet omhoog als ik in toeren omhoog ga.
Ook heb ik de rood/wit, groen, en 3x geel aansluitingen van de SR gecontroleerd op de onderlinge weerstanden en vergelijken met de waarden in het WPH. Hier kan ik weinig van maken aangezien er weinig waarden zijn die goed overeenkomen. Dit suggereert dat de SR kapot is.
Ik ben een volledige leek maar mijn conclusie zou nu zijn:
Dynamo werkt goed
Spanningsregelaar kapot
Accu doet het, maar kan wellicht vervangen worden. Niet per se noodzakelijk.
Maar mijn grote vraag is waarom die nieuwe SR zo snel (1-2 weken) kapot is gegaan. Dat moet haast toch wel door een kapotte/oversturende dynamo komen? Waarom lijken de waarden dan wel normaal?
Ik weet niet wat nu wijsheid is. Alledrie vernieuwen? Of is een enkel onderdeel wellicht genoeg? Of iemand laten meten die goede apparatuur heeft en er echt verstand van heeft? Of gewoon nieuwe pakking kopen, openmaken en kijken hoe de dynamo er uit ziet?
Ik hoor graag jullie advies, veel dank!
Paul