Accu stuk of niet?

Ries®

MF'er
3 feb 2006
185
0
Spijkenisse
goedemiddag :)

Afgelopen Motorbeurs een nieuwe accu (gel accu) gekocht want de oude was aan vervanging toe. Thuis gelijk vervangen en alles deed t perfect. Zo een aantal weken rond gereden tot ik afgelopen vrijdag de motor wilde starten. Je raad het al..accu leeg. Vrienden hebben me geholpen met aanduwen dus kon gelukkig nog wel rijden :]

Nu zou je denken dat de accu zichzelf weer oplaad maar dit is niet het geval. Hoe lang ik ook rijd de accu blijft leeg. Denk zelf dat het aan de dynamo ligt maar iemand vertelde mij dat dat niet kan aangezien ik er nog wel mee gereden heb. Dan zou het dus de accu zijn, maar het lijkt me sterk dat die binnen 6 weken stuk gaat...

Ben zelf niet echt technisch dus vraag hier maar even wat te doen:)

Oh.. ik rij een SRAD uit '98..
 
Laatst bewerkt:
Ik denk nu allebei.

Vermoedelijk was je dynamo of spannings regelaar kaduuk.

Nu heb je je gloednieuwe accu nagenoeg leeg gereden.
Die krijgt van die diepe ontlading ook een opdonder.

Meten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is weten.

Ben je zelf a-technisch.

Vraag het dan aan :

Een technische: vriend, buurman, overbuurman, broer, zus, neef, collega, etc.

Tip.

Bij een lege accu altijd de laadspanning/stroom kontroleren.

Je bent niet de eerste of laatste die deze fout maakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk nu allebei.

Vermoedelijk was je dynamo of spannings regelaar kaduuk.

Nu heb je je gloednieuwe accu nagenoeg leeg gereden.
Die krijgt van die diepe ontlading ook een opdonder.

Meten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is weten.
Ja alleen is TS niet zo technisch, dus is het achteraf gelul natuurlijk, maar je hebt wel gelijk :Y

@TS: via waardes in het WPHB ,of hier gegeven, de accu,dynamo e.d. door(laten)meten.
Succes :)
 
Stel eerst vast dat de klemmen goed vast zitten op brandschone accupolen.

Eerste proefje: met draaiende motor en wisselend toerental de spanning meten op de accupolen, resultaten hier posten.

Ideale laadspanning ligt dicht bij 14Volt, afwijkingen van hele Volts duiden op defect(en).

Hele Volts te hoge laadspanning betekent gewoonlijk een defecte spanningsregelaar die de accu vernielt. Op zijn beurt kan dan de kapotte accu ook weer een nieuwe spanningsregelaar vermoorden, vicieuze cirkel.
 
Laatst bewerkt:
Zelf vorige week gehad, als je accu stuk is doet je motor NIETS...

Mijn liep met startkabels eraan, en zodra ik die loshaalde viel ie weer uit... nieuwe accu erin en problem solved *D
Dat is neit de oplossing voor TS :N en dat wordt het TEMPORARLY SOLVED, want je accu gaat niet zomaar kaduuk, dus kan het ook aan spannningsregelaar/dynamo liggen :Y
 
Denk zelf dat het aan de dynamo ligt maar iemand vertelde mij dat dat niet kan aangezien ik er nog wel mee gereden heb. Dan zou het dus de accu zijn, maar het lijkt me sterk dat die binnen 6 weken stuk gaat...

Zonder dynamo of met een dynamo die niet meer werkt kun je nog best een aardig eind rijden mits je de verlichting uitgeschakeld laat, en geen remlichten gebruiken.
De verlichting verbruikt veel stroom, de onsteking heeft veel minder nodig.
Controleer eens of je een dynamo hebt met koolborstels. Mogelijk zijn deze op / versleten.
Een nieuw setje borstels is niet erg duur, en je kan het denk ik zelf wel vervangen.
Maak van tevoren ook even de schijf schoon waar de koolborstels langs slepen. Dat kun je doen met een schone katoenen doek.
 
Deze vraag zie je met regelmaat terugkomen op het forum: "ik heb een nieuwe accu gekocht, en na 2 dagen is ie leeg. Is ie nou stuk?"
Is het nou echt zo moeilijk om naar iemand te rijden met een spanning meter om te kijken wat de spanning is bij een draaiende motor?
 
Heeft even geduurd maar we hebben inmiddels wat metingen gedaan..

Motor uit-> accuspanning 12,0 V DC
Motor aan->accuspanning 12,0 V DC

Dynamospanning 3x 8V AC

Apart is dat accuspanning omhoog gaat bij inschakelen verlichting, mogelijk te wijten aan slechte massa. Alleen is dan niet verklaren dat de motor uitvalt bij verwijderen accu pool wat juist aantoont dat er geen slechte massa is. Spanningsregelaar word aardig warm 60/70 graden.
 
Heeft even geduurd maar we hebben inmiddels wat metingen gedaan..

Motor uit-> accuspanning 12,0 V DC
Motor aan->accuspanning 12,0 V DC

Dynamospanning 3x 8V AC

Apart is dat accuspanning omhoog gaat bij inschakelen verlichting, mogelijk te wijten aan slechte massa. Alleen is dan niet verklaren dat de motor uitvalt bij verwijderen accu pool wat juist aantoont dat er geen slechte massa is. Spanningsregelaar word aardig warm 60/70 graden.

3 x 8V? Dat zou eerder iets van 3 x 80V moeten wezen.
Nogmaals meten met de draden naar de SR eraf. Als het dan wel 80V is zit er een sluiting in je SR, blijft het rond de 8V, dan is je dynamo naar z'n grootje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan